مشکل آموزش بافندگان فرش دستباف گلستان رفع شد
شرکت بافندگان فرش دستباف گلستان در دوره آموزشی

گرگان- ایرنا- رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: پس از یک سال وقفه و با پیگیری این نهاد اعتبار برای برگزاری دوره های آموزشی و به روز شدن فعالیت بافندگان فرش دستباف استان در سال جاری در نظر گرفته شد. 

سیده الهام حسینی روز جمعه در گفت و  گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بدون اشاره به میزان اعتبار لحاظ شده برای حوزه آموزش بافندگان فرش استان افزود: نخستین دوره آموزشی هم به مدت چهار هزار و ۳۲۰ نفر ساعت برای ۱۸۰ نفر از بافندگان فرش دستباف با هدف ارتقای مهارت آن ها از دوم خرداد ماه سال جاری به اجرا در آمده است.

وی ادامه داد: این دوره آموزشی در شهرستان های گمیشان، مراوه تپه، کلاله، گنبدکاووس و آزادشهر در حال برگزاری است و هر کدام از بافندگان ۲۴ ساعت آموزش لازم را زیر نظر استادان این حرفه فراخواهند گرفت.

 رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان خاطرنشان کرد: در این دوره آموزشی، بافندگان فرش دستباف با روش های بافت و نقشه خوانی فرش، شناخت معایب فرش و نحوه پیشگیری از آن ، طرح و رنگ های فرش منطقه و مورد سلیقه بازار آشنا می شوند.

به گفته حسینی، بافندگان فرش دستباف گلستان سال قبل ۵۷ هزار و ۱۱۲ متر مربع به ارزش ۸۵۰ میلیارد ریال فرش، تابلو فرش و گبه (زیرانداز) تولید کردند که حاصل دسترنج ۳۸ هزار بافنده دارای کارت فعالیت در این استان بوده است.

 پیگیری طرح خرید فرش دستباف برای کارکنان، برگزاری دوره های آموزشی و جشنواره ها، تسهیلات ارزان قیمت و تامین مواد اولیه را از جمله برنامه های سال جاری  این اداره برای صنعت اشتغالزا و درآمدزای فرش دستباف برشمرد.

به گزارش ایرنا، تعداد زیاد بافندگان و واحدهای تولیدی، فعالیت شرکت های تعاونی فرش دستباف، وجود ظرفیت‌های مناسب نظیر تولید فرش ترکمنی و فرش ابریشم منحصر به‌فرد و تنوع طرح و رنگ و نوع ( فرش ترکمنی، گلیم، جاجیم، گبه و طرح‌های خاص ) از جمله نقاط قوت و فرصت های صنعت فرش دستبافت استان گلستان است.

گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال ایران و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت این استان از اقوام مختلف همچون فارس، کتولی، ترکمن ، سیستانی و دیگر قومیت ها هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha