۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84773357
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لاوروف با وزرای امورخارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار می‌کند

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارش داد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه فردا چهارشنبه در ریاض با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار می کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از دو مقام که خواستند نامشان فاش نشود این خبر را منتشر کرد و نوشت: انتظار می رود لاوروف با وزیران خارجه عربستان، امارات، عمان، کویت، بحرین، قطر در مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت و گو کند.

مقامات مذکور گفتند که معلوم نیست در نشست لاوروف با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس درباره چه موضوعاتی گفت و گو شود اما وزرای ۶ کشور همچنین به صورت آنلاین نشستی را با دیمیتری کولِبا وزیر خارجه اوکراین در ساعات پایانی روز چهارشنبه برگزار خواهند کرد.

 جزییات بیشتری از این دیدار ارایه نشد.

رویترز نوشت: دیدار لاوروف یک روزه خواهد بود و قبل از نشست اوپک پلاس در وین انجام می شود. انتظار می رود این گروه نفتی به توافق سال گذشته خود درباره میزان تولید نفت پایبند باشند و تولید نفت در ماه ژوئیه را تا ۴۳۲ هزار بشکه درروز افزایش دهند.

عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک که دارای ائتلاف اوپک پلاس با روسیه هستند تحت فشار شدید غرب برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمت ها همزمان با حمله روسیه به اوکراین هستند.

عربستان تاکنون در مقابل این فشارها مقاومت کرده است و استدلال می کند که قیمت بالای نفت در نتیجه مسائل ژئوپلتیک به جای رفع نگرانی های عرضه ظرفیت های پالایشگاهی را افزایش و باعث افزایش مالیات بر غرب می شود.

اما کشورهای غربی تسلیم نمی شوند. دو منبع آگاه نیز اوایل ماه جاری گفتند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و تیم او این موضوع را بررسی کرده اند که در سفر بایدن به المان و اسپانیا در اواخر ماه ژوئن (خرداد) توقفی نیز در عربستان و سرزمین های اشغالی داشته باشند.

هفته گذشته، بِرِت مک گورک مشاور بایدن درامور خاورمیانه و آموس هوچستین نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی از  عربستان دیدن کردند. بر اساس اعلام کاخ سفید، این دو مقام درباره ایران، عرضه جهانی انرژی و دیگر مسائل منطقه ای با مقامات سعودی گفت وگو کردند اما درخواستی درباره افزایش صادارت نفت عربستان نداشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha