۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۶
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84774962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفیر روسیه: همکاری مسکو- پکن نشانه ثبات در بحران اوکراین است

تهران – ایرنا – «آندری دنیسوف» سفیر روسیه در چین اعلام کرد که همکاری مسکو – پکن در میانه همه گیری کرونا و بحران اوکراین، نشان دهنده ثبات است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، وی که از طریق تماس ویدئویی در هفتمین کنفرانس بین المللی روسیه و چین: همکاری در عصر جدید  سخن می گفت، افزود: همه گیری و بحران اوکراین، سخت ترین آزمون برای نظام امروزی مناسبات بین المللی و اقتصاد جهانی بود و همکاری روسیه و چین، ثبات را نشان داد، همانطور که در چین گفته می شود طلای خالص از آزمایش آتش هراسی ندارد.

به گفته دنیسوف، دو کشور برای مقابله با کووید – ۱۹، به طور متقابل حمایت و کمک کردند، همکاری برقرار شد و سهم مهمی در مبارزه جهانی با این ویروس داشتند.

وی افزود: شرکای چینی از همان ابتدا نگرش متعادلی نسبت به وقایع اوکراین داشتند، عادلانه بودن درخواست های روسیه برای برقراری امنیت غیرقابل تقسیم در اروپا را به رسمیت شناختند و توسعه ناتو به سمت شرق را محکوم کردند.

سفیر روسیه در چین تاکید کرد: شرکای چینی برای این نظر تاکید دارند که بحران اوکراین دارای یک زمینه تاریخی پیچیده است. آنها به مسئولیت آمریکا و متحدانش برای تشدید درگیری، تقویت توان نظامی کی یف با سخت افزارهای نظامی و ایجاد موانع در راه مذاکرات اشاره دارند.

وی افزود: در عین حال، پکن خواستار سریعترین راه پایان دادن به جنگ از طریق صلح آمیز است و نسبت به ارائه کمک های مستقیم به مردم اوکراین و جمعیت غیرنظامی این کشور اعلام آمادگی می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha