۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۳
کد خبر: 84775319
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استولتنبرگ: موفقیت بزرگی در گسترش ناتو بدست آمده است

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن تاکید کرد که همه اعضا معتقدند در گسترش ناتو موفقیت بزرگی بدست آمده است.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از سی ان ان، استولتنبرگ در این کنفرانس خبری مشترک گفت: در روزهای آتی با مقام‌های ارشد ترکیه، فنلاند و سوئد دیدار خواهم کرد و اطمینان دارم که در عضویت فنلاند و سوئد در ناتو پیشرفت بدست خواهد آمد.

وی در ادامه اظهارات مقام‌های روسیه را لفاظی‌های هسته‌ای خواند و افزود که این اظهارات تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد. 

دبیرکل ناتو با این حال تاکید کرد که ناتو تاکنون هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه ندیده‌ است. 

وی در ادامه به بیانیه روسیه اشاره کرد که به صراحت اعلام کرده است «در جنگ هسته‌ای پیروزی وجود ندارد و نباید در آن جنگید» و گفت که این نشان می‌دهد مسکو می‌داند که هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ماهیت یک درگیری را کاملاً تغییر می‌دهد و نباید از سلاح هسته‌ای استفاده شود. 

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را به استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند. 

عضویت دو کشور فنلاند و سوئد در اتحاد ناتو منوط به تائید یکپارچه کشورهای عضو ناتو است. 

تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید برنامه‌های توسعه این سازمان و عضویت کشورهای جدید را تائید کنند. 

ترکیه به این دلیل عضویت این دو کشور در ناتو را به چالش کشیده که آن‌ها با افراد مرتبط با گروه شبه نظامی کارگران کردستان (پ. ک. ک) که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند در ارتباط هستند؛ این دو کشور سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به ترکیه را به همین دلیل متوقف کردند. 

سوئد و فنلاند می‌گویند که تروریسم را محکوم کرده و از همکاری احتمالی با آنکارا در این رابطه استقبال می‌کنند. 

در همین حال وزارت امور خارجه فنلاند چهارم خردادماه اعلام کرد که هلسینکی و استکهلم معتقدند مذاکرات اخیر با ترکیه در مورد پیوستن آن‌ها به ناتو به‌ اندازه کافی سازنده بوده است و قصد دارند مذاکرات را در همین راستا ادامه دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha