به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اجلاس سه روزه روسای دانشگاه ها در روزهای ۹ تا ۱۱ خردادماه به میزبانی دانشگاه تبریز و با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. در روز پایانی این اجلاس، محمدعلی زلفی گل شنونده انتقادات و پیشنهادهای شان شد.
مهاجرت استادان
در ابتدای این نشست، رسول جلیلی، رییس دانشگاه صنعتی شریف با بیان دغدغه های خود اظهار داشت: مهاجرت استادان شروع شده است؛ در گذشته درد ما فقط مهاجرت دانشجویان بود، الان اما مهاجرت استادان هم به این دغدغه افزوده شده است.
وی با اشاره به ناایمن بودن دانشگاه ها، تاکید کرد: علاوه بر ناایمن بودن دانشگاه ها، تجهیزات آزمایشگاهی هم ایمنی لازم را ندارند. اگر اتفاقی رخ دهد بلای جان استاد، دانشجو و کارمند می شود. فرسودگی دانشگاه ها به این مشکلات هم افزوده است.
جلیلی درباره مشکلاتی که قدمت ساختمان ها به دنبال دارد، گفت: تاسیسات برق ساختمان دانشگاه ها ۵۰ ساله شده است. در تابستان با قطعی برق مواجه می شویم و این یعنی، برق آسانسور قطع شده و آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه ها هم باید دوباره تکرار شوند.
رییس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: دانشگاهی مثل صنعتی شریف باید ۹۰ درصد حقوق بپردازد و ۲۵ درصد غذا توزیع کند اما الان فقط ۱۵ درصد غذا توزیع می کند. به تازگی هم اعلام شده است که ردیف های بودجه دانشگاه های ذیل وزارت علوم تلفیق شود که به معنای حذف ردیف مستقل دانشگاه ها و زیر سوال رفتن استقلال مراکز آموزش عالی است.
جلیلی با بیان اینکه باید نگاه تحولی و متحولانه به آموزش عالی کرد، ادامه داد: این نگاه را باید از الان شروع کرد، سال دیگر دیر است. پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای شناسایی مشکلات دانشگاه ها و رسیدگی فوری را مطرح می کنم.
تدوین پیوست فرهنگی دانشگاه ها
منصور انبیاء، رییس دانشگاه علم و صنعت هم در بخشی از سخنان خود درباره بازگشایی دانشگاه ها در فروردین ماه، تاکید کرد: با توجه به بازگشایی آنی دانشگاه ها در فروردین و نداشتن آمادگی کافی، همه دانشگاه ها با مشکلات و ناهنجاری های فرهنگی مواجه شدند.
وی افزود: این مشکلات و ناهنجاری ها را نه می توان نادیده گرفت و نه در مواجهه با آن شتابزدگی و سطحی نگری داشت. بنابراین از فصل تابستان باید برای تدوین پیوست فرهنگی بازگشایی دانشگاه ها استفاده کرد.
رییس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: اقدامات ایجابی مانند کرسی های آزاداندیشی برای طرح دیدگاه ها و تشکیل اتاق های گفت و گوی مستقیم در حوزه مهارت برای ایجاد حس همراهی با قوانین دانشگاه ها ضروری به نظر می رسد.
انبیاء همچنین بر ضرورت حذف رشته های مازاد و نامناسب تاکید کرد و شرط توسعه آینده این رشته ها را مبتنی بر آینده پژوهی و برنامه های علمی دانست.
تعریف وزارت علوم از دانشگاه چیست؟
عبدالله معتمدی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست با طرح سوالی مبنی بر اینکه تعریف وزارت علوم از دانشگاه چیست، بیان کرد: وزارت علوم از دانشگاه چه تعریفی دارد و افق مان نسبت به چشم انداز دانشگاه ها چیست. همه ما تعریفی داریم ولی مهم این است به یک وفاق برسیم و بر اساس یک چشم انداز مبتنی بر نگاه ارزشی، واقعیت های دانش بشری و ظرفیت های علمی، افق دانشگاه ها را مشخص کنیم.
وی افزود: دانش بنیان بودن شامل حال خودمان هم می شود. آموزش عالی یک رشته تحصیلی است و می تواند دانش بنیان باشد. هرچند ساعت ها برای رسیدن به چشم انداز روشنی در این زمینه وقت صرف می کنیم اما مشخص کردن راهبردها ضرورتی تر است.
بن بست مالی دانشگاه ها
در ادامه این نشست، محمد موذنی، رییس دانشگاه شیراز با گله مندی از رایگان بودن برخی خدمات دانشجویی، گفت: در قانون اساسی بر آموزش رایگان تا دیپلم تاکید شده است اما این آموزش رایگان را وارد آموزش عالی هم کرده ایم.
وی ادامه داد: به جز رایگان بودن آموزش، تغذیه حتی ایاب و ذهاب را هم رایگان کرده ایم که همین مساله در رفع بسیاری از مشکلات ما را به بن بست رسانده است.
به گفته رییس دانشگاه شیراز، فشار مالی، فکر روسای دانشگاه ها را مشغول کرده است و از پرداختن به مسایل اساسی باز مانده اند.
ساختمان های دانشگاهی مانند متروپل
فریده حق بین، رییس دانشگاه الزهرا (س) نیز در سخنانی خطاب به وزیر علوم از نگرانی خود در خصوص بناهای ۶۰ ساله این دانشگاه سخن به میان آورد و اظهار داشت: وقتی سن ابنیه به ۳۰ سال برسد، قدیمی است چه رسد به اینکه ۶۰ ساله باشد. در دانشگاه ساختمانی داریم که در ذهنم مانند ساختمان متروپل آبادان است و از وزیر علوم تقاضای مقاوم سازی این ساختمان را دارم.
وی همچنین درباره مشکلات سیستم برق این دانشگاه گفت: هفته ای نیست درگیر مسأله آتش سوزی در سیستم برق دانشگاه نباشیم و وجود این مسائل از نظر زیست بوم، شایسته نیست.
حق بین همچنین درباره جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه الزهرا، تاکید کرد: ۷۵ درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهرا را زنان تشکیل می دهند. به دلیل بازنشستگی و با توجه به رویکرد کشور نسبت به فرزندآوری، با کمبود جدی عضو هیأت علمی زن در این دانشگاه مواجه هستیم.
نظر شما