زنجیره محصولات فرهنگی بدون توجه به ذائقه مخاطب شکل نمی‌گیرد

تهران - ایرنا - دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی، بازارپردازی را نقطه تحول سبک‌ زندگی دانست و گفت: زنجیره محصولات فرهنگی بدون توجه به ذائقه مخاطب شکل نمی‌گیرد.

به گزارش ایرنا، سیدامیر آقایی در پنجمین نشست اقتصاد فرهنگ که با حضور جمعی از مسولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به سابقه بحث بازارپردازی فرهنگی اظهارداشت: سابقه این موضوع به شرکت والت دیزنی برمی‌گردد، ساخت پویانمایی‌های معروف و محصولات جانبی آنها، با چنین رویدادی بحث کالای فرهنگی (cultural merchandise) در اقتصاد وارد می‌شود.

وی گفت: این ادبیات در حکمرانی نیز وارد شده و متفاوت با قفسه‌بندی است هر چند که هم ریشه‌اند. بازارپردازی ناظر بر زنجیره محتوایی است که شامل محصولاتی مثل گیم، بازی‌رومیزی، نوشت‌افزار و... است که بر پایه مفاهیم یا شخصیت‌ها شکل می‌گیرد.

آقایی افزود: برای نمونه می‌توان به پویانمایی‌های باب‌ اسفنجی و پورورو که ساخت کشور کره‌ جنوبی است اشاره کرد. البته نمونه‌های زیاد دیگری نیز می‌توان برشمرد که زنجیره محصولات آنها شکل گرفته است. سهم عمده‌ای از گردش مالی‌ این تولیدکنندگان از بازارپردازی و فروش مجوز است.

دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: در بازارپردازی علاقه‌ای در مخاطب و به طور خاص کودک شکل می‌گیرد که باعث موفقیت کالا و وفاداری مخاطب می‌شود و این نقطه‌ای است که جایگاه فروشگاه‌ها در آن اهمیت پیدا می‌کند.

وی اظهارداشت: بازارپردازی در واقع نقطه تحول سبک‌زندگی است زیرا موجب رفتارسازی می‌شود و رفتارسازی همان تحول سبک‌ زندگی است.

آقایی وابستگی تولیدکنندگان به منابع دولتی، توجه نکردن به ذائقه مخاطب و پشتیبانی نکردن رسانه‌ها و مالکیت فکری را از علل شکل نگرفتن زنجیره محصولات فرهنگی در کشور عنوان کرد و گفت: در شورای فرهنگ عمومی ساختاری شکل گرفته که بتواند فراسازمانی به این مسئله بیندیشد و چالش‌های عمده آن را رفع کند.

دبیر هماورد بازارپردازی تهران افزود: با انعقاد قراردادهای مالکیت فکری  و در پی آن قراردادهای اقتصادی، فضاهایی به وجود خواهد آمد که کسب ‌و ‌کارهای فرهنگی حوزه کودک بزرگتر خواهد شد. به عنوان مثال ناشران کتاب باید به تولیدکنندهای عروسک مرتبط شوند که بازار کتاب نیز رونق بیشتری پیدا کند.

وی بیان کرد: کالاها در عرضه باید در یک بهم‌پیوستگی دیده شوند و این بهم پیوستگی معنادار باشد، ذائقه مشتریان و مخاطبان کالاها باید در تولید کالا لحاظ شود. بازی‌های رومیزی و فکری در چند سال اخیر گسترش خوبی یافته‌اند، این محصولات باید به فروشگاه‌ها راه پیدا کنند. 

پنجمین نشست اقتصاد فرهنگ با حضور جمعی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در این نشست چالش‌ها و عرضه محصولات کودک و نوجوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شرکت‌کنندگان و اظهار امیدواری کردند این نشست گامی مهم در جهت همکاری‌های بیشتر مجموعه‌های حاضر شود.

این نشست از سلسله‌ جلسات مقدماتی اقتصاد فرهنگ است که به منظور رونق هر چه بیشتر همآورد بازارپردازی تهران در تیرماه و همکاری و همیاری بیشتر آنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مشارکت در مالکیت فکری در  سایه توسعه بازی‌های رایانه‌ای و کتاب‌های تعاملی

دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران در راستای محافظت هر چه بیشتر از حقوق صاحبان کسب ‌و کارهای حوزه کودک و حفظ مالکیت فکری آنها، قراردادهایی بین تهیه‌کننده‌های ارشد و تولیدکننده‌های محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان تنظیم کرد.

دبیرخانه هماورد بازارپردازی تهران در راستای حفظ مالکیت فکری محصولات فرهنگی کودک و رونق کسب‌ و کارهای این حوزه با بهم‌رسانی مجموعه‌های کوچک و بزرگ تولیدکننده و انعقاد قرارداد بین آنها درصدد ایجاد زنجیره تولید و نمایش محصولات فرهنگی از قبیل، عروسک و اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای، نوشت‌افزار، بازی‌های رومیزیّ، پویانمایی است. محصولاتی که کودکان ما را تربیت و فکر و اندیشه آنها را پرورش خواهد داد.

این اقدام علاوه بر توسعه کسب ‌و کارهای حوزه کودک، از طراحی و تولید تا توزیع و فروش موجب استفاده بهینه مصرف‌کنندگان کالاهای فرهنگی نیز خواهد شد و به صورت طبیعی استفاده از محصولات بومی و فرهنگی را نیز رونق خواهد بخشید.

قرارداد مالکیت فکری اولین اقدام مهم و رسمی دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران برای تولیدکنندگان و بهم‌رسانی مجموعه‌هاست و حقوق مالکیت تولیدکننده‌ها و صاحبان ایده را نیز تأمین خواهد کرد. حقوقی که تولیدکنندگان فرهنگی همواره از نادیده شدن آن ابراز نارضایتی کرده‌اند.

زنجیره محصولات فرهنگی بدون توجه به ذائقه مخاطب شکل نمی‌گیرد

پس از آن طی مراحلی ضمن آموزش‌هایی که به تهیه‌کنندگان ارشد برای تدوین برنامه‌ کسب‌ و کار و برندینگ داده می‌شود. اقتصادی بین طرفین اعم از تهیه‌کننده‌های ارشد و تولیدکننده‌ها منعقد می‌شود. در قرارداد اقتصادی تسهیم درآمد و سود و زیان طرف‌های قرارداد مشخص می‌شود. طبق قرارداد مالکیت فکری، نمونه محصولات در هماورد بازارپردازی تهران تیرماه ارائه خواهد شد و سرمایه‌گذاران متنوع نمونه محصولات را خواهند دید.

در این هماورد با توجه به متن قرارداد، سرمایه لازم برای تولید محصولات نهایی محصولات از طرق مختلف و به وسیله سرمایه‌گذاران مختلف جذب می‌شود و محصول به صورت کلان تولید خواهد شد سپس با توجه به توانمندی‌هایی که در حوزه توزیع و بازارِ مؤسسات و نهادهای مرتبط وجود دارد، راهی بازار می‌شوند و به دست و دل مخاطبان و کودکان و نوجوانان خواهد رسید.

در این روزها قراردادهایی با موضوع بازی‌های رایانه‌ای و کتاب تعاملی مورد توجه قرار گرفت و قراردادهای مشارکت در مالکیت فکری آنها بین تهیه‌کنندگان ارشد و فعالان حوزه اسباب‌بازی منعقد شد.

در گام‌های بعدی و به مرور قرارداد حوزه‌های دیگر محصولات فرهنگی کودک و نوجوان نیز امضا خواهد شد. این قراردادها شامل طراحی و تولید اپلیکیشن کتاب تعاملی براساس داستان و شخصیت‌های کتاب داستانی کودک و محتواهای آموزشی،  طراحی و تولید بازی رایانه‌ای ‌بر اساس داستان، شخصیت‌های داستانی و محتوای آموزشی است.

با ادامه ‌پیدا کردن قراردادها و گسترش محصولات در حوزه‌های دیگر محصولات فرهنگی شامل پویانمایی، نوشت‌افزار و بازی‌های ویدئویی، بسته‌های متنوعی در حوزه محصولات فرهنگی کودک و نوجوان شکل می‌گیرد که زمینه هر چه بیشتر توسعه محصولات و بازار آنهاست، این امر موجب رشد و گسترش محصولات بومی و آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ بومی و ایرانی-اسلامی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha