۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۴۴
کد خبر: 84777249
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفیر اوکراین در ژنو: روسیه در حال بازی با گرسنگی است

تهران-ایرنا - سفیر اوکراین در مقر سازمان ملل در ژنو روز جمعه گفت، روسیه با بیان اینکه تحریم‌های غرب مانع صادرات مواد غذایی و کود به جهان است، در حال بازی با گرسنگی است.

به گزارش ایرنا از "الجزیره"، یوهنیا فیلیپنکو جمعه شب ادعا کرد: روسیه اخیرا با گرسنگی بازی کرده تا اوکراین و دیگران را برای مسدود شدن صادرات غذا مقصر جلوه دهد. 

وی افزود، نیروهای اوکراین اراده زیادی برای محافظت از سرزمین خود دارند و یک روز در این جنگ پیروز می‌شوند. 

این درحالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه اعلام کرد که کوتاه فکری سیاستمداران اروپایی بحران انرژی در جهان ایجاد کرد و روسیه آماده است اقدامات لازم را برای کاهش بحران جهانی غذا انجام دهد. 

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که بر خلاف ادعای سیاستمداران غربی، مشکلات در بازار جهانی غذا بسیار قبل از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و در طول همه گیری کرونا ایجاد شد. 

به گزارش ایرنا، ، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز چهارشنبه با اشاره به قرار داشتن جهان در آستانه بحران غذایی گسترده، اوکراین و اعمال محدودیت‌های غیرقانونی غرب بر روسیه را مسئول این چالش بزرگ دانست. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود. 

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند. 

دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی درباره تاثیر جنگ در اوکراین بر جهان گفت: جنگ در اوکراین بحران سه بعدی غذا، انرژی و مالی را شعله ور می‌کند و آسیب پذیرترین افراد، کشورها و اقتصادها را تحت فشار قرار می‌دهد. 

وی تاکید کرد: هر چه زودتر این جنگ پایان یابد هم برای اوکراین و روسیه و هم برای جهان بهتر است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. 

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تبدیل جنگ اوکراین به نبردی فرسایشی هشدار داده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha