مسائل ترافیکی شهر قزوین که از دهه ۹۰ شمسی پررنگ شده بود، در این چندسال گذشته بسیار پررنگ تر شده است؛ تا جایی که خیلی از طرحهای عمرانی و ترافیکی قزوین با هدف کاهش مسائل ترافیکی این شهر تدوین میشود.
برای همه ما بارها تکرار شده که از شلوغی خیابانها، ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به مرکز شهر، پارک دوبل، سد معبر، ورود خودروهای سنگین به معابر مرکزی و خلاصه بی نظمی و بی قانونی در رعایت قوانین رانندگی خسته شدهایم.
معمولا اولین گزینهای که در اوج مشکلات ترافیکی به ذهن همه ما خطور میکند، نبود حضور پلیس و یا برخورد نکردن این دستگاه با متخلفان است؛ اما در اصل ما با یک مشکل اساسی روبرو هستیم و بیشتر این موارد به نبود زیرساختها مربوط میشود.
شهری که زیرساختهای هوشمندی در اختیار ندارد و برای تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه به اصلاح فیزیکی و هندسی خیابانها اقدام نمیکند، هر اندازه هم که نیروی پلیس در اختیار داشته باشد، نمیتواند از بروز تخلفات جلوگیری کند.
برای تبیین این مهم به سراغ رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین رفتیم؛ سرهنگ مهرداد حسن پور در ادامه به سوالات زیر پاسخ میدهد:
ایرنا. چرا بیشتر مشکلات ترافیکی به مشکلات زیرساختی مربوط میشود؟ مثل نبود پارکینگ و پارک دوبل خودروها که همواره جزیی از گله مندیهای شهروندان قرار دارد.
درحال حاضر۳۰ دستگاه اجرایی در حوزه ترافیک و زیرساخت وظیفه دارند که در این رابطه برنامه ریزی کنند؛ اینکه چرا ترافیک به این شکل است فقط به پلیس مربوط نمیشود، اینکه چرا پارکینگ نداریم، یا چرا مردم دوبله پارک میکنند، همه اینها به علت زیرساخت ضعیف خیابانها است که گنجایش این تعداد وسایل نقلیه را ندارد.
ضمن اینکه خیلی از هموطنان ما از استانهای همجوار برای خرید به شهر قزوین می آیند و همین موضوع بر حجم ترافیک درون شهری اضافه میکند؛ اینکه فقط از پلیس خواسته شود تا مشکل ترافیک برطرف شود، هرگز محقق نخواهد شد، چراکه بیشتر کارها از حیطه اختیارات پلییس خارج بوده و برعهده دستگاههای متولی قرار دارد.
ایرنا. آیا موارد دیگری هم سراغ دارید که به مشکلات زیرساختی اشاره کند؟
بله از این دست موارد بسیار است، به عنوان مثال اگر چراغ راهنمایی و رانندگی در یک مسیر قطع میشود و یا چراغهای هشداردهنده از کار میافتند، باید دستگاه متولی بررسی کند که چرا برق رسانی مشکل پیدا کرده است، ایراد کار کجاست که سبب میشود این اتفاق بیافتد.
ایرنا. در بحث سد معبر که برخی از مغازه داران جلوی مغازه را را تا خیابان مسدود میکنند، آیا این موارد به پلیس مربوط میشود؟
اینکه یک مغازه داری جلوی مغازه را با خودرو مسدود می کند و یا در خیابان با کمک موانع جای پارک نگه می دارد و سد معبر می کند، نیازمند ورود کارکنان اجراییات شهرداری است و همه این موارد به جز جریمه و یا انتقال به پارکینگ به پلیس راهنمایی و رانندگی مربوط نمیشود.
ما خدمتگزار مردم هستیم و اگر موضوعی در حیطه اختیارات پلیس باشد انجام می دهیم، اما خیلی از موضوعات در حیطه اختیارات و وظایف پلیس نیست و دستگاههای دیگر وظیفه دارند که باید وارد عمل شوند.
ایرنا. آیا این موارد را در شورای ترافیک استان بیان میکنید تا دستگاههای متولی توجیه شوند؟
بارها در نشستها، مصاحبهها و جاهای دیگر اعلام کردیم که خیلی از مشکلات ترافیکی در وظایف و اختیارات شهرداری است و باید در این حوزه وارد شود، ضمن اینکه مردم نیز باید این موارد را مطالبه گری کنند تا دستگاه مربوطه انجام دهد.
ایرنا. چرا برخی از نقاط شهری خط عابر پیاده ندارد؟
هم اکنون شهرداری در حال خط کشی طولی و عرضی است، ضمن اینکه با گرم شدن فضا این اقدامات به صورت گسترده در نقاط مختلف استان اجرایی میشود؛ با این حال این مورد نیز از وظایف شهرداری بوده و پلیس تنها اعلام می کند که کدام مناطق نیازمند خط کشی است.
ایرنا. شهرک مینودر و کوثر چرا به پارکینک خودرهای سنگین تبدیل شده است و پلیس با آن ها برخورد نمی کند؟
هم اکنون هیچ قبض جریمهای از سوی پلیس صادر نمیشود و تمامی جرایم صادره به شکل الکترونیکی است و برای راننده پیامک میشود، بنابراین این ذهنیت ایجاد شده که برای خیلی از خودروها جریمه صادر نمیشود؛ البته خیلی از خودروهای سنگین در مناطق غیرقانونی و نزدیک منازل مسکونی جریمه میشوند و اگر یک شهروندی پلاک خودرویی را برای ما بیاورد راستی آزمایی آن صورت میگیرد.
ضمن اینکه پلیس به غیر از جریمه ابزاری ندارد و اگر لازم باشد با هماهنگی دستگاه قضایی پلاکهای این خودروها را توقیف میکنیم و راننده را به مراجع قانونی معرفی خواهیم کرد؛ مردم میتوانند در صورت مشاهده مکرر این موارد موضوع را از طریق ۱۱۰ به ما گزارش دهند.
با همه این موارد بارها اعلام کردیم که جریمه پلیس کافی نیست و جریمه ابزار نهایی است، پلیس یک نیروی انسانی است و قرار نیست در همه جا دیده شود، در کشورهای توسعه یافته به دلیل زیرساختهای هوشمند نیاز به حضور پلیس کم تر احساس میشود و این مهم باید در جامعه ترویج شود.
مردم باید این را مدنظر قرار دهند که تعداد نیروهای پلیس محدود است و اینطوری نیست که برای هر نقطه یک پلیس داشته باشیم، سال گذشته مشاهده کردید که به علت کمبود برق و یا بارندگی چراغ راهنمایی و رانندگی برخی تقاطع ها قطع میشد، اینکه بخواهیم برای هر چهارراه یک مامور بگذاریم واقعا نیروی انسانی کافی وجود ندارد.
ایرنا. در مورد پیک موتوری ها که قوانین را رعایت نمی کنند باید چه کاری انجام داد؟
برای پیک های مورتوی چندین مرحله دوره آموزرشی رایگان برگزار کردیم و حتی به آن ها کلاه ایمنی رایگان دادیم، برای حفظ جان خودشان، در این بین قطعا چند نفر هستند که تخلف می کنند و این مربوط به همه پیکهای موتوری نمی شود، همین الان اگر شهروندان از پارکینگ های توقیف وسایل نقلیه شهر بازدید کنند، تعداد زیادی موتورسیکلت می بینند که توقیف شده است و همین جا نشان می دهد که پلیس وظایف خود را انجام میدهد.
ایرنا. آیا نقاطی که از نظر زیرساختی موجب ترافیک درون شهری میشود از سوی پلیس شناسایی شده است؟
بله همه این موارد با کمک ماموران و کارشناسان حوزه ترافیک ناجا شناسایی شده و اگر مسؤولان و متولیان حوزه شهری و عمرانی بخواهند میتوانند از این تجارب علمی و پژوهشی استفاده کنند، ضمن اینکه در نشستها معمولا این موارد گفته میشود و نقاط مورد نظر مورد تاکید قرار میگیرد.
کلام آخر شما با مخاطبان ایرنا:
فرهنگ ترافیکی در سطح شهر قزوین نسبت به گذشته بهتر شده است و امیدواریم که این مهم با تقویت زیرساختها روز به روز به نقطه مطلوب نزدیک شود.
نظر شما