۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۵۶
کد خبر: 84777728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش بودجه نظامی پاکستان

۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۵۶
کد خبر: 84777728
افزایش بودجه نظامی پاکستان

تهران- ایرنا-لایحه بودجه سال مالی جدید پاکستان (۲۰۲۳ - ۲۰۲۲) تا روزهای آینده رونمایی و برای بحث تقدیم پارلمان این کشور می‌شود شد و براساس این لایحه، بودجه بخش دفاعی-نظامی این کشور۶ درصد افزایش خواهد یافت. 

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستان روز شنبه هرچند به میزان کلی بودجه پیشنهادی دولت در لایحه سال مالی جدید این کشور اشاره‌ای نکرده‌اند اما به نقل از اسناد رسمی وزارت دارایی افزایش شش درصدی بودجه نیروهای مسلح پاکستان را گزارش کردند. 

ماه جاری میلادی مقارن با پایان سال مالی پاکستان به شمار می‌رود. سال مالی جدید این کشور از ماه ژوئیه آغاز می‌شود. 

دولت پاکستان در لایحه بودجه سال مالی جدید، ۱.۴۵ تریلیون روپیه به بودجه کلی دفاعی-نظامی خود اختصاصی داده است است. براساس موافقت روز گذشته کمیته هماهنگی اقتصادی وزارت دارایی پاکستان، ۸۰ میلیارد روپیه به بودجه دفاعی این کشور اضافه شد. 

امروز در بازار ارز پاکستان، هر ۱۹۵ روپیه این کشور معادل یک دلار آمریکا است. 

وزارت دفاع پاکستان پیش‌تر از کمیته هماهنگی اقتصادی اختصاص ۸۰ میلیارد روپیه اضافی به بودجه نظامی این کشور برای رفع نیازهای نیروهای مسلح را رسما درخواست کرده بود. 

پارلمان پاکستان در بودجه سال گذشته ۱.۳۷۳ تریلیون برای نیروهای مسلح‌ این کشور مختص کرد. گفتنی است با افزایش سقف مخارج، بودجه دفاعی سال مالی آینده نیز ممکن است اکنون بیشتر از رقم تخمینی قبلی یعنی بیش از ۱.۵۵ تریلیون روپیه باشد. 

ارتش پاکستان بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین نهاد این کشور است و با توجه به مسائل امنیتی و مرزی این کشور، بودجه نیروهای مسلح این کشور همواره مورد توجه خاص قرار دارد. 

فضای رقابتی میان اسلام‌آباد و دهلی و در شبه قاره از دلایل عمده افزایش سالیانه بودجه دفاعی پاکستان است با این حال کارشناسان در این کشور همسایه می‌گویند بودجه نظامی-دفاعی هند شش برابر بیشتر از بودجه دفاعی-نظامی پاکستان است. 

به گزارش منابع خبری در پاکستان، آمار مربوط به تخصیص بودجه دفاعی این کشور به هیچ وجه بیانگر میزان واقعی هزینه نیروهای مسلح نیست. گفته می‌شود پرداخت میلیاردیه روپیه به نظامیان بازنشسته به جای تامین از بودجه دفاعی، از هزینه‌های جاری دولت تامین می‌شود. 
علاوه بر این انتظار می‌رود که سرمایه‌های عمده نظامی نیز به طور جداگانه تامین شده و همچنین بودجه مربوط به فعالیت‌های نظامی هسته‌ای که همواره یک طرح مخفیانه در پاکستان است، نیز به طور جداگانه فراهم خواهد شد. 

پاکستان و هند در ماه می‌سال ۱۹۹۸ آخرین آزمایش‌های هسته‌ای قرن بیستم را انجام دادند. حوادث می‌۱۹۹۸ (خرداد ۱۳۷۷) مثلثی از کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای در جنوب آسیا -هند، چین و پاکستان- ایجاد کرد که نه تنها دارای مرزهای مورد اختلاف هستند بلکه خصومت‌های تاریخی عمیق را در برابر یکدیگر ادامه داده‌اند. 

براساس تازه‌ترین گزارش کارزار بین المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای درباره تخمین هزینه‌های جهانی هسته‌ای، پاکستان و هند دو رقیب سنتی شبه قاره در میان ۹ کشوری قرار گرفتند که طی دو سال گذشته میلادی بیشتری هزینه‌ها را در نگهداری و ساخت تسلیحات اتمی انجام دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha