قریب به اتفاق علمای شیعه، فقیه جامع الشرایط را در عصر غیبت، نایب عام امام زمان (عج ) می دانند. نبی اکرم (ص) به صراحت علماء را وارثان خود معرفی کرده اند. امام خمینی معتقد بودند فقها وارثان دست دوم رسول اکرم (ص) هستند و اموری که از طرف رسول الله به ائمه واگذار شده، برای آن ها نیز ثابت است و باید تمام کارهای رسول خدا را انجام دهند، چنان که حضرت امیر (ع) انجام داد.
تجدید بیعت با ولی فقیه زمان، در حقیقت تجدید میثاق با پیامبر اسلام (ص) است. تجدید بیعت با امام زمان ( عج ) هم، تجدید پیمان وفاداری با حضرت محمد (ص) است. این که در دعای عهد می خوانیم اللهم انی اجدد له فی صبیحه یومی هذا ... بیعه - خدایا! در صبح این روز و تا زنده ام، با امام زمانم تجدید بیعت می کنم؛ یعنی در حقیقت با پیامبر تجدید پیمان می کنم.
تجدید بیعت با پیغمبر نیز در حقیقت، تجدید بیعت و بستن پیمان وفاداری با خداست، چنانچه در آیه ۱۰ سوره فتح می فرماید ان الذین یبایعونک انما یبایعون الله - همانا مومنانی که با تو بیعت می کنند، در حقیقت با خدا بیعت می کنند. خداوند از من و شما چنین پیمانی می خواهد. او به چنین بیعتی راضی است و رضایت او از ما، با این بیعت است.
در آیه ۱۸ سوره فتح فرمود لقد رضی الله عن المومنین اذ یبایعونک - بی تردید خداوند از مومنان خشنود شد، آن گاه که با تو بیعت می کردند. این بیعت، پیمان و تعهد برای اطاعت و فرمانبرداری است. تبعیت از فرمان خداست که در آیه ۵۹ سوره نساء آورده است یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم - ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و صاحبان امر خویش اطاعت نمایید.
مردم باید از رهبران الهی در قول و عمل پشتیبانی کنند. مال و جان خود را برای هدف رهبران الهی در معرض بیع و فروش قرار دهند. با تجدید بیعت و بستن پیمان وفاداری با رهبران دینی و ولی فقیه، مردم وارد راه مستقیم الهی می شوند و رضایت خداوند را به دست می آورند. رضایت خدا با حمایت از رهبری و ولی فقیه حاصل می شود. وقتی رهبرمان را حمایت کردیم، حمایت های الهی شامل حالمان می شود:
۱. فانزل السکینه علیهم - پس آرامش را بر آنان فرو فرستاد.
دستشان خالی است، دست دشمن پر است، دشمن به ظاهر قدرت دارد، اما مومنین آرامش دارند.
۲. و اثابهم فتحا قریبا - یک پیروزی نزدیک را، پاداش آنان قرار داد.
الف: دشمنشان را خوار و ذلیل کرد؛
ب: آنان را در برابر دشمن، یاری کرد؛
ج: به آنان پیروزی و فتح داد؛
د: و مغانم کثیره - غنیمت های بسیاری نصیبشان شد؛
ه: و کف ایدی الناس عنکم (آیه ۲۰ سوره فتح) - دستان تجاوزگر را از سر آنان کوتاه کرد.
همه این عظمت و عزت را خداوند، به خاطر تجدید بیعت و تبعیت از ولایت و رهبری دینی، به مسلمانان داد.
به دیروزمان نگاه کنیم، ذلیل و خوار بودیم؛ نوکر استکبار و طاغوت بودیم؛ قدرت نداشتیم؛ در امور کشور دخالت نمی کردیم؛ دیگران برای ما تصمیم می گرفتند؛ ایمانمان ضعیف بود و دشمنمان قوی.
اما امروز به برکت پیمان بستن با امام خمینی (ره) و امام خامنه ای، و تبعیت از ولی فقیه جامع الشرایط، و حرکت در مسیر الهی، عزت داریم؛ استقلال و آزادی و قدرت داریم. خودمان برای کشورمان تصمیم می گیریم؛ دشمنانمان را خوار و ضعیف کردیم؛ ایمانمان را قوی کردیم؛ باورمان را رشد دادیم؛ کفار و طاغوت ها از ما می ترسند؛ زور استکبار به ما نمی رسد؛ امید مظلومان جهان به ماست؛ جبهه مقاومت را شکل دادیم؛ گرایش به اسلام ناب رشد کرده؛ زورگویی تنزل کرده؛ مسلمانان جهان به آینده دل بسته اند و ترس دشمنان بیشتر شده است.
همه این ها از برکت تبعیت از ولی فقیه است. از برکت بیعت با حکیمی عارف، زاهد، مخلص، متعبد، عامل، عابد و عاشق مردم است.
امروز در سالگرد انتخاب ولی فقیه زمانمان، با سکاندار کشتی نجات بشریت تجدید بیعت می کنیم و با او پیمان می بندیم که مال و جان خود را برای اهداف بلند او در معرض بیع و فروش قرار دهیم و آن را فقط به خدای بزرگ بفروشیم، و جز به رضایت امام خامنه ای، که همان رضایت خداست، نیندیشیم.
تهران- ایرنا- بیعت، به معنای پیمان بستن به منظور اطاعت از کسی است. منظور ما از بیعت، بستن پیمان وفاداری و اطاعت با رهبر جامعه دینی و ولی فقیه زمان است. وقتی می گوییم تجدید بیعت؛ یعنی دوباره با ولی فقیه گره میخورم و با رهبرم پیمان میبندم که مال و جانم را برای اهداف او در معرض بیع و فروش قرار دهم.
اخبار مرتبط
-
شاخصهای مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
تهران- ایرنا- مکتب، یک طرح جامع و منسجم است که هدف آن، کمال انسان و تأمین سعادت همگانی است. اسلام،…
-
جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع:
ملت ایران پای آرمانهای امام خمینی (ره) ایستاده است
بیرجند - ایرنا - جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ملت ایران…
نظر شما