سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

بغداد-ایرنا- «مردی که جهان را تکان داد و مسیر تاریخ را دگرگون کرد»؛ این توصیف مشترک و ترجیع بند ثابت شخصیت های عراقی حاضر در مراسم مختلف بزرگداشت امام راحل از شخصیت آن پیشوای انقلابی است.

به گزارش ایرنا، شهرهای عراق در روزهای ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و قیام ۱۵ خرداد شاهد مراسم متعدد در بزرگداشت آن رهبر انقلابی بزرگ است؛ مردی که جهت جهان را تغییر داد و معادله ها را عوض کرد.

گروه ها و شخصیت های متعدد عراقی در آیین بزرگداشت یاد و راه امام راحل شرکت کردند و یا پیام هایی به این مناسبت منتشر کردند.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح جزو نخستین شخصیت های عراقی است که پیامی در بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) صادر کرد.

العامری در مراسم یادواره شهدای گروه های مقاومت عراقی با عنوان «کرماء الدم» در بغداد گفت: امام خمینی (قدس سره) اسلام را دوباره زنده و ملت ها را وارد زندگی با کرامت آزادی کرد.

همچنین هادی العامری در پیامی جداگانه به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) نوشت که همزمان با سالگرد ارتحال امام بزرگوار، جمهوری اسلامی به جبهه جهانی در برابر استکبار و قطب اندیشه و تمدن و سنگر مقاومت تبدیل شد و تمامی مستضعفان را به سوی خود  کشاند.

سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

در بخش دیگری از این پیام آمده است : مردم عراق نزدیکترین مردم به این تجربه پیشرو و عاشق ترین آنها به این امام هستند. احساس می کنیم روح جاودانه خمینی در هر افق اسلامی جاری است و به عاشقانش نوید می دهد که فرج نزدیک است.

وی درباره شهید محمد صادق صدر و فرزندان بزرگوار شهید ایشان نیز نوشت: شهید صدر (رحمت الله علیه) و پیشتازانی از مؤمنان و مجاهدان وفادارترین و با وفاترین آنها بودند.

ابوآلاء الولایی دبیرکل گروه مقاومتی «کتائب سید الشهدا(ع)» عراق نیز در توییتی نوشت: یکی از نعمت های خدا بر امت این است که آنها را با مراجع فرمانده و علمای ربانی مورد محبت قرار داد؛ کسانی که جان هایشان را در راه مبارزه با ظلم و استبداد گذاشتند و مشعل هایی نورانی در وجدان آزادگان و مقاومان شدند؛ به ویژه شهید بزرگ محمد صادق الصدر و امام جاودان سید روح الله خمینی؛ سلام بر ارواح و کالبد ها و سیره نورافشان آنها.

سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

جنبش «عهد الله» دیگر تشکیلات عراقی است که یادواره ای با عنوان «در مسیر گام های امام» در بغداد به مناسبت سی و سومین سالگرد رحلت خمینی کبیر برگزار کرد.

سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

«اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش نجباء عراق نیز در پیامی به «جهان اسلام، مراجع دین و همه آزادگان جهان»، سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) را تسلیت گفت و با آرمان های آن امام تجدید عهد کرد.

سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

در مراسم مختلف از سوی گروه های متعدد و متنوع عراقی، مراسم تکریم امام راحل از سوی کردهای فیلی، رنگ و بو و برجستگی خاصی داشت.

کردهای فیلی، قومی که سال ها برای آرمان های والا هزینه های جانی و مادی فراوانی پرداخته اند، دهها هزار شهید دادند و نزدیک نیم میلیون نفر از آنها به خاطر نزدیکی به اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی در دوران حاکمیت حزب بعث صدامی، رنج آوارگی را به جان خریدند و درهای ایران را به روی خود باز دیدند، اکنون در عراق با وجود امکانات محدود از قبیل فضای کوچک برگزاری مراسم، به تمام معنا قدردان حمایت های انقلاب اسلامی و امام راحل هستند.

کردهای فیلی در خیابان فلسطین بغداد و در تالار کوچک مرکز «یادواره فیلی ها» عصر روز شنبه مراسمی با شکوه برگزار کردند و سنگ تمام گذاشتند؛ نشستی اندیشه ای با محتوایی غنی درباره شخصیت امام خمینی (ره) و با حضور اندیشمندانی مانند دکتر «عبدالامیر العبودی» پژوهشگر و متفکر اسلامی و «محمد صادق الهاشمی» کارشناس مسائل راهبردی و تحلیلگر مسائل سیاسی عراقی به سخنرانی های موشکافانه ای درباره شخصیت امام راحل پرداختند.  

عبدالامیر العبودی با تببین اندیشه های بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، رمز موفقیت انقلاب را تقوا و خداترسی امام خمینی (ره) دانست و گفت: او به خدا اطمینان داشت. وقتی می خواهم قوی باشم امام خمینی را در ویدیوهایش تماشا می کنم. تصاویر سرشار از اطمینان خاطر ناشی از تقوای امام به من قوت قلب می دهد.

العبودی تصریح کرد: امام خمینی به جهان تعلق دارد و جهان نیز در آزادگی و پایداری و انقلابی گری به او متعلق و وابسته است.

محمد صادق الهاشمی نیز با اشاره به کمک های مقتدرانه ایران بعد از انقلاب اسلامی به آزادگان جهان به ویژه در حمایت از قضیه فلسطین و تمام جنبش های آزادیخواهانه ضد استکباری شیعه و سنی در جهان گفت: تجربه امام خمینی (ره) واقعیت شیعه را به دو دوره؛ قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن تقسم کرده است.

الهاشمی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران از شیعه و سنی در قضایای جهان اسلام به ویژه در برابر توسعه طلبی های رژیم صهیونیستی و آمریکا دفاع کرد.

«طارق المندلاوی» رئیس کنگره ملی کردهای فیلی عراق در حاشیه این مراسم گفت: امام خمینی (ره) مواضع محکمی در قبال همه مسلمانان از جمله کردهای فیلی داشت. کردهای فیلی مورد تبعیض و سرکوب رژیم صدام بودند؛ بیش از نیم میلیون نفر از آنها از عراق کوچانده شدند و اموال منقول و غیرمنقول آنها مصادره شد؛ بسیاری از فیلی ها دستگیر و با قساوت اعدام شدند اما امام خمینی و ملت عزیز و دوست ایران با کردهای فیلی تعامل خوب و فراموش نشدنی داشتند؛ مرزهای ایران به روی صدها هزار کرد فیلی –بیش از ۱۳۲ هزار خانواده- باز شد. امام خمینی دستور داد که با کردهای فیلی مانند شهروندان ایرانی تعامل شود.

المندلاوی به این عبارت شهید محمد باقر صدر اشاره کرد که «امام خمینی آرزوی انبیا را برآورده کرد.»

«عباس الجواری» مدیر مرکز فرهنگی کردهای فیلی در گفت و گو با رسانه ها تاکید کرد: نقش امام خمینی در جنبش های آزادیخواهانه جهانی بر کسی پوشیده نیست. زبان از وصف مجاهدت این مرد بزرگ قاصر است؛ مردی که جهان را تکان داد و راه انبیا و اولیا را با قدرت ایمان و عدالتخواهی دنبال کرد.

تصاویر و محتوای مراسم کردهای فیلی در بزرگداشت یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی با تلاش کاربران شبکه های اجتماعی به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و انعکاس گسترده ای در عراق یافت.

چند خیابان آن سوتر، مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مرکز فرهنگی شهید ابومهدی المهندس در بغداد با حضور دهها چهره فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عراقی برگزار شد و محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم سخنرانی کرد.

سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

در کربلای معلا، نجف اشرف و بصره نیز مراسم باشکوهی در بزرگداشت سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.

دانشگاه بصره میزبان یک گردهمایی با محوریت «بررسی ابعاد شخصیت امام خمینی (قدس سره) » در دانشکده ادبیات سالن «الفرزدق» بود.

در این مراسم آیت الله «سید مجتبی حسینی» نماینده مقام معظم رهبری در عراق سخنرانی کرد و به ابعاد شخصیتی امام راحل پرداخت.

سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

همچنین مراسم سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از سوی کنسولگری ایران در بصره برگزار شد.

نماینده مقام معظم رهبری در عراق، نمایندگان آیت الله سیستانی در بصره، اسعد العیدانی استاندار و مدیران دولتی استان بصره، نمایندگاه پارلمان عراق، سرکنسول ترکیه، فرماندهان حشد الشعبی، شیوخ عشایر، اساتید دانشگاه، علمای اهل سنت و دیگر قشرهای مختلف دوستدار امام راحل در این مراسم مشارکت داشتند.

مراسمی نیز در حوزه علمیه «الصادقین علیهما السلام» در بصره برای گرامیداشت یاد و نام امام خمینی (ره) برگزار شد.

مدرسه امام خمینی در کربلا نیز با حضور شخصیت های عراقی میزبان مراسم بزرگداشت امام راحل بود.

در نجف اشرف نیز برنامه های متعدد سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد. مدرسه امام خمینی نجف عصر روز شنبه شاهد یکی از این مراسم بود.

سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

بیت امام خمینی (ره) در نجف اشرف (منزل مسکونی ایشان در زمان تبعید) نیز شاهد حضور مشتاقان این پیشوای آزاده و سخنرانی مسئولانی از دو کشور در گرامیداشت مجاهدت های امام راحل بود.

بعد از این مراسم و همزمان با سالگرد شهادت آیت‌الله محمد صادق صدر، محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بر مزار آن عالم بزرگ و فرزندان شهید ایشان در نجف اشرف برای قرائت فاتحه حاضر شد.

سلام عراقی ها به انقلابی ترین مرد جهان معاصر؛ کردهای فیلی سنگ تمام گذاشتند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha