۱۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۶
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84778077
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میزان تولید گندم در گنبدکاووس ۴۰ درصد افزایش یافت

۱۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۶
کد خبر: 84778077
میزان تولید گندم در گنبدکاووس ۴۰ درصد افزایش یافت

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: میزان تولید محصول گندم در مزارع شهرستان با توجه به بارندگی مناسب امسال در مقایسه با سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

حبیب‌الله زارع روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پیش بینی اولیه در بحث برداشت گندم از سطح ۸۹ هزار هکتار از مزارع گنبدکاووس حدود ۱۶۰ هزار تن بود که با توجه به مشاهده عملکرد مطلوب ۲ هفته اخیر این میزان  به بالای ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی مهمترین علت افزایش برداشت محصول در گندم‌زارهای گنبدکاووس را بارندگی مناسب چند ماه اخیر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۶۰ هزار تن محصول از ۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم شهرستان برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: هر کیلوگرم از محصول گندم با قیمت ۱۱۵ هزار ریال از کشاورزان خریداری می‌شود و تاکنون ۴۵ هزار تن از این محصول تحویل ۱۳ مرکز خرید شهرستان شده است.

زارع، کوهدشت، مروارید و احسان را از ارقام شاخص گندم تولیدی در مزارع گنبدکاووس برشمرد و بیان کرد: همواره ۹۰ درصد از کشاورزان شهرستان گندم‌های خود را تحویل مراکز خرید گنبدکاووس و یا شهرستان‌های همجوار می‌دهند.

وی اظهارداشت: درآمد هشت هزار گندم‌کار فعال در گنبدکاووس امسال با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی و عملکرد تولید در هر هکتار در مقایسه با سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس یادآور شد: امسال سطح زیر کشت گندم در این شهرستان بیش از ۱۰۷ هزار هکتار بود که بر اثر خشکسالی، محصول حدود ۱۸ هزار هکتار از این مزارع به طور عمده در مناطق شمالی از بین رفت.

زارع ادامه داد: حدود ۲۵ درصد از مزارع گندم این کشاورزان بیمه بود که از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی پیگیر دریافت خسارات خود هستند و به سایر کشاورزان هم توصیه می‌شود برای جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی مزارع خود را بیمه کنند.

به گزارش ایرنا، امسال قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد ۱۰۵ هزار ریال علاوه بر ۱۰ هزار ریال جایزه تعیین شده است.

برداشت محصول از کشتزارهای گندم گلستان تا اواخر مردادماه ادامه دارد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضاف بر اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha