۱۵ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۱۹
کد خبر: 84778450
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

سخنگوی حزب کنگره هند: دولت مودی مذاهب را مقابل یکدیگر قرار می‌هد

تهران- ایرنا- سخنگوی ارشد حزب کنگره هند گفت: بی جی پی (حزب حاکم) با طراحی قبلی، بارها به تمدن اخلاقی هند، توهین کرده‌ و همواره یک جامعه و مذهب را برای دوگانگی، تفرقه انداختن و گسترش نفرت، در برابر دیگری قرار داده‌ است.

به گزارش ایرنا از روزنامه تلگراف هند، حزب کنگره روز یکشنبه تعلیق فعالیت سخنگویان حزب بی جی پی (BJP) را به دلیل اهانت آنها به حضرت محمد (ص)  خواند و گفت: این اقدام به دنبال تهدیدید قدرت‌های خارجی صورت گرفته و روی دیگر حزب زعفرانی (لقب بی جی پی) را افشا کرده است.

حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) پس از اظهارات توهین آمیز به پیامبر اسلام (ص)، فعالیت و عضویت نوپور شارما سخنگوی ملی خود را به حالت تعلیق درآورد و نوین کومار جیندال مدیر رسانه دهلی را نیز اخراج کرد.

راندیپ سورجوالا دبیرکل و سخنگوی ارشد حزب کنگره هند، بی جی پی را متهم کرد که هند را به عصر تاریک دوگانگی مذهبی سوق می‌دهد تا سیاست‌های منطقه‌ای خود را به اجرا در آورد.

سورجوالا افزود: اخراج آرام دو عضو اصلی و سخنگوی بی جی پی از عضویت حزب که آشکارا تحت فشار تهدیدات قدرت‌های خارجی انجام شد، موضع گیری‌های سست دولت مودی را افشا می‌کند. آیا این حزب صادقانه در مسیر اصلاح است؟

اظهارات سخنگویان بی جی پی، توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده است، وزارت امورخارجه قطر، دیپاک میتال سفیر هند را احضار کرده و به طور رسمی یادداشت محکومیت اظهارات جنجالی رهبران بی جی پی علیه پیامبر اسلام را به او تحویل داده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه قطر گفت: سفیر هند اعلام کرده این توییت‌ها به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه‌های دولت هند نیست و دیدگاه عناصر حاشیه‌ای است.

جیرام رامش رهبر حزب کنگره در در واکنش به این بیانیه در توییتی نوشت: بی جی پی پس از اعتراضات دولت قطر، فعالیت دو سخنگوی خود را تعلیق کرد. این همان چیزی است که آمریکایی‌ها آن را پلیس خوب و پلیس بد می‌نامند. ابتدا نفرت پراکنی کنید، سپس تحت فشار علیه آنها عمل کنید، اینگونه معتدل به نظر می‌رسید. این که وزارت امورخارجه، سخنگویان حزب حاکم را عناصر حاشیه‌ای می‌خواند، یک شوخی است!

شاسی تارور از دیگر رهبران حزب کنگره هند نیز گفت: این آتش باید خاموش شود، زیرا اکنون هندی‌های خارج از کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در بحبوحه اعتراض مسلمانان علیه اهانت به پیامبر اسلام(ص) بی جی پی نیز بیانیه‌ای با هدف رفع نگرانی اقلیت‌ها صادر کرد و گفت به همه ادیان احترام می‌گذارد و توهین به هر شخصیت مذهبی را به شدت محکوم می‌کند.

سورجوالا در توییتی نوشت: بیانیه امروز (یکشنبه) بی جی پی که می‌گوید «قاطعانه علیه هر ایدئولوژی که هر فرقه یا مذهبی را توهین یا تحقیر کند، اقدام می‌کنیم» جز تظاهر جعلی، آشکار و تلاش ساختگی برای کنترل خسارت این رفتارها نیست؟

او اضافه کرد: یک چیز واضح است، این درسی برای اعضای خشن بی جی پی است که آن‌ها تنها وسایل این بازی بزرگ سیاسی هستند و می‌توان از آنها استفاده کرد، و آنها را دور انداخت.

رهبر حزب کنگره هند گفت: بعید است بیانیه کوتاه حزب حاکم، زخم‌های وارد شده بر اخلاق هندی را التیام بخشد.

وی افزود، در نتیجه اقدامات حزب حاکم، سیک‌ها، مسلمانان، مسیحیان و... مجبور شده‌اند با خشم عناصر آشوبگر تحت حمایت قدرت دولتی روبه‌رو شوند.

سورجوالا گفت که ماهیت ذاتی بی جی پی و دولت مودی اکنون بر پایه خشونت مذهبی، محافظه کاری، تفرقه افکنی و پرورش نفرت برای تامین امنیت آرای انتخاباتی استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha