۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۴۶
کد خبر: 84778597
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصرف دخانیات در استان مرکزی ۱.۴ از شاخص کشوری پایین‌تر است

اراک - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف دخانیات در استان مرکزی ۱.۴ از شاخص کشوری پایین‌تر است.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر محمد جمالیان افزود: در راستای بیانیه سازمان ملل برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در کشور، کاهش ۳۰درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در مطالعه استپس که در سال ۹۵ انجام شد، شیوع مصرف سیگار در کشور در افراد بالای ۱۸ سال ۱۰.۱ و در استان ۱۴.۳ بود که این آمار در همین برنامه در سال ۹۹ به ۱۴.۱ کشوری و ۱۲.۶۱ استانی رسید، که نشان می دهد استان مرکزی ۱.۴ از شاخص کشوری پایین‌تر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: کاهش ۱.۴ مصرف دخانیات در استان مرکزی از شاخص کشوری نشان از انجام اقدامات ارزشمندی است که توسط مسئولین استان، خانواده‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله آموزش و پرورش ، دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری انجام شده است.

جمالیان بیان کرد: با وجود اینکه در سال‌های اخیر استفاده از دخانیات بین جوانان و نوجوانان بیشتر شده، اما در استان مرکزی با عملکرد و رویکرد هوشمندانه، مستمر و قاطعانه نهادهای متولی شاهد کاهش مصرف آن نسبت به قبل هستیم که در این راستا شیوع مصرف سیگار در استان مرکزی از شاخص کشوری پایین‌تر می‌باشد که این مهم در جای خود پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود و نقش بسزایی در ساخت آینده کشور و استانی سالم از لحاظ جسمی، روحی و روانی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در منطقه مدیترانه شرقی ۴۲ درصد از پسران و ۳۱ درصد از دختران گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال مصرف کننده دخانیات هستند که کشور ما و استان مرکزی نسبت به این آمار وضعیت بسیار مناسبی را دارند

جمالیان اضافه کرد: مصرف دخانیات فقط استعمال سیگار نبست بلکه مصرف قلیان نیز که این روزها در برخی از خانواده‌ به یک عادت تبدیل شده تهدیدی است که باید جدی گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: مصرف دخانیات جدای از ضرر و زیان جانی، به مال و اقتصاد افراد نیز لطمه و صدمه می زند که با ترک آن هم سلامتی و هم بهبود هر چند اندک در وضع اقتصادی حاصل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha