اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها در گلستان همراهی بیشتر مردم را می‌طلبد

گرگان- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر همراهی بیشتر مردم در اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها گفت: مسوولان نهادهای مربوط استان در اجرای این طرح هم افزایی و هماهنگی لازم را برای ایجاد آرامش مردم دارند.

به گزارش ایرنا، محمد بزرعلی روز دوشنبه در نشست خبری در سالن قدس این سازمان افزود: طرح های کنترل بازار برای اجرای طرح مزبور با جدیت توسط دستگاه های مرتبط پیگیری می شود و همراهی بیش از گذشته هم استانی را در این خصوص می طلبد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر مشکلی در تامین کالاهای اساسی در بازار استان وجود ندارد و تلاش می شود تا هم استانی به راحتی کالاهای موردنیاز خود را از بازار تهیه و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قاطع توسط دستگاه های مرتبط صورت خواهد گرفت.

وی در حوزه وضعیت آرد و نان استان خاطرنشان کرد: نظارت و کنترل برای فعالیت خبازی های استان توسط دستگاه های شامل اداره کل غله و خدمات بازرگانی و همراهی سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعزیرات حکومتی صورت می گیرد تا مردم در تهیه نان دچار مشکل با اجرای طرح هدفمندی یارانه نشوند.

به گفته وی در ۲ ماه اخیر پنج هزار و ۴۷۲ مورد بازرسی از خبازی های استان انجام شده است.

بزرعلی با اشاره به برداشت گندم از کشتزارهای استان گفت: تاکنون کار برداشت این محصول از سطح ۱۵۹ هزار هکتار انجام شده که ۶۸ درصد را اراضی آبی و بقیه دیم تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: مطابق گزارش اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان تاکنون ۳۳۰ هزار تُن از گندم برداشت شده استان به مراکز خرید تضمینی تحویل شده است.

تشدید نظارت بر بازار کالا

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در این جلسه گفت: نظارت این سازمان بر بازار کالا با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها دوچندان شده به طوری که تاکنون ۱۶ هزار مورد بازرسی از سوی بازرسان سازمان انجام شد که نتیجه آن تشکیل ۵۶۲ مورد پرونده تخلف و معرفی به تعزیرات حکومتی است.

درویشعلی حسن زاده افزود: درحوزه آرد و  نان بازرسی از فعالیت خبازی ها به صورت مستمر صورت می گیرد که تا از این شرایط برخی از خبازی ها سوء استفاده نداشته و مردم هم به راحتی در تامین نان مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در نشست هفته جاری تنظیم بازار استان، قیمت نهایی عرضه نان از سوی خبازی های سطح استان تعیین و اطلاع رسانی خواهد شد.

اکنون نان از سوی خبازی های استان گلستان با نرخ های ۱۰ هزار ریال(هزار و ۸۵۰ خبازی) و ۲۰ هزار ریال ( ۵۰۰ خبازی) عرضه می شود.

حسن زاده از هم استانی خواست در صورت مشاهده تخلف اعم از تعطیلی خود سرانه ، فروش غیرقانونی، کسری وزن، کم فروشی از سوی نانوایان موارد را به بازرسی این سازمان گزارش کرده تا در اسرع وقت برخورد قانونی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: فروش نان خارج از محیط نانوانی ممنوع است و با فرد متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.

هوشمندسازی نظارت بر حمل آرد

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: اکنون طرح هوشمندسازی نظارت بر حمل آرد از کارخانه تا تحویل به صاحبان خبازی از شهرستان های گرگان و علی آباد آغاز شده است.

محمدرضا افشار افزود: اجرای طرح مزبور در راستای مردم سازی یارانه ها در حوزه آرد و نان صورت می گیرد و آرد ارسالی از زمان بارگیری در کارخانه تا تحویل به صاحب خبازی به صورت هوشمند(نصب دستگاه چی پی اس) رصد می شود.

به گفته وی طرح هوشمندسازی نظارت بر حمل آرد با همکاری یک شرکت دانش بنیان استان به اجرا در آمد و آرد در زمان تحویل به صاحب خبازی باید از سوی وی کد مخصوص بلافاصله از طریق پیامک در سامانه اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان ثبت شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر هزار دستگاه چی پی اس توسط این اداره کل تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته افشار ، هر کیلو گرم آرد یارانه نوع یک با قیمت هشت و ۳۰۰ ریال و نوع ۲ با قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ ریال در اختیار خبازان استان قرار می گیرد در حالی که بازار آزاد هر کیلو گرم آن ۱۵۷ هزار ریال است.

وی اضافه کرد: سهمیه آرد خبازی های استان کاهش نیافته است و تخصیص آن از طریق کارگروه آرد، نان و گندم هر شهرستان صورت می گیرد.

جریمه سنگین برای خبازان متخلف

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان گفت: مطابق مصوبه اخیر سران قوا که ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شد جریمه برای متخلفان خبازی تا پنج برابر افزایش داده شده و اکنون این مصوبه در استان به اجرا در آمد و سه خبازی تعطیل و پنج خبازی دیگر ملزم به نصب پارچه تخلف صنفی از یک تا سه روز شده است.

تقی حسام افزود: طی ۲ ماه اخیر ۵۷۶ پرونده تخلف در حوزه آرد و نان در استان تشکیل شد که ۴۸۱ مورد آن به صدور حکم جریمه نقدی به مبلغ هفت میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۴۰۰ ریال منجر شده است.

به گفته وی تخلف خبازان در استان بیشتر در حوزه های تعطیلی خودسرانه، کم فروشی وزن، عرضه خارج از شبکه و گران فروشی بوده است.

استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و ۴۷ درصد از این جمعیت در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha