۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۳:۳۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84779662
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهانه حقوق بشری واشنگتن برای عدم دعوت سه کشور به اجلاس سران آمریکا

نیویورک – ایرنا- یک مقام ارشد دولت آمریکا با تایید عدم دعوت از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه به اجلاس سران اروپا مدعی شد که این تصمیم به دلیل نگرانی های حقوق بشری بوده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد که تصمیم برای عدم دعوت از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه پس از هفته‌ها رایزنی‌های فشرده و به دلیل نگرانی‌ها در مورد حقوق بشر و فقدان دموکراسی در این سه کشور بوده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تصمیم مکزیک مبنی بر تحریم این نشست نیز ادعا کرد که واشنگتن موضع مکزیک را درک می کند، اما یکی از عناصر کلیدی این اجلاس، داشتن دولت دموکراتیک است و این کشورها نمونه ای از حکومت دموکراتیک نیستند.

کاخ سفید کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را به اجلاس سران قاره آمریکا به میزبانی آمریکا دعوت نکرده است   و این اقدام  رئیس جمهوری مکزیک را بر آن داشت تا تهدید خود مبنی بر تحریم  این رویداد  به دلیل عدم دعوت از همه کشورهای نیمکره غربی را عملی کند.

تحریم این اجلاس از سوی  آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک و برخی رهبران دیگر کشورهای آمریکایی لاتین می تواند اهمیت نشست سران در لس آنجلس را کاهش دهد.

آمریکا از طریق این اجلاس قصد دارد به مسائل مهاجرت منطقه ای و مسائل اقتصادی رسیدگی کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا امیدوار است که بتواند روابط را با آمریکای لاتین  که در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا آسیب دیده است بازسازی و نفوذ آمریکا در این کشورها را مجدداً تقویت و با چین مقابله کند.

جامعه بزرگ آمریکایی کوبایی در میامی که از سیاست‌های خشن ترامپ در قبال کوبا و ونزوئلا حمایت می‌کردند، به‌عنوان یک بلوک مهم رای‌ در فلوریدا در انتخابات میان دوره ماه نوامبر در نظر گرفته می‌شود که سرنوشت کنترل کنگره آمریکا به آن وابسته است.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت جو بایدن تصمیم نهایی را برای حذف دولت های کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه از اجلاس سران آمریکا اتخاذ کرده است.

براساس این گزارش، بایدن در حالی سه کشور را از این اجلاس محروم کرده که رئیس جمهوری مکزیک تهدید کرده بود اگر همه کشورهای نیمکره غربی به اجلاس سران دعوت نشوند، وی نیز در آن حضور نخواهد یافت.

تصمیم آمریکا برای حذف سه کشور به دنبال هفته ها مذاکرات فشرده اتخاذ شده و این خطر را دارد که به تحریم شرم آور اجلاس سران به میزبانی آمریکا منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha