۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۴:۴۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84779668
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاخ سفید: به کمک به عربستان برای دفاع از خودش متعهدیم

نیویورک - ایرنا- سخنگوی کاخ سفید، عربستان سعودی را شریک مهم واشنگتن خواند و ادعا کرد واشنگتن به کمک به ریاض برای دفاع از خودش متعهد است.

کاترین ژان پی‌یر سخنگوی جدید کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران مدعی شد، متعهدیم به عربستان سعودی در دفاع از خاک خود پس از صدها حمله موشکی و پهپادی در سال گذشته کمک کنیم.

وی تصریح کرد جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی را شریک مهمی در منطقه وسطح بین‌المللی می‌داند.

سخنگوی کاخ سفید در تداوم سیاست هراس واشنگتن از نفوذ منطقه ای ایران ادعا کرد، بایدن بارها بر تعهد آمریکا برای حمایت از عربستان سعودی در دفاع از خاک خود در برابر ایران و سایر تهدیدات تاکید کرده است.

 سخنگوی کاخ سفید حاضر به ارائه تاریخی برای سفر بایدن به اسرائیل و عربستان نشد اما مدعی شد سفر به سرزمین های اشغالی  و عربستان سعودی در چارچوب دستاوردهای قابل توجهی برای مردم آمریکا و منطقه خاورمیانه خواهد بود.

وی درباره آتش بس در یمن نیز با بیان اینکه این دوره از آرام ترین دوره ها از زمان آغاز جنگ بوده است، مدعی شد که پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور نقش مهمی در تمدید آتش بس در یمن داشته اند.

آدام شیف عضو برجسته دمکرات کنگره آمریکا روز یکشنبه گفت که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور نباید به عربستان سعودی سفر یا با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار کند.

 رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با شبکه سی بی اس، گفت که اگر من بودم نمی‌رفتم و با او (محمد بن سلمان ولیعهد سعودی) دست نمی‌دادم.

شیف با اشاره به قتل وحشیانه جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشنگتن پست در ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، ولیعهد عربستان را متهم کرد که به روش وحشیانه‌ای، یک شهروند آمریکا را قطعه قطعه کرده است. 

ریاض هرگونه مداخله شاهزاده محمد بن سلمان در این حادثه را تکذیب کرده و ارزیابی ۲۰۲۱ نهادهای اطلاعاتی آمریکا را در باره موافقت او با اجرای عملیاتی در استانبول برای بازداشت یا قتل او، رد کرده است. 

بایدن احتمال سفر خود را در آینده نزدیک به عربستان سعودی مطرح کرد. هدف اصلی این سفر، درخواست افزایش عرضه نفت به منظور کاهش بهای سوخت در داخل آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای نوامبر کنگره آمریکا است.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به ان بی سی نیوز گفت: ما در حال بررسی سفر بایدن به اسرائیل و عربستان برای شرکت در اجلاس شورای همکاری هستیم و تلاش می کنیم تاریخ آن را مشخص کنیم. زمانی که چیزی برای اعلام کردن باشد آن را اعلام خواهیم کرد.

یک دیپلمات خارجی و دو مقام آمریکایی گفته اند که سفر بایدن به عربستان دیگر در ماه ژوئن (خرداد) انجام نمی شود و دو مقام آمریکایی گفتند که سفر به سرزمین های اشغالی به بعد موکول شده است. انتظار می رفت بایدن به دنبال سفر برنامه ریزی شده قبلی به آلمان و اسپانیا در ماه جاری میلادی، به عربستان و سرزمین های اشغالی سفر کند.

این در حالی است که  روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت به نقل از یک منبع سیاسی بلندپایه اسرائیلی بعید ندانست که تعویق سفر بایدن به اوضاع سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی ارتباطی داشته باشد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری "عرب ۴۸"، این روزنامه نوشت:پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تعویق سفر بایدن این امکان را به آمریکایی‌ها خواهد داد که به درک و نتیجه بهتری از سرنوشت دولت نفتالی بنت نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی دست یابند.

یدیعوت احرونوت تاکید کرد که مقامات واشنگتن نگرانند دولت بنت در آستانه سفر بایدن سقوط کند و این مسأله این گمانه زنی را مطرح خواهد کرد که رییس جمهوری آمریکا در سیاست اسرائیل دخالت کرده و تلاش کرده تا بر آن تأثیر بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha