یدک‌کش «برنا» در بندر شهید رجایی بازسازی شد

بندرعباس- ایرنا- معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در راستای تحقق شعار«تولید؛ دانش‌ بنیان، اشتغال‌آفرین» تجهیزات یدک‌کش برنا با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی در اداره تعمیرات و نگه‌داری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی بازسازی و ارتقاء یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا پوررجبی روز سه‌شنبه در حاشیه بازسازی این یدک‌کش برنا، اظهارداشت: با نظر کارشناسان و متخصصان حوزه تعمیرات دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان این شناور ژاپنی که بالای ۴۵ سال از عمر آن می‌گذشت و فرآیند اسقاط آن مطرح بود؛احیا و به دست توانمند متخصصان داخلی درحال بازسازی است.

وی بازسازی و ارتقاء لازمه ارائه خدمات به کشتی‌های نسل جدید را ارتقا توان موتوری، تجهیزاتی و عملیاتی یدک‌کش برنا عنوان کرد و ادامه داد: در مرحله نخست سازه بریج(پل فرماندهی شناور) به عنوان نخستین سازه بومی این شناور طراحی، ساخته و نصب شده است.

«بریج یا پل فرماندهی شناور» به بخش بالایی سازه شناور که روی عرشه قرار می‌گیرد، روسازه می‌گویند.

پوررجبی بیان کرد: پل فرماندهی خود شناور که طراحی ۵۰ سال پیش بود دارای معایبی مانند دید پایین فرمانده نسبت به محیط پیرامون، کمبود فضای لازم برای استقرار تجهیزات جدید ناوبری و مخابراتی و همچنین از استحکام لازم برای نصب تجهیزات اطفای حریق برخوردار نبود براین اساس این نواقص طراحی و ساخت بریج این شناور مطابق با استانداردهای روز و مشابه شناورهای مدرن شرکت‌های مطرح شناورسازی مورد توجه کارشناسان امر قرار گرفته است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: در طراحی پل فرماندهی جدید علاوه بر جانمایی فضای لازم برای استقرار تجهیزات ناوبری، مخابراتی با افزایش میدان دید فرمانده مانور و کنترل شناور نیز تقویت شده است.

یدک‌کش «برنا» در بندر شهید رجایی بازسازی شد

بومی‌سازی ۷۰ درصد تجهیزات این شناور با بهره‌گیری از دانش بومی

پوررجبی بومی‌سازی تجهیزات شناور برنا ، به دست متخصصان ایرانی در اداره تعمیرات و نگهداری بندر شهید رجایی را یک افتخار ملی دانست و اضافه کرد: در این طرح ۷۰ درصد تجهیزات شناور از جمله پمپ‌های آتش‌نشانی داخلی، ساخت سه ژنراتور، تجهیزات اطفای حریق با استفاده حداکثری از توان داخلی طراحی و تولید شده است.

وی، قابلیت شناور بومی سازی شده برنا را پهلودهی و جداسازی کشتی ها در بنادر کوچک عنوان کرد و گفت: بخش عمده این شناور با تکیه بر دانش داخلی بروزرسانی شده که امیدواریم با کسب تجربه از این طرح در آینده نزدیک بتوانیم۳۰ درصد باقی مانده از طرح را نیز بومی‌سازی کنیم.

به گفته معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، با ارتقا تجهیزات جدید بر روی شناور برنا، شناور یاد شده می‌تواند با ۱۲ نات سرعت در حوزه خدمات دریایی بنادرشرق و یا غرب استان فعالیت داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha