۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84780002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل از ارایه پیشنهاد جدیدی در چارچوب توافق آتش بس در یمن خبر داد

تهران-ایرنا- «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن اعلام کرد: در مذاکرات روز گذشته در شهر امان پایتخت اردن، پیشنهاد جدیدی به دو طرف ذیربط در بحران یمن برای دستیابی به توافقی به منظور بازگشایی جاده‌ها در استان تعز و دیگر استان‌ها براساس مفاد توافق آتش بس ارایه شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود: با توجه به گفت وگوهای انجام شده با دو طرف، هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن پیشنهاد بازنگری شده ای را برای بازگشایی تدریجی جاده ها شامل سازوکار اجرایی و تضمین امنیت مسافران غیرنظامی به دولت (یمنیِ دست نشانده عربستان) و جنبش انصارالله یمن ارائه کرد.

این بیانیه افزود: پیشنهاد نهایی مبتنی بر بازگشایی راه‌ها از جمله یک لاین ورودی و خروجی به تعز  و همچنین جاده‌های سایر استان‌ها با هدف کمک به حل مشکلات مردم غیرنظامی و تسهیل ورود کالا به این مناطق است.

در این بسته پیشنهادی، علاوه بر ملاحظات منعکس شده از سوی جامعه مدنی یمن، پیشنهادات و نگرانی‌های دو طرف نیز لحاظ شده است.

در  بیانیه دفتر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن همچنین تاکید شد: این اولین گام در تلاش  جمعی ما برای رفع محدودیت تردد  زنان، مردان و کودکان یمنی در داخل این کشور است و تعامل جدی برای اجرای کردن این پیشنهاد سازمان ملل و اولویت دادن به منافع غیرنظامیان و دستیابی به نتایج مستقیم و ملموس برای مردم یمن، مسئولیت اخلاقی و سیاسی هر دو طرف ذیربط به شمار می رود.

نماینده ویژه سازمان ملل در یمن ابراز امیدواری کرد که ارائه این پیشنهاد ظرفیت لازم را برای پیشبرد مذاکرات به منظور اقدامات پایدارتر در فرآیند تلاشهای چند جانبه برای حل بحران ایجاد کند.

گروندبرگ پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که طرف‌های درگیر در یمن توافق کرده‌اند که آتش‌بس را برای دو ماه دیگر تمدید کنند.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دو ماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی‌های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت پنجشنبه گذشته فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از دستیابی به توافق برای تمدید دو ماهه آن خبر داد.

شورای عالی سیاسی یمن چهارشنبه گذشته تاکید کرده بود که تمدید آتش‌بس منوط به اجرای کلیه تعهدات دوره قبل آتش‌ بس و جبران خسارت‌های ناشی از نقض آن است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha