جلد دوم کتاب «غریب قریب» رونمایی شد

مشهد-ایرنا- جلد دوم کتاب دوجلدی «غریب قریب» با موضوع داستان ساخت و بازسازی مرقد ملکوتی امام رضا(ع) در دوره‌های مختلف تاریخی همزمان با دهه کرامت، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد باغستانی پژوهشگر تاریخی  روز سه شنبه در نشست رونمایی از کتاب" غریب قریب"  با اشاره به اینکه روایت کتاب من را به خود جذب کرد گفت: این کتاب روند جای‌گیری حرم رضوی و تبدیل آن به عنوان هویت ملی ایرانیان و سیر گذر تاریخی انواع هنرهای ایرانی و اسلامی آن را به رشته تحریر درآورده است و قلم مرحوم تشکری این تونایی را به متن داده است که بتوان از آن برای تهیه فیلمنامه استفاده شود.

باغستانی افزود: با توجه به روایت داستانی این کتاب اگر مستندات وقایع تاریخی و یا اتفاق ها در پایان هر فصل و یا کتاب ذکر می شد به غنای این نوشته بیشتر افزوده می‌شد تا قدرت خیالپردازی نویسنده از واقعیت نیز مشخص شود.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز عنوان کرد: بسیاری از  نویسندگان بزرگ ایران تحت تاثیر ادبیات روسیه و فرانسه به واسطه مطالعه آثار زبان اصلی آنها و یا ترجمه آن آثار قرار دارند و به همین دلیل با داستان‌هایی روبه رو هستیم که انگار متعلق به جامعه ایرانی نیستند.

امیرمهدی حکیمی با اشاره به شکل گیری «رئالیسم جادویی» در آمریکای لاتین اظهار کرد: اما نویسندگان آن سرزمین با استفاده از فرهنگ و تمدن خود روایت ها را با استفاده از ریشه های تاریخی خود بیان کردند.

وی ادامه داد: تلاشهای سعید تشکری برای آشتی دادن مردم با ادبیات مدرن داستانی بسیار قابل تقدیر است زیرا ریشه‌های کهن ایرانی و اسلامی را در خود جای داده است .

محمد خسروی راد منتقد داستانی نیز گفت: مرحوم سعید تشکری در جلسات عصر داستان که سال ۶۸ برگزار می‌شد معتقد بود باید قصه خودمان را بنویسیم که این تفکر به مکتب خراسان منتهی شد و این  یعنی او خودش را پیدا کرده بود.

خسروی‌راد افزود: وقتی نمی‌توانیم قصه های دور و بر خودمان را بنویسیم، چرا باید قصه دیگران را بنویسیم؟

وی ادامه داد: سعید تشکری بر همین مبنا به قصه‌های اطراف‌مان و به خصوص امام رضا (ع) توجه داشت و این در حالی است که این روایت ها تمامی ندارد. به همین دلیل وقتی حرف از فرم و محتوا بیان می شود باید به این موضوع توجه داشت که اگر محتوی درونی شده باشد فرم خود به خود پیدا می‌شود.

 زنده یاد سعید تشکری نویسنده کتاب " غریب قریب"، روایت‌هایی در دوازده بخش از ساخت این بارگاه معنوی را از دوره‌های نوغانیان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، چنگیزی ها، ایلخانان، تیموریان، صفویان، افشاریان و قاجار را در جلد اول این مجموعه و ادامه قاجار، پهلوی اول و دوم تا انقلاب اسلامی را روایت کرده است.

مرحوم سعید تشکری متولد ۱۳۴۲ در قوچان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر، عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و داستان‌نویسی بود که در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ رخ در نقاب خاک کشید.

در کارنامه این هنرمند، رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و هنر، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی، نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره‌کل نمایش رادیو و انتشار بیش از ۴۰ عنوان کتاب دیده می‌شود.

ویژگی قلم مرحوم تشکری، محبت وی به اهل بیت علیهم‌السلام و به خصوص حضرت رضا(ع) بود و این شاخصه باعث شد تا در بین نویسندگان معاصر بیشترین اثر داستانی و رمان را در خصوص زندگی این امام بزرگوار و اهل بیت علیهم السلام به نگارش درآورد.

علاقه ویژه وی به شهر مشهد به گونه ای بود که چند کتاب مهم مرحوم تشکری به قیام مردم، حادثه مسجد گوهر شاد و به توپ بسته شدن گنبد این مسجد با هویت ایرانی و اسلامی اختصاص‌ داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha