۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۲:۲۵
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84780854
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابراز امیدواری آمریکا درباره دستیابی به آتش‌بس دائمی در یمن

تهران- ایرنا- فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن سه‌شنبه شب در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر درباره دستیابی به آتش‌بس دائمی در یمن ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایرنا از الجزیره، «تیموتی لندرکینگ» گفت: تحولات مثبتی وجود دارد که به تازگی با اعلام آتش بس در یمن رخ داد.

وی با بیان اینکه برقراری آتش بس در یمن نوید پایان دادن به درگیری طولانی مدت را می‌دهد، افزود: درگیری‌ها درصد بسیار زیادی کاهش یافته و برای یمنی‌ها مهم است که نتایج آتش بس را ببینند.

فرستاده ویژه آمریکا همچنین مدعی شد که همه طرف‌های یمنی روحیه همکاری نشان داده و امتیازاتی دادند.

لندرکینگ افزود: نیاز به حمایت مستمر از سوی کشورهای همسایه و جامعه بین المللی وجود دارد. ما به توافق آتش بس دائمی و دیدار مستقیم طرفین امیدواریم.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن ادامه یابد، گفت: آتش بس تا ۲ اوت (۱۱ مرداد) تمدید شد و نیاز داریم که به یک آشتی برسیم.

«هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن پیش تر اعلام کرده بود در مذاکرات روز گذشته در شهر امان پایتخت اردن، پیشنهاد جدیدی به دو طرف ذیربط در بحران یمن برای دستیابی به توافقی به منظور بازگشایی جاده‌ها در استان تعز و دیگر استان‌ها براساس مفاد توافق آتش بس ارایه شده است.

وی افزود: پیشنهاد نهایی مبتنی بر بازگشایی راه‌ها از جمله یک لاین ورودی و خروجی به تعز و همچنین جاده‌های سایر استان‌ها با هدف کمک به حل مشکلات مردم غیرنظامی و تسهیل ورود کالا به این مناطق است.

با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی‌های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت پنجشنبه گذشته فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از دستیابی به توافق برای تمدید دو ماهه آن خبر داد.

شورای عالی سیاسی یمن چهارشنبه گذشته تاکید کرده بود که تمدید آتش‌بس منوط به اجرای کلیه تعهدات دوره قبل آتش‌ بس و جبران خسارت‌های ناشی از نقض آن است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha