۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۱۲
کد خبر: 84780971
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی تولید ۳۲۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۱۲
کد خبر: 84780971
پیش‌بینی تولید ۳۲۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: بر اساس برآورد کارشناسان و بررسی وضعیت مزارع، امسال حدود ۳۲۰ هزار تن گندم در استان اردبیل تولید و برداشت می‌شود.

نادر تقی زاده روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز برداشت گندم از مزارع شمال استان اردبیل در منطقه مغان گفت: امسال محصول گندم در ۲۷۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان شامل ۲۲۲ هزار هکتار مزارع دیم و ۵۲ هزار هکتار از مزارع آبی کشت شده است.

وی از آغاز عملیات خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در ۴۴ مرکز پیش بینی شده در سطح استان اردبیل خبر داد و افزود: بر اساس پیش بینی انجام شده، امسال حدود ۱۹۰ هزار تن گندم به شکل تضمینی از کشاورزان استان خریداری خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: گندم مازاد بر نیاز کشاورزان امسال به قیمت ۱۱۵ هزار ریال در حال خرید بوده و هیچ مشکلی در خرید گندم تولیدی استان گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: خریداران آزاد گندم باید میزان محصول خریداری شده را در سامانه جامعه تجارت ثبت کنند و اگر محصول خریداری شده در این سامانه ثبت نشود، به عنوان کالای قاچاق محسوب شده و بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

تقی زاده همچنین ظرفیت مراکز خرید گندم در استان اردبیل را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: ۷۴ هزار تن ظرفیت در مراکز دولتی و ۲۶ هزار تن در مراکز متعلق به تشکل‌های کشاورزی استان موجود بوده و گندم پس از خرید اولیه، در حدود ۷۰ انبار ذخیره می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

کارشناسان کشاورزی برآورد می کنند که امسال ۳۷۰ تا ۳۹۰ هزار تن محصول گندم در اراضی زراعی استان اردبیل برداشت شود.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سالهای گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha