چهارمحال و بختیاری در آستانه یک تحول توسعه زیرساختی

شهرکرد-ایرنا- چهارمحال و بختیاری در طول تاریخ و در دهه‌های پیشین از نبود امکانات زیرساختی لازم و توسعه نیافتگی کامل رنج می‌برد و کمبود زیرساخت‌ها یکی از علل کُند بودن رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری این استان قلمداد شده است.

سفرهای استانی رییس‌جمهور و دولت سیزدهم در استان‌های کشور باعث مصوبات اثرگذاری برای توسعه استان‌ها شده است و حالا در یک پنجشنبه گرم، چهارمحال و بختیاری چشم انتظار برای این سفر مهم است.

بخش‌های مختلفی از چهارمحال و بختیاری از نظر توسعه زیرساخت اگر چه پیشرفت‌هایی در یکی دو دهه اخیر داشته است اما با سفر استانی رییس جمهور این استان شاهد بزرگترین رخداد خود در سال اخیر خواهد بود.

نگاهی به اهمیت سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری

در سفرهای رییس‌جمهور و هیات دولت به استان، اعتبارات مورد نیاز مصوب می‌شود و این باعث خواهد شد گام‌های بلندی برای توسعه استان‌ها برداشته شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای سفر رییس‌جمهور به استان ۷۰۰ طرح نیمه‌تمام در استان مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده است تا در این سفر برای طرح‌های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی ردیف اعتباری درنظر گرفته شود.

غلامعلی حیدری روز چهارشنبه در آستانه سفر رییس جمهور به استان اظهار داشت: اعتباری که در سفر رییس‌جمهور به استان مصوب می‌شود به اندازه اعتبار عمرانی ۱۵ سال استان است از همین رو باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی در راستای رشد و توسعه استان بهره گرفت.

چهارمحال و بختیاری در آستانه یک تحول توسعه زیرساختی

استاندار چهارمحال و بختیاری تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با اولویت طرح‌های پیشران را سیاست دولت سیزدهم در استانهای عنوان کرد و گفت: با تکمیل طرح‌های مهم و پیشران تحول خوبی در استان شکل می‌گیرد.

حیدری اشتغال‌زایی را از دیگر اهداف سفرهای استانی رییس‌جمهور عنوان کرد و افزود: درهمین راستا هشت هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای استان پیش‌بینی شده است که با جذب آن ظرف ۲ سال آینده تلاش می‌شود تا نرخ بیکاری این استان در گام نخست به میانگین کشوری برسد و سپس تک‌رقمی شود.

وی به طرح‌های مهم و زیرساختی این استان در سفر رییس‌جمهور اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و راه‌های ارتباطی از مهمترین این طرح‌هاست که شامل چهارخطه بروجن به لردگان به ایذه، چهارخطه شهرکرد به شلمزار به ناغان به کارون ۴، دو بانده کردن محور شهرکرد به فارسان به کوهرنگ، شهرکرد به بن به داران، راه‌اهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد و افزایش پروازهای فرودگاه شهرکرد است.

نماینده عالی دولت در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های جاده‌ای توسعه یابد استان از بن‌بست خارج شده و با زمینه سازی حضور گردشگران به استان زمینه افزایش درآمد و رشد و توسعه استان فراهم می‌شود.

حیدری توسعه کشاورزی را از دیگر برنامه‌های مهم سفر رییس‌جمهور به استان اعلام کرد و گفت: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در این حوزه پیش بینی شده است و مقرر شده کشاورزی مکانیزه و گلخانه‌ای، آبیاری قطره‌ای و بارانی در استان توسعه یابد.

وی تامین آب پایدار را از دیگر برنامه‌های استان دانست و افزود: آب پایدار در بخش شرب، کشاورزی و صنعت مورد پیگیری است.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تلاش شده تا در اجرای طرح مهم و پیشران استان عدالت در بین همه شهرستان‌ها ایجاد شود و همه مردم استان از برکات سفر رییس‌جمهور بهره‌مند شوند.

حیدری در ادامه به تشریح فعالیت‌های جهادی در استان در قالب قرارگاه امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: این نهاد در چهار حوزه آب روستایی، جاده، مسکن وحرومین و آبخیزداری فعایت‌های خود را در استان توسعه می‌دهد.

سرنوشت خوش راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در سفر رییس جمهور

چهارمحال و بختیاری در آستانه یک تحول توسعه زیرساختی

 اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه دیرین مردم استان چهارمحال و بختیاری است که پیش‌بینی می‌شود با همت دولت سیزدهم و اختصاص اعتبار مناسب به آن صدای سوت قطار سال آینده در این استان طنین‌انداز شود.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با داشتن مزیت‌های فراوان اقتصادی و از سوی دیگر قرارگیری در مسیر اتصال فلات مرکزی به جنوب ایران سال‌ها در انتظار برخورداری از شبکه ریلی است.

شبکه حمل و نقل ریلی از مهمترین پیش‌نیازهای تحققق توسعه‌یافتگی است زیرا این شاخص یکی از زیرساخت‌هایی است که به ویژه بخش اقتصادی به وسیله آن شکوفا می‌شود.

بیش از یک دهه است که طرح راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون تکمیل و به بهره‌برداری نرسیده است و تحقق این مهم به یکی از مطالبات اصلی مردم چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است.

بهره‌برداری از راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ابراز امیدواری کرده تا طرح راه‌آهن استان تا پایان سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری شود.

علی حیدری با بیان اینکه راه‌آهن طرح اولویت‌دار و مهم استان به شمار می‌رود و جزو برنامه است تا رییس‌جمهور در سفر خود به این استان از راه‌آهن دیدار کند، تصریح کرد: امید است با اختصاص اعتبار مناسب از سوی دولت بتوان در کوتاه‌ترین زمان این طرح را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه این طرح در چهار قطعه در حال اجرا است، تصریح کرد: قطعه نخست این محور که از ایستگاه مبارکه استان اصفهان تا جاده زرین‌دشت به سفیددشت به طول ۴۱.۸۲ کیلومتر است، قطعه دوم این محور ۱۹.۶۸ کیلومتر طول دارد و از جاده سفیددشت آغاز و تا گردنه زردی‌ها ادامه می‌یابد و قطعه سوم و چهارم این محور نیز که از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد ادامه دارد، ۳۰.۵ کیلومتر طول دارد.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای ۱۵ دستگاه تونل در محور راه‌آهن مبارکه به شهرکرد، اظهار داشت: این تونل‌ها در مجموع پنج هزار و ۳۰۰ متر طول دارد.

وی افزود: همچنین ۱۱ دستگاه پل به طول  ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۲ ایستگاه در منطقه سفیددشت و شهرکرد نیز در طول این مسیر قرار دارد و عملیات اجرایی احداث ۲ ایستگاه در سفیددشت و شهرکرد در حال اجراست.

حیدری خاطرنشان کرد: عملیات مطالعات و اجرای  این طرح از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از اتمام عملیات زیرسازی آن وارد مرحله ریل‌گذاری می‌شویم.

وی افزود: در قالب این طرح سالانه ۳.۵(سه و نیم) میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شود که در افق چشم‌انداز این طرح جابجایی مسافر به ۲ میلیون نفر نیز قابلیت افزایش دارد.

پیشرفت مطلوب راه‌آهن چهارمحال و بختیاری

مجری طرح ملی راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد نیز گفت: این مسیر ریلی در تمامی قسمت‌های زیرسازی، ایستگاه و روسازی از ۴۰ درصد پیشرفت برخوردار شده است.

علیرضا صلواتی افزود: روسازی این طرح ۵۸ درصد پیشرفت دارد و ایستگاه‌های آن تاکنون از ۱۰ درصد پیشرفت برخوردار شده که پس از اتمام مراحل زیرسازی و ساخت ایستگاه‌ها، عملیات روسازی اجرا می‌شود.

به گفته مجری طرح‌های زیربنایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، راه‌آهن چهارمحال و بختیاری ۳۶۹ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارد.

صلواتی ادامه داد: این طرح با هدف اتصال مرکز استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی سراسری و بین‌المللی اجرایی شده است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده عملیات احداث ایستگاه شهرکرد بزودی آغاز می‌شود.

وی درباره مشخصات ایستگاه شهرکرد گفت: با جانمایی جدید و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این ایستگاه در محدوده‌ای ۲۱ هکتاری به مساحت چهار هزار مترمربع زیربنا و با بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز و شامل قسمت‌های مختلفی فنی و اداری از جمله پست برق، ساختمان سوزنبانی، ساختمان پلیس، پارکینگ اتوبوس و سواری می‌شود که با احداث آن شهرکرد بیست و سومین مرکز استانی است که به شبکه ریلی سراسری متصل می‌شود.

به گزارش ایرنا، راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر با هدف جابجایی بار و مسافر احداث می‌شود و تکمیل آن تحول بزرگی در بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت این هفته مهمان مردم چهارمحال و بختیاری در قالب سفر استانی هستند.

برای پیگیری اخبار و گزارش های ایرنا از  بیست و چهارمین سفر استانی رییس جمهور  پرونده خبری را دنبال کنید :

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha