۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۲
کد خبر: 84781554
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابراز تاسف ژاپن از تصمیم روسیه برای تعلیق توافق ماهیگیری امن

تهران- ایرنا - وزارت امورخارجه ژاپن از تصمیم روسیه مبنی بر تعلیق یکجانبه توافقنامه ماهیگیری سال ۱۹۹۸ میان دو کشور ابراز تاسف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری «کیودو نیوز»، وزارت امور خارجه ژاپن با انتقاد از مسکو درباره تعلیق یکجانبه توافقی که از ضبط کشتی های ماهیگیری ژاپنی توسط مقام های روسی در آب های نزدیک جزایر مورد مناقشه «هوکایدو» جلوگیری می کند، اعلام کرد روسیه به گونه ای رفتار می کند گویی پرداخت کمک های فنی به منطقه ساخالین پیش شرطی برای اجرای این توافقنامه بوده است. 

روسیه روز گذشته اعلام کرد توافقنامه ۱۹۹۸ را به دلیل مسدود کردن پرداخت های توسعه پروژه در ساخالین از سوی ژاپن تعلیق می کند.

سخنگوی ارشد دولت ژاپن با تائید این موضوع اضافه کرد: ژاپن آخرین پرداخت برای پروژه ساخالین را در روسیه انجام نداده است اما این پروژه پیش شرط توافقنامه ماهیگیری امن ۱۹۹۸ میان دو کشور نبوده است و این دو مسائلی جدا هستند. 

به گزارش این رسانه ژاپنی، این اقدام در میانه افزایش اصطکاک میان دو کشور پس از پیوستن ژاپن به ائتلاف تحریم روسیه به رهبری آمریکا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین انجام شده است. 

دولت ژاپن قصد دارد  برای ادامه کار ایمن کارگران بخش شیلات این منطقه به گفتگو با روسیه ادامه دهد.

در پی اقدام های تنبیهی علیه روسیه در جنگ اوکراین از سوی ژاپن، مسکو اعلام کرد مذاکرات دهه های گذشته درباره معاهده صلح پس از زمان جنگ با ژاپن را متوقف می کند. 

ژاپن مدعی است اتحاد جماهیر شوروی سابق به شکل غیرقانونی جزایر متعلق به این کشور را بلافاصله پس از تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم در ماه اوت سال ۱۹۴۵ تصرف کرده است. این درحالی است که مسکو این اقدام را قانونی و مشروع می داند. 

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha