نماینده چناران: راه اندازی قطار برقی مشهد-گلبهار- چناران نیازمند تامین اعتبار بیشتر است

مشهد-ایرنا- نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه- شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل طرح قطار برقی مشهد- گلبهار-چناران نیازمند تخصیص بودجه بیشتری از سوی دولت است از این رو برای تکمیل این طرح بزرگ باید به تامین اعتبار از طریق فاینانس روی آورد.

حسین امامی راد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح، به واسطه حجم اعتبار مورد نیاز، بزرگترین طرح عمرانی در محدوده استانهای سه گانه خراسان است و به دلیل نیاز به بودجه زیاد تکمیل آن زمان بَر شده است.

وی ادامه داد: مسیر راه آهن برقی مشهد - چناران از انتهای بلوار وکیل آباد مشهد تا شهر چناران و به طول ۴۶ کیلومتر است و در آغاز احداث، اعتبار مورد نیاز آن ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شده بود.

نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه- شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۹۰ این طرح مهم کلنگ زنی شد که مطابق برنامه ریزی و بودجه سالانه قرار بر اتمام طرح در ۱۴۰۲ بود که باتوجه به مشکل تامین اعتبار تکمیل طرح طولانی شده است.

امامی راد افزود: پیش از این قرارداد فاینانسی با چین در این زمینه منعقد شده و شرکت چینی نیز تعیین شده بود اما در نهایت فاینانس یاد شده به نتیجه نرسید اما براساس قراردادهای اقتصادی کلانی که به تازگی با کشور چین منعقد شده به دنبال انعقاد فاینانس جدید برای تامین مالی طرح راه آهن برقی مشهد-چناران هستیم.

وی با بیان این که دولت هم اکنون امکان تامین ۳۰۰ میلیون یورو بودجه برای تکمیل این طرح را ندارد ادامه داد: طرح قطار برقی مشهد-چناران ردیف بودجه ملی دارد و بودجه امسال ۹۳۵ میلیارد ریال است ولی با این مقدار اعتبار سالانه، طرح پیش نخواهد رفت اما اگر بودجه ای از سفر اخیر ریاست جمهوری به خراسان رضوی و یا فاینانس خارجی برای طرح در نظر گرفته و یا بخش خصوصی وارد اجرای آن شود راه اندازی قطار برقی مشهد -گلبهار- چناران سرعت می گیرد.  

نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه- شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون از مجموع ۴۶ کیلومتر طول طرح، زیرسازی ۳۶ کیلیومتر انجام شده و آماده ریل گذاری است البته تملک زمین در برخی مناطق همچنان در حال انجام است.  

امامی راد به تردد زیاد مردم شهرستانهای مشهد، چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز از جاده مشهد-چناران اشاره کرد و افزود: پس از مسیرهای تهران- کرج و مرودشت - شیراز، بزرگراه مشهد- چناران با روزانه ۹۵ هزار تردد خودرویی پُر رفت و آمدترین جاده کشور است.

وی تردد نیمی از ۳۵ میلیون زائر سالانه به مشهد را از طریق بزرگراه فعلی مشهد- چناران دانست و ادامه داد: قطار مشهد- گلبهار- چناران در اصل یک مسیر ریلی برقی است اما قرار شده است مانند قطار تهران -پرند ابتدا از خط ریل باس دیزلی در این مسیر استفاده شود و وقتی بودجه برقی کردن مسیر فراهم شد این خط آهن برقی شود.  
نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه- شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به نیاز مردم منطقه به تردد جاده ای زیاد، راه اندازی قطار ریل باس دیزلی مانند خط آهن کنونی پرند-تهران در دستور کار قرار گرفته است و معتقدیم هر چه سریع تر قطار ریل باس مشهد- گلبهار-چناران راه اندازی شود مشکلات حمل و نقلی مردم و البته واحدهای صنعتی موجود در حاشیه جاده چناران بر طرف خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha