به گزارش ایرنا محمدرضا دشتی اردکانی روز پنجشنبه در دهمین آئین تجلیل از سرآمدان آموزش دانشگاه اردکان افزود: خیلی خوشحالم که در جمع اساتید، کارکنان و دانشجویان بزرگوار و فرهیخته دانشگاه هستم، بنده در دانشگاه نسبت به سایر اماکنی که دعوت میشوم یا خودم تصمیم می گیرم که از نزدیک حضور داشته باشم، حس متفاوتی دارم چراکه دانشگاه حس دیگری دارد.
نماینده مردم اردکان افزود: در واقع دانشگاه ها از اصلیترین پیشرانهای توسعه علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع در تمام دنیا هستند.
دشتی اردکانی اضافه کرد: یعنی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی تنها نهاد آموزش نبودهاند و نیستند، بلکه آموزش تنها یکی از کارکردهای ابتدایی دانشگاهاست، در واقع دانشگاه محل تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه است وبه قول امام راحل «دانشگاه مبدا همه تحولات است .
این مسوول ادامه داد: البته خطر بزرگی که نقش تحولی دانشگاه را در جامعه تضعیف می کند شبکههای اجتماعی و رسانه های بیگانه و دست کم گرفته شدن دانشگاه توسط خودمان است.
وی اضافه کرد: تحولی که از دانشگاه و توسط انسانهای عالم و خیرخواه شروع می شود، بسیار متفاوت از تحولات نشات گرفته از فضای بی در و پیکر مجازی است، این موضوع اهمیت دانشگاهها را بیشتر نشان می دهد، در سالهای اخیر نیز با مجازی شدن کلاسها، به گروهی اندکی ازجامعه القا شده که فضای مجازی و آموزش برخط می تواند جایگزین دانشگاه باشد که تصوری باطل است، چون همانطور که پیشتر عرض کردم دانشگاه یک نهاد با کارکردهای متنوع هست که آموزش تنها بخشی از آن است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: شرایط اقتصادی امروزو تحت فشار قرار گرفته شدن معیشت مردم موضوع بسیار مهمی است، به همین دلیل در سالهای اخیر مقام معظم رهبری عناوین سال ها را اقتصادی انتخاب کردهاند؛ به خصوص در سال۱۴۰۱که نام سال اقتصادی و دانشی است و نقش دانش پررنگتر شده.
دشتی با بیان اینکه در چنین شرایطی انتظار میرود که تمامی بخش های جامعه و تمامی نهادها و سازمانها، رویکردهایشان را به سمت این شعار سوق بدهند، ادامه داد: در اینجا دانشگاه و به طورکلی آموزش عالی کشور یک نقش محوری و اساسی بر عهده دارد، همان طور که می دانید مهمترین ثروت یک کشور برای هر تحرک و فعالیتی و برای پیشبرد اهداف ملی نیروی انسانی آن کشور است.
وی گفت: مهم ترین بخش این نیروی انسانی، بخش جوان و تحصیلکرده آن است که در دانشگاهها حضور دارند و یا فارغ التحصیل دانشگاه هستند.
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون حدودسه میلیون و ۱۵۰هزار دانشجو و بالغ بر۸۷هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه های ما حضور دارند، تصریح کرد: پتانسیل بسیارعظیمی است، جهت دهی این نیروی عظیم در ۲ بخش آموزش و پژوهش به سوی حل مشکلات کشور و تولید ثروت که در بیانیه گام دوم بر آن تاکید شده است یکی از راه های مهم برای برون رفت از وضع موجود است.
وی افزود: آرمان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی است و مهمترین محور تمدن و احیای آن نیروی انسانی است که متولی تربیت این نیروی انسانی متخصص دانشگاهاست، البته دانشگاههای ما تا امروز خدمات بسیار بزرگی داشته اند که حیف است به آن اشاره ای نکنم.
دشتی اضافه کرد: همان طور که می دانید بسیاری از شرکتهای دانش بنیان را فارغ التحصیلان با کیفیت دانشگاه ها تاسیس می کنند. دستاوردهای کشور در حوزه شرکتها و مؤسسات دانش بنیان به عنوان مراکز تبدیل علم به ثروت، تولید محصولات فناورانه، تجاری سازی پژوهش ها، قابل ملاحظه بوده به گونه ای که تعداد این شرکتها تا کنون به ۶ هزار و۷۵۵شرکت رسیده است.
وی گفت: میزان درآمد این شرکتها با شیب مناسبی درحال افزایش است و در حال حاضر بیش از۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده، همچنین شاغلان در این شرکت ها حدود۳۰۰هزارنفر گزارش شده است، درزمینه انتشارات علمی سهم ایران از تولید علم دنیا به سرعت افزایش یافته به طوری که درسال ۲۰۲۱ با انتشار بالغ بر۷۷هزار سند علمی رتبه ۱۵جهانی و رتبه اول منطقه را کسب کردهایم و این مرهون تلاش دانشگاهیان عزیز ماست.
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه درزمینه زیرساخت های صنعتی، مالی و فناورانه روند توسعه پارک های علم، فناوری به عنوان حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصادی با هدف افزایش نوآوری فناورانه صعودی بوده و تا پایان سال۱۴۰۰نزدیک به ۴۵ پارک علم و فناوری ایجاد شده است، ادامه داد: مراکز رشد که یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است و به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده تأسیس میشوند تا با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکتهای جدید را فراهم کنند؛ تعداد آنها نزدیک به حدود ۲۰۰مرکز بوده است.
این مسوول گفت: روند تشکیل انجمن های علمی (ذیل وزارتخانههای علوم و بهداشت) به عنوان کانون های تفکر و ارکان اصلی مدیریت دانش که نقش عمده ای در توسعه علمی کشور و رسیدن به جایگاه یک مرجعیت علمی دارند، صعودی بوده و تا سال۱۳۹۸ تعداد حدود۵۸۰انجمن درکشور شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: در همین زمینه تا سال۱۴۰۰حدود۱۵۰قطب علمی که براساس برنامهای مشخص برای نوآوری و دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملی میکوشند، به وجود آمده است. تعداد صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر به مثابه نهادهای تخصصی سرمایه گذاری که نقش مؤثری در فرایند ایجاد و توسعه کسب و کار ایفا می کنند به بیش از۵۰ مورد رسیده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید از تلاش های مجموعه دانشگاه ها و محققان در ساخت واکسن کرونا و نیز پزشکان و پرستارانی که عمدتا فارغ التحصیل دانشگاه های کشور بودند و در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشتند و توانستند جان مردم را حفظ کنند، تشکر کرد، افزود: ساخت دستگاههای تنفسی و نیز ماسک های نانو و حتی صادارات آن به برخی از کشورها نیز از دستاوردهای بزرگ مجموعه علم و فناوری کشور بود.
عضو هیات رئیسه مجسل گفت: البته مجلس شورای اسلامی نیز در راستای تقویت علم و فناوری در کشور و تحقق اقتصاد دانش بنیان اقداماتی را از جمله تصویب «قانون جهش تولید دانش بنیان» و افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی حداقل تا ۲ برابر انجام داده است، یا در لایحه بودجه سال۱۴۰۱، بودجه همه دانشگاه ها ذیل دستگاه اصلی یعنی وزارتین علوم و بهداشت تعریف شده بود اما مجلس ورود کرد و با تاکید بر اهمیت استقلال دانشگاه ها خواستار ردیف بودجه مستقل برای آنها شد.
وی افزود: همچنین، در تبصره ۱۲ قانون بودجه سال۱۴۰۱همان سازی حقوق اعضای هیئت علمی همه دانشگاه ها تصویب شد، در سایر امور هم فکر می کنم باید به دانشگاه اعتماد کرد و با ارتقای هیئتهای امنا، استقلال بیشتری به آنها داد.
وی اضافه کرد: به هر حال با توجه به خدمات ارزنده آموزش عالی واهمیت نقش آفرینی آنان در آینده کشور، باید به رفاهیات قشر دانشگاهی اعم از دانشجو، اعضای هیئت علمی و کارکنان توجه بیشتری شود. خلاصه عرض کنم، خیل عظیم نیروی انسانی اعم ازدانشجو و اساتید عزیز در دانشگاههای کشور نشان ازظرفیت بسیاربالایی است که با هدایت این نیروها به سمت نیازها و مسائل با در نظر گرفتن آمایش سرزمینی می توان تحولات عظیمی را ایجاد کرد.
دشتی اردکانی ادامه داد: از طرفی داشتن بیش از ۶۵۰هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی نکته مهم دیگری است که با سوق دهی آنان به حل مسائل، رفع نیازها و اولویت ها از طریق پایان نامه ها و رساله های دانشجویی میتوان علاوه بر بهبود وضعیت بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... با تولیدات علمی قابل توجه جایگاه علمی کشور را در میان کشورهای منطقه و دنیا همچنان حفظ کرد.
امام جمعه اردکان نیز در این مراسم با تبریک ایام دهه کرامت، شکرگزاری از نعمات را از وظایف مؤمنین عنوان و اظهار داشت: همه ما در جامعه بایستی در جهت ایجاد روحیه امید تلاش کنیم و در طول دوران اسلام نیز موارد زیادی را شاهد هستیم که در بدترین شرایط هم گشایشهای زیادی حاصل شده است.
حجت الاسلام سید اسماعیل شاکر همچنین با اشاره به تأثیرگذاری دو نهاد حوزه و دانشگاه افزود: هرچه افتخارات اساتید و معلمان بیشتر شود به همان میزان مسئولیت ها هم بیشتر میشود که بایستی دقت لازم در انجام مسئولیت ها و وظایف صورت بگیرد.
وی همچنین حمایت از دانشگاه و مجموعه های آموزشی را از جمله برنامه های خود عنوان کرد.
سرپرست دانشگاه اردکان هم در این مراسم با قدردانی از حمایتهای مسوولان شهرستان، اعضای هیأت امنا، خیرین و رؤسای سابق دانشگاه پیشبرد و دستیابی به اهداف متعالی دانشگاه را در گرو همکاری و تعامل همه دانشگاهیان عنوان کرد.
احمد فتاحی اردکانی رفع کمبودهای فضاهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه را یک نیاز ضروری برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با تخصیص مناسب بودجه بتوانیم اقدامات ارزندهای را در این خصوص انجام دهیم.
حجت الاسلام و المسلمین حمید طالبپور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هم در این نشست استفاده حداکثری از ظرفیتهای دانشگاه را خواستار شد.
در پایان این نشست از آقای تقی سنایی به عنوان پیشکسوت فرهنگی اردکان تقدیر شد.
دکتر سمیه سلطانی به عنوان استاد نمونه دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی و پیرادامپزشکی، دکتر محسن شفیعی به عنوان استاد نمونه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی و دکتر راضیه شیخپور به عنوان استاد نمونه دانشکده فنی مهندسی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.
از دکتر غلامرضا سیاحتی که به افتخار بازنشستگی نائل آمدند و از دکتر مهدی گلوردی، دکتر نجات محمدیفر، دکتر زینب عبیری، دکتر سمیرا قربانی و دکتر امین احمدی به عنوان اساتیدی که در دوران آموزش مجازی با اقامت در اردکان به انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه پرداختند، تجلیل شد. همچنین از خانمها دکتر عذرا محمدپناه، دکتر زهرا احمدی، دکتر آزاده چوبفروشزاده و دکتر راضیه جماعتی به عنوان مسوولان حال و گذشته مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی و کسب عنوان مرکز نمونه کشوری تجلیل شد.
دهمین آئین تجلیل از سرآمدان آموزش دانشگاه اردکان با حضور امام جمعه، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، اعضای هیأت رئیسه و جمعی از اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه و جمعی از خیرین و اعضای هیأت امنای خیرین دانشگاه در سالن اجتماعات آموزشکده پیرادامپزشکی برگزار گردید.
مرکز شهرستان ۱۳۵ هزار نفری اردکان که در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد و متشکل از شهرهای عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است.
نظر شما