خوش اخلاقی با خانواده یکی از ویژگی های سبک زندگی رضوی است

قشم - ایرنا - مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم با بیان اینکه خوش اخلاقی با خانواده یکی از ویژگی های سبک زندگی رضوی است، گفت: این روش و رفتار امام رضا (ع) نقش مهمی در تحکیم بنیان خانواده دارد.

خدیجه غلامی روز جمعه در آستانه ولادت حضرت امام رضا(ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این سوال که خوش اخلاقی با خانواده در سبک زندگی رضوی چگونه است، اظهار داشت: حضرت ثامن الائمه، علی ابن موسی الرضا(ع) به نقل از جد بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی (ص) مهربانی مرد با همسرش را موجب شادمانی مرد در روز قیامت می دانند.

وی با اشاره به اینکه از جمله آثار مبارک خوش اخلاقی آن است که موجب اُنس و نزدیکی اعضای خانواده با یکدیگر می شود، افزود: به جهت رعایت اصول اخلاقی، معنویت در این نهاد مقدس رشد می‌یابد، سعه‌ صبر اعضای خانواده را در مواجهه با مشکلات تقویت می کند، موجب ایجاد نشاط و شادمانی می‌شود و روابط اعضای خانواده مبتنی بر احترام و تکریم است.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم ادامه داد: ابراهیم‌ بن‌ عباس، وجود نازنین حضرت امام رضا (ع) را شخصی خنده رو توصیف کرده‌ که همیشه بر لبان مبارک شان تبسم جاری بوده است.

غلامی توضیح داد: حضرت امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیهما السلام به نقل از جد بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی (ص) فرموده اند، کسانی که در دنیا با خانواده‌ خود خوش اخلاق‌تر باشند، در روز قیامت به پیامبر اکرم(ص) هم نزدیک تر خواهند بود.

وی اضافه کرد: در سبک زندگی رضوی مرد باید برای گشایش امور خانواده خود تلاش کند و از امکانات و نعماتی که در اختیار دارد، در حق خانواده‌ خود مضایقه نکند، چنانکه امام رضا علیه السلام می فرمایند: «صاحبُ النّعمةِ یَجِبُ انْ یُوَسّع علی عیالهِ؛ افرادی که از نعمتی برخوردارند، باید بر زن و فرزند خود گشایش دهند».

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم اظهار داشت: در این ایام که در آستانه ولادت با برکت امام رضا علیه السلام قرار داریم، بیایم با تمسک به صفت رافت و مهربانی آن امام همام، با پیاده سازی سبک زندگی رضوی، خوش اخلاقی، نرم خویی و خوش رویی را نه تنها در خانواده، بلکه در روابط اجتماعی و سطح جامعه اسلامی‌ مان گسترش دهیم تا همگان از برکات خوش اخلاقی با خانواده در سبک زندگی رضوی بهره مند شوند.

به گزارش ایرنا، هشتمین خورشید تابناک آسمان ولایت و امامت، حضرت امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیهما السلام در یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هجری قمری پای به عرصه وجود گذاشت و جهان را به نور قدوم خویش روشن فرمود.

پدر بزرگوارش امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام و مادر گرامیش نجمه خاتون بودند.

امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام های بزرگ و استواری برداشت.

مدت امامت حضرت رضا(ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.

فضائل و مناقب آن حضرت آن قدر زیاد است که به شماره در نمی آید و کراماتش آن قدر مشهور، که مخالفانش را به اعجاب وا داشته و به تقوی و عبادتش دشمنانش اعتراف کرده اند تا آن جا که مامون می گوید: «او در علم و عبادت سرآمد تمام اهل زمین است».

آن حضرت بود که در مناظره ای که مامون برای تخریب جایگاه علمی و مقام بی بدیل ایشان با علمای ادیان دیگر ترتیب داده بود یک به یک بزرگان آیین های دیگر را به زانو در آورد جاثلیق، عالم بزرگ مسیحی، رأس الجالوت یهودی و عمران صابی از مقابله اش ناتوان و به عظمت و علم آن حضرت معترف گشتند.

هم او بود که وقتی سفره غذا در منزلش پهن می شد، غلامان و خدمتگزاران خود را بر سر سفره می نشانید و با آنان هم غذا می شد و حتی در روز شهادت خود نیز هم سفرگی با آنان را ترک نکرد.

آن حضرت بود که وقتی در دوره خشکسالی سرزمین مرو، نماز باران خواند آسمان چنان باریدن گرفت که زمین های آن دیار را سیراب کرد.

ایشان زمانی که به شهر نیشابور رسیدند و جمع زیادی از محدثین از آن حضرت خواستند تا برایشان حدیثی بیان فرماید، از پدران خویش از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و از خدای متعال جلّ و علا چنین نقل فرمود: (کلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»   حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی‌/ کلمه لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دژ مستحکم من است، هر کس در آن داخل شود از عذاب من ایمن خواهد بود) آن گاه پس از حرکت مرکب خویش چنین فرمود: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» و «این امر شروطی دارد و من از آن شروط آن هستم».

و این چنین بود که به مساله مهم و رکن اساسی اعتقادی شیعی یعنی امامت و ولایت اشاره فرمودند.

امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مامون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت.

آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مامون و گذشت سه سال، سرانجام آن گونه که خفاش را توان زیستن در نور نیست، مامون عباسی وجود حضرتش را بر نتافت و در ماه صفر سال ۲۰۳ آن حضرت را در سن ۵۵ سالگی مسموم کرد و به شهادت رسانید.

دهه کرامت دهه اول ماه ذی‌القعده است که همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) در اول ذی‌القعده آغاز و با ولادت برادرش امام رضا(ع) در ۱۱ ذی‌القعده (۲۱ خرداد امسال) به پایان می رسد.

در دهه کرامت برنامه‌های جشن و شادی در ایران برگزار می‌شود و در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روزهای اول ماه ذی‌القعده سالروز ولات حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختران، پنجم ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک، ۶ ذی‌القعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر معروف به شاهچراغ و ۹ ذی القعده روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha