ابتلا به گرمازدگی در کودکان و سالمندان بیشتر از دیگران است

قزوین-ایرنا-یک کارشناس سلامت و مسوول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: سالمندان و کودکان بیش از دیگران در فصل گرما در معرض گرمازدگی قرار دارند و علائم آن در این گروه، شدیدتر است.

صفیه احمدی زاده روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش روزافزون دمای هوا احتمال بروز گرمازدگی بسیار زیاد است و توصیه می شود کودکان، سالمندان و بیمارانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند کمتر در ساعت اوج گرما در خارج از منزل تردد کنند.  

وی تصریح کرد: بی حالی، گرفتگی و انقباض های عضلانی، نبض سریع و ضعیف، تنفس کوتاه و سریع، افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه، تهوع و استفراغ، سردرد، گشادی مردمک چشم، پریدگی رنگ پوست و تند شدن ضربان قلب از علائم گرمازدگی است.

این کارشناس گفت: در حالت گرمازدگی باید با انجام اقدامات مراقبتی فوری مانند انتقال فرد به محیط خنک و دارای سیستم سرمایشی و پوشاندن بدن با پارچه مرطوب نازک از خطر رفتن به کما جلوگیری کرد.

احمدی زاده در تعریف گرمازدگی، گفت:این پدیده،  ناکارآمدی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد است که به علت فعالیت شدید در گرمای هوا ایجاد می شود و باعث اختلال در مکانیسم های تنظیم دمای بدن می شود.  

وی اظهار داشت:گرمازدگی به راحتی قابل پیشگیری است و در صورت بروز افزایش دمای شدید به فوریت های پزشکی و درمان فوری نیاز است تا جلوی آسیب های جدی یا مرگ گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha