۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۹
کد خبر: 84783454
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آسیب پذیری نماد قدرت نظامی آمریکا در نبرد احتمالی با چین

تهران- ایرنا- کارشناسان ارشد دفاعی آمریکا معتقدند ناوهای هواپیمابر ایالات متحده که نماد قدرت نظامی این کشور هستند در نبرد احتمالی بر سر تایوان، به راحتی قابل شناسایی و ردیابی بوده و اهداف دشواری برای موشک های ضدکشتی ارتش چین نیستند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از نشریه آمریکایی "تسک اند پرپس" (Task & Purpose) ناوهای هواپیمابر مانند "یواس.اس جرارلد آر.فورد" ۱۳ میلیارد دلاری که نماد قدرت نظامی آمریکا است، برای منصرف کردن دشمنان از حمله به منافع آمریکا، اطمینان بخشی به متحدان در مواقع بحران و ارائه پشتیبانی هوایی به نیروهای آمریکایی در نبرد ساخته شده‌اند. اما در عین حال این ناوها اهداف بزرگ و وسوسه‌انگیزی برای موشک‌های ضد کشتی دشمنان هستند.

به نوشته این نشریه آمریکایی که اخبار و رویدادهای نیروهای مسلح ایالات متحده را پوشش می دهد، چین در حال حاضر موشک هایی دارد که می توانند کشتی ها را تا فاصله ۲۵۰۰ مایلی هدف حمله قرار دهند.

به گزارش این نشریه، روزنامه "ساوث چاینا مورنینگ پست" چاپ هنگ کنگ (South China Morning Pos) برای نخستین بار در ژوئن سال گذشته (خرداد) فاش کرد که یک ماهواره چینی مجهز به هوش مصنوعی، ناو هواپیمابر "یواس.اس هری.اس.ترومن" را در طول تمرینات دریایی در سواحل گلانگ آیلند" نیویورک شناسایی کرد و به ارتش چین اجازه داد تا حرکات کشتی را دنبال کند.

  «تیموتی هیث» محقق ارشد دفاع بین‌الملل اندیشکده رند گفت: اگر این گزارش دقیق باشد، می‌تواند ثابت کند که نیروی دریایی آمریکا قادر نیست ناوهای هواپیمابر را در واکنش به تهاجم احتمالی چین به تایوان اعزام کند.

هیث در گفت‌وگو با نشریه تسک اند پرپس گفت: با توجه به موشک‌های بالستیک ضد کشتی دوربرد چین، تنها امیدی که یک ناو آمریکایی برای زنده ماندن در نبرد احتمالی برای تایوان دارد، پنهان شدن از حسگرهای چینی است. به گفته این کارشناس ارشد دفاعی، در حال حاضر آخرین توان دفاعی ناوهای آمریکایی در برابر موشک های بالستیک ضد کشتی چینی از بین رفته است. هیث معتقد است ناوهای هواپیمابر قابل شناسایی و ردیابی هستند و چین به راحتی می تواند این ناوها را هدف قرار دهد.

وی تاکید کرد: پیش از این چین مجبور بود تعداد زیادی از تصاویر ماهواره‌ای را برای یافتن ناوهای هواپیمابر آمریکایی بررسی کنند. اما ارتش چین در حال حاضر با استفاده از هوش مصنوعی می تواند این روند را تا حد زیادی سرعت بخشد.

این کارشناس اندیشکده رند افزود: چین در حال حاضر انواع مختلفی از رادارهای زمینی، حسگرهای هوابرد و ماهواره‌ها را در اختیار دارد که برنامه‌ریزان ارتش آمریکا را از ارسال ناوهای هواپیمابر به هر منطقه ای در نزدیک تایوان نگران کرده است.

ژنرال جری هندریکس نیروی دریایی بازنشسته آمریکایی نیز در گفت و گو با نشریه تسک اند پرپس گفت که نگران نحوه شناسایی ناوهای هواپیمابر آمریکایی از فضا است. هندریکس تعریف کرد که چگونه سالها پیش خبری درباره فضانوردی خواند که یک ناو هواپیمابر را از ایستگاه فضایی مشاهده کرد.

وی افزود: اگر یک فضانورد از ایستگاه فضایی بتواند این کار را انجام دهد، ردیابی این ناوها کار چندان سختی نیست.

ازسوی دیگر، «برنت سدلر» ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا باور ندارد که ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده تا این اندازه در برابر شناسایی آسیب پذیر باشند که نتوانند در برابر تهاجم چین به  تایوان شرکت کنند.

سدلر که در حال حاضر سمت کارشناس ارشد جنگ دریایی و فناوری پیشرفته در اندیشکده محافظه‌کار هریتیج را برعهده دارد، می گوید گروه ضربت ناوهای هواپیمابر اهداف دشواری هستند.

به گفته این کارشناس تنها به این دلیل که ماهواره‌های چینی ناوهای هواپیمابر آمریکا را شناسایی می‌کنند، ارتش چین نمی‌تواند موقعیت کشتی‌ها را در زمان مشخص پیدا کند و با موفقیت آنها را هدف موشک قرار دهد. .

سدلر افزود: ارتش آمریکا اقدامات زیادی برای آماده سازی جنگ احتمالی با چین دارد که با حمله به تایوان آغاز می شود که شامل تمرین شیوه نبرد، گسترش پایگاه صنعتی دفاعی و سرمایه‌گذاری در کشتی‌های بیشتر برای جنگ طولانی است.

بحث بر سر امکان تقابل آمریکا و تایوان و توان دفاعی ارتش ایالات متحده در حالی بالا گرفته که چندین مقام آمریکایی و از جمله شخص دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در پی بروز جنگ در اوکراین حمله چین به تایوان را بسیار محتمل دانسته اند.

ساموئل پاپارو فرمانده ناوگان دریایی آمریکا در اقیانوس آرام گفت، وقایع اوکراین موجب افزایش احتمال حمله چین به تایوان شده است.

وی افزود: چین بدون شک آنچه را که در اوکراین رخ داده است، مشاهده و یادداشت‌ می‌کند و از آن درس می‌گیرد و بر اساس آنچه در این زمان می‌آموزند، توانایی‌های خود را بهبود می دهد.

ترامپ نیز در اظهاراتی پس از آغاز جنگ در اوکراین گفته بود چین انگیزه لازم برای حمله به تایوان را دارد. به گفته وی دولت پکن شاهد ضعف دولت «جو بایدن» در نحوه خروج از افغانستان و واکنش او در قبال حمله روسیه به اوکراین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha