کشت بافت گیاهان زینتی در کشور روند توسعه ای را طی می کند

کرج - ایرنا - رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران با اشاره به اهمیت اقتصادی این گیاهان در کشور گفت : اکنون کشت بافت گیاهان زینتی در کشور روند توسعه ای را طی می کند.

پژمان آزادی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه های متعددی برای معرفی و توسعه گیاهان زینتی در کشور در برنامه کاری قرار گرفته و امسال کنگره گل و گیاهان زینتی 

ایران از ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه  در شیراز برگزار می شود.

وی فزود: این رویداد بسیار مهمی است که در آن علاوه بر اینکه اساتید مطرح ملی سخنرانی دارند، حدود ۲۰ سخنران خارجی از کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، ایتالیا، چین، ترکیه، هلند، انگلستان و مکزیک به سخنرانی می پردازند.

رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران اظهار داشت: همچنین یکی از برنامه های جانبی این کنگره برگزاری نمایشگاه شرکت های خصوصی و استارتاپ ها می باشد و علاوه بر آن بازدید از مجموعه های گل و گیاهان زینتی شیراز و آثار تاریخی شیراز را برای میهمانان داخلی و خارجی در برنامه این کنگره داریم.

وی یکی از محورهای اصلی در برگزاری این کنگره را حمایت از شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: به همین منظور کارگاه های آموزشی کاربردی توسط این شرکت ها با تاکید بر فناوری های نوین با هدف حمایت از کارآفرینان فعال در حوزه دانش بنیان برگزار خواهد شد.

آزادی با دعوت از کارآفرینان حوزه گل و گیاهان زینتی برای شرکت در این کارگاه های آموزشی، افزود: حدود ۱۰ کارگاه آموزشی با رویکرد توسعه شرکت های دانش بنیان و ارایه فناوری های نوین گل و گیاهان زینتی برنامه ریزی شده است.

رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران با بیان اینکه شیراز شهر گل و باغ ایرانی است، ادامه داد: موضوع منظر و فضای سبز از دیگر محورهای مورد بحث در این کنگره است که اساتید شرکت کننده در این کنگره در خصوص طراحی فضای سبز و معرفی گیاهان مقاوم به کم آبی برای استفاده در فضای سبز با توجه به چالش کم آبی موجود در کشور سخنرانی می کنند.

وی در خصوص برگزاری چهار کنگره گذشته و دستاوردهای آن، اضافه کرد: مهمترین دستاورد این کنگره ها توسعه ارتباط بخش تولید با بخش دانش، فناوری و پژوهش بوده است.

وی گفت: بخش های خصوصی در حوزه گل و گیاهان زینتی رشد بسیار خوبی در سال های اخیر داشته اند و یکی از دلایل موثر در این حوزه، برگزاری کنگره گل و گیاهان زینتی بوده که بستری ایجاد می کند تا اطلاعات و دستاوردهای حوزه پژوهش در به نژادی و کشت بافت به بخش خصوصی و تولیدکنندگان منتقل شود.

پژمان  با بیان اینکه حداقل ۵۰ شرکت در حوزه کشت بافت گل و گیاهان زینتی در کشور فعال هستند، افزود: تا سه سال پیش تعداد این شرکت ها خیلی کمتر بوده که یکی از دستاوردهای این کنگره ها می باشد.

رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران بیان داشت: این کنگره ها فضایی ایجاد می کند تا تحقیقات دانشگاهی و مراکز پژوهشی در سطح ملی عرضه شود و یک جریان دانشی ایجاد می کند که در نهایت به بخش تولید می رسد.

وی حضور بخش خصوصی در کنگره های گل و گیاهان زینتی را به عنوان یکی از قسمت های اصلی این رویداد دانست و گفت: در این کنگره پنل بخش خصوصی و تولیدی با هدف بررسی چالش ها،  دستاوردها و توانایی های این بخش برگزار می شود.

آزادی با بیان اینکه کنگره چهارم در دانشگاه اهواز به دلیل شرایط کرونایی به صورت مجازی برگزار شد، افزود: پنل بخش خصوصی در فضای مجازی برگزار شد که این فرصت را داد تا با استفاده از این فضا افراد بیشتری در این بخش از کنگره شرکت کنند و مشکلات خود را مطرح کنند.

وی یکی از مشکلات مطرح شده را در حوزه تکثیر گل و گیاهان زینتی دانست و اظهار داشت: برگزاری این کنگره ها فرصتی برای گردش اطلاعات روز در جامعه می باشد که ضمن ایجاد انگیزه در بین تولیدکنندگان، محرکی است تا شرکت های خصوصی به خصوص دانش بنیان ها دراین حوزه فعالیت خود را آغاز کنند.

آزادی در خصوص تعداد شرکت های دانش بنیان در حوزه گل و گیاهان زینتی، گفت: در حوزه کشاورزی حدود ۵۰۰ شرکت دانش بنیان فعال هستند ولی متاسفانه آمار رسمی از تعداد شرکت های فعال دانش بنیان در حوزه گل و گیاهان زینتی وجود ندارد.

 واردات ۱۰۰ میلیون دلاری نهاده های مرتبط با گل و گیاهان زینتی

رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران در خصوص وضعیت صادرات در این بخش، گفت صادرات سالانه گل و گیاهان حدود ۴۰ میلیون دلار است ولی به نظر می آید بیشتر باشد زیرا خیلی تولیدات به صورت کوله بری و غیررسمی صادر می شود.

وی افزود: ولی عدد وارداتی هم در این بخش عدد بالایی است به طوریکه سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار نهاده های مرتبط با گل و گیاهان زینتی از جمله اندام های تکثیری وارد می شود.

وی تصریح کرد: نیاز به این نهاده ها در کشور خیلی بیش از این رقم می باشد که شاید به دلایلی همچون تحریم ها کمتر وارد می شود ولی اگر مشکلی نباشد خیلی بیشتر انجام می شود که نشان می دهد نیاز به شرکت های دانش بنیانی داریم که در حوزه نهاده های گل و گیاهان زینتی از جمله موضوع ارقام ورود کنند تا بخشی از نیاز کشور را پوشش دهیم.

آزادی از جمله دلایل کمبود صادرات را تحریم ها و عدم حمایت دولت از این بخش دانست و گفت: بازار کشور کشش این حجم تولید را ندارد و اگر صادرات نداشته باشیم نمی توانیم جوابگوی واحدهای تولیدی باشیم و مجبور به توقف تولید می شوند.

وی خاطرنشان کرد: تولید نمی تواند بدون حمایت دولتی پا گرفته و رشد کند و در تمام دنیا در حوزه کشاورزی حمایت های اساسی دولت پشت تولید کننده است.

رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران گفت: تولیدکنندگان زمین های خیلی گرانی با گردش مالی بالایی در اختیار دارند که این قیمت با وجود گل و گیاهان زینتی نیز افزایش بیشتری دارد علاوه بر اینکه هزینه ساخت گلخانه بسیار بالا رفته که در قیمت تمام شده گل و گیاهان زینتی تاثیر زیادی گذاشته که در مجموع باعث شده قدرت رقابتی خود را از کم کم از دست دهیم.

وی افزود: هزینه های نهاده های وارداتی، هزینه زمین، ساخت گلخانه ها و نیروی انسانی به شدت افزایش یافته که شرایطی را ایجاد می کند تا قیمت تمام شده در تولید بالا برود علاوه بر اینکه در حوزه حمل و نقل هم مشکلات زیادی داریم. 

آزادی گفت: برای انتقال و صادرات گل و گیاهان زینتی به کامیون های سردخانه دار و مناسب احتیاج داریم ضمن اینکه در حوزه هوایی برای پروازها اگر تعرفه مناسبی نداشته باشیم امکان صادرات فراهم نمی شود.

وی تاکید کرد: اگر از حوزه گل و گیاهان زینتی حمایت لازم نشود جایگاه صادراتی نخواهیم داشت. 

هم اکنون ۲۰ هزار نفر در هشت هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش گلخانه ها و فضای باز تولید گل و گیاهان زینتی را برعهده دارند.

انجمن گل و گیاهان زینتی ایران در کرج مستقر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha