سفیر روسیه در مکزیک: آمریکای لاتین می‌تواند به یکی از ارکان نظم نوین جهانی تبدیل شود

تهران - ایرنا - «ویکتور کورونلی» سفیر روسیه در مکزیک گفت به رغم تلاش آمریکا برای دیکته کردن سیاست‌های خود مطابق دکترین مونرو، آمریکای لاتین می‌تواند به یکی از ستون‌های نظم نوین جهانی تبدیل شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، «ویکتور کورونلی» سفیر روسیه در مکزیک تاکید کرد با وجود این واقعیت که ایالات متحده تلاش می‌کند تا مطابق با دکترین قدیمی مونرو به آمریکای لاتین دیکته کند که کدام مسیر را دنبال کند، جهان در حال حاضر به طور فزاینده‌ای چند قطبی شده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه، آمریکای لاتین این فرصت را دارد که خود را به عنوان یکی از ارکان نظم جهانی آینده و قدرتی که صدای آن در عرصه بین‌المللی شنیده می‌شود، تثبیت کند.

این دیپلمات روس بر اهمیت جایگاه مکزیک در سیاست خارجی روسیه در منطقه آمریکای لاتین تاکید کرد و گفت: ما مدت زیادی است که با هم دوست هستیم و دوستی ما امتحان خود را پس داده است.

رئیس‌جمهوری مکزیک علنا اعلام کرده است کشورش هیچ تحریم اقتصادی را علیه روسیه به دلیل حمله مسکو به اوکراین اعمال نخواهد کرد.

«آنخل گِررا کابررا» تحلیلگر کوبایی نیز به اسپوتنیک گفت: جهان حاضر جهانی چندقطبی است و آمریکا تمایلی برای پذیرش این واقعیت ندارد. ما به ویژه در آمریکای لاتین شاهد یک وضعیت شورش استقلال‌طلبانه در برابر آمریکا هستیم.

وی افزود: به عنوان نمونه، اگر رفتار اروپایی‌ها به شکل تسلیم شدن در قبال آمریکا علیه روسیه را مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که در آمریکای لاتین و کارائیب اینطور نیست.

کورونلی در مراسمی به مناسبت گرامیداشت روز روسیه (۱۲ ژوئن/ ۲۲ خرداد) در توضیح دلایل «عملیات نظامی ویژه» مسکو در اوکراین گفت توسل به این اقدام برای دولت روسیه تصمیم سختی بود، اما با توجه به شرایط و پس از چندین بار تلاش روسیه برای حل دیپلماتیک اوضاع، این امر ضروری است.  

وی تاکید کرد: کشور ما و مردم ما هرگز در برابر فشارهای خارجی سر فرود نمی‌آورند. ما هیچ جایگزینی برای این تصمیم اجباری اما ضروری نداشته‌ایم.  

روسیه ای که جهان امروز می شناسد در ۱۲ ژوئن ۱۹۹۰ متولد شد، روزی که نخستین کنگره نمایندگان مردمی جمهوری سوسیالیستی شوروی، بیانیه استقلال دولتی روسیه را تصویب کرد و پس از یک سال، انتخابات مردمی برگزار شد که در آن «بوریس یلتسین» به پیروزی رسید و نخستین رئیس‌جمهوری روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. از سال ۱۹۹۲ به دستور بوریس یلتسین، این روز در تقویم ملی روس‌ها به عنوان روز ملی روسیه و تعطیل رسمی اعلام شد.

تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور در گزارشی نوشت: هیچ کشوری در آمریکای لاتین بدون قید و شرط، خود را با مواضع روسیه در مورد عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین همسو نکرد و واکنش‌ها از سوی کشورهایی چون ونزوئلا و کوبا و نیکاراگوئه تا مکزیک و کلمبیا و شیلی و برزیل بیانگر دفاع این منطقه به صورت کلی از حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل، تفاهم دیپلماتیک از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز و همچنین مذاکرات موثر در راستای تضمین امنیت، حاکمیت و صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

آمریکا با چشم‌پوشی از حق طبیعی کشورهای آمریکای لاتین در تعیین سرنوشت خود اگر چه همچنان خود را قیم این منطقه می‌داند اما آمریکای لاتین خود را به عنوان منطقه صلح تعریف کرده است.

به نوشته نشریه کُنترالینِئا، در دنیایی که تغییر کرده و در حال ورود به عصر چندقطبی و علاوه بر آن چندفرهنگی است، آمریکای لاتین خود را منطقه صلح تعریف کرده است و هیچ دخالتی در مناقشات بر سر هژمونی بین قدرت‌های بزرگ ندارد. این منطقه می‌تواند استراتژی‌های امنیتی و توسعه‌ای خود را بر اساس حق حاکمیت و استقلال و بی‌اعتنا به دیدگاه قدیمی جنگ سرد و مونروئیسم سنتی بسازد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha