۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 84784538
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اوراسیا؛ منطقه هدف دولت ونزوئلا

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 84784538
اوراسیا؛ منطقه هدف دولت ونزوئلا

تهران - ایرنا - با وجود اعمال فشار حداکثری آمریکا علیه ونزوئلا، دولت این کشور به ریاست جمهوری «نیکلاس مادورو» تمام قوای خود برای فائق آمدن بر مشکلات متعدد داخلی و اقتصادی را به کار بسته و تعمیق روابط با کشورهای منطقه اوراسیا را در اولویت راهبردهای سیاست خارجی خود قرار داده است.

«اوراسیا ظهور منطقه‌ای است که پویایی اقتصادی، علمی، فناوری و تجاری در قرن بیست‌ویکم را نشان می‌دهد. دیگر اروپا مطرح نیست، ایالات متحده نیست، (این پویایی) به سمت این منطقه است و ما سال‌ها است که اوراسیا را هدف قرار داده‌ایم. کشور ما دارای یک استراتژی و دستور کار برای دستیابی به توسعه است و به همین دلیل است که هدف آن، تقویت روابط با کشورهای منطقه اوراسیا تحت یک مکانیسم رشد مشترک است».

به گزارش ایرنا، جملات بالا، بخشی از اظهارنظرهای دیروز (جمعه) «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جریان روز نخست سفرش به ایران بود. مادورو که از دیروز در تهران به سر می‌برد، به عنوان دو مقصد قبلی تور اوراسیایی خود، به ترکیه و الجزایر سفر کرد و با مقامات این کشورها دیدار کرد.

تلویزیون دولتی ونزوئلا اعلام کرد مادورو به سفر خود در کشورهای آسیایی، آفریقایی و عربی ادامه خواهد داد، با این حال، دولت اطلاعات دقیقی از مقصدهای احتمالی بعدی مادورو ارائه نکرده است.

اوراسیا؛ منطقه هدف دولت ونزوئلا

ترکیه؛ مقصد اول

ونزوئلا  از جمله کشورهای آمریکای لاتین است که ترکیه اولین روابط دیپلماتیک با آن را برقرار کرده است. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان ترکیه و ونزوئلا در سال ۱۹۵۰ میلادی، فاصله جغرافیایی نه تنها لطمه ای به مناسبات میان دو کشور وارد نکرده بلکه با آشکار شدن سیاست‌های ضد آمریکایی دو کشور و زمینه مناسب برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری،  به ویژه از سال ۲۰۱۶ میلادی، روابط دو کشور در مسیر تقویت روابط دو جانبه پیش رفته است.  

مادورو در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۷ یک سفر رسمی به ترکیه داشت. در چارچوب این سفر، دومین نشست کمیسیون همکاری مشترک برگزار شد. مادورو همچنین به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی که در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ در استانبول برگزار شد، شرکت کرد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین یکی از میهمانان مراسم ادای سوگند رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در ۹ ژوئیه ۲۰۱۸ بود.

به این ترتیب پس از شماری سفرهای رسمی رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ترکیه، مادورو چهارشنبه گذشته بار دیگر با هدف تعمیق روابط با همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد. مادورو دقیقا ساعاتی پس از ورود «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به آنکارا، وارد این کشور شد. پیگیری ایجاد گذرگاه امن انتقال گندم از دریای سیاه به مرمره و مدیترانه از دلایل میزبانی چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از همتای روس خود بود.  

به گزارش خبرگزاری آناتولی، پس از دیدارهای دوجانبه روسای‌جمهوری و بین هیئت‌های ترکیه و ونزوئلا، مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دو کشور در مجتمع ریاست‌جمهوری بش‌تپه در آنکارا برگزار شد. یادداشت تفاهم جهت همکاری بین انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه (TÜRSAB) و شرکت گردشگری دولتی ونزوئلا (Venetur) نیز توسط وزرای فرهنگ و گردشگری دو کشور به امضا رسید. همچنین توافق‌نامه‌هایی در خصوص حفظ نباتات بین دو کشور امضا شد.

«شهاب کاوجی اوغلو» رئیس بانک مرکزی ترکیه و «کالیکستو اورتگا» رئیس بانک مرکزی ونزوئلا نیز تفاهم‌نامه همکاری بین بانک‌های مرکزی دو کشور امضا کردند.

روزنامه ال پائیس اسپانیا نوشت نیکلاس مادورو در فراخوانی از شرکت‌های ترکیه‌ای خواست تا در حوزه‌های گردشگری، انرژی، معادن طلا و زغال سنگ، صنعت و ... در ونزوئلا سرمایه‌گذاری کنند.

دو کشور در ماه آوریل و در جریان سومین «کمیسیون مشترک همکاری ونزوئلا و ترکیه» در کاراکاس که با حضور چاووش اوغلو برگزار شد، هشت توافق‌نامه‌ راهبردی امضا کردند. وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه «کمیسیون مشترک، نتایج ملموسی در پی خواهد داشت» گفت: ما هیشه به ونزوئلا اعتقاد داریم و از آن حمایت می‌کنیم.

چاووش اوغلو با اشاره به رشد قابل توجه همکاری‌های میان دو کشور از سال ۲۰۱۸ میلادی، خاطر نشان کرد همکاری‌ها در سال ۲۰۲۰، سه برابر شده است و امروز، ترکیه رتبه اول صادرات ونزوئلا را به خود اختصاص داده است.  

اوراسیا؛ منطقه هدف دولت ونزوئلا

الجزایر؛ مقصد دوم

رئیس‌جمهوری ونزوئلا به عنوان دومین مقصد سفرهای بین‌المللی خود وارد فرودگاه هواری بومدین الجزایر شد و مورد استقبال «ایمن عبدالرحمن» نخست وزیر الجزایر قرار گرفت.

«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهوری الجزایر روز پنجشنبه در جریان دیدار با همتای ونزوئلایی خود گفت پروازهای مستقیم بین الجزایر و کاراکاس در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش تلویزیون دولتی ونزوئلا، روسای دو کشور درباره موضوعات فرهنگی و اقتصادی گفتگو و توافق کردند. مادورو بدون ارائه جزئیات از گفت‌وگوها در مورد نفت، گاز و کشاورزی خبر داد.

دو کشور بیش از ۵۱ سال روابط دیپلماتیک دارند و تاکنون توافقنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، آموزش، فرهنگ، تجارت و صنعت امضا کرده‌اند.

همچنین در چارچوب کمیسیون مشترک دوجانبه که در فوریه گذشته (بهمن- اسفند) برگزار شد، نمایندگان دو طرف بر تقویت همکاری در بخش کشاورزی تاکید کردند.

اوراسیا؛ منطقه هدف دولت ونزوئلا

ایران؛ مقصد سوم

رئیس‌جمهوری ونزوئلا که به عنوان سومین مقصد تور اورآسیایی خود در تهران به سر می‌برد، گفت: ایران و ونزوئلا اگر چه از نظر جغرافیایی دور هستند، اما در ساخت جهانی عادلانه‌تر، چندقطبی و بدون هژمونیسم (سلطه طلبی) آمریکایی سهیم هستند.

مادورو در بیان اهمیت سفر به ایران به تعمیق همکاری بین دو کشور اشاره کرد که در ۲۰ سال گذشته عمیق‌تر شده و شاهد تولد رابطه برادری، کار و منافع مشترک بوده است.

وی، رابطه تهران- کاراکاس را الگوی همبستگی و حمایت متقابل در مواقع سخت دانست و ارسال چندین نفتکش حامل بنزین توسط ایران در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی برای کمک به ونزوئلا را از نمونه کمک‌های ایران در دوره دشوار شیوع کووید-۱۹ و شرایط سخت ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا برشمرد.  

مادورو با یادآوری اینکه خدمه این کشتی‌ها با تهدید آمریکا مبنی بر رهگیری آن‌ها در دریاهای آزاد مواجه شدند، خاطرنشان کرد: این محموله باعث تقویت ونزوئلا و آماده‌سازی آن برای آغاز احیای صنعت و اقتصاد ملی نفت شد.  

به این ترتیب، روسای جمهوری ایران و ونزوئلا، امروز شنبه در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ ساله دو کشور را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، ایران و ونزوئلا علاوه بر سند جامع همکاری‌های راهبری ۲۰ ساله، اسنادی را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی امضا کردند.

سفر «نیکلاس مادورو» به ایران به دعوت رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» انجام ‌شده و بعد از سفر آبان ۹۵، دومین سفر او به تهران است.

دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور از جمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور ونزوئلاست.

وزرای امور خارجه، کشاورزی، ارتباطات، علوم و تکنولوژی، حمل و نقل و گردشگری ونزوئلا، مادورو را در سفر به کشورمان همراهی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha