۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 891
کد خبر: 84784638
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا، محور سفر مقام اروپایی به کی‌یف

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون اروپا برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور و نخست وزیر اوکراین در زمینه الحاق این کشور به اتحادیه اروپا، امروز (شنبه) وارد کی‌یف شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لو فیگارو، اورسولا فون در لاین با ورود به کی‌یف طرح جاه‌طلبانه اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا و بازسازی این کشور را بار دیگر بررسی می‌کند.

وی در این زمینه اظهار داشت: من به کی‌یف آمده ام تا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور و دنیز شمیهال نخست وزیر اوکراین ملاقات کنم.

رئیس کمیسیون اروپا اضافه کرد: ما کارهای مشترک لازم برای بازسازی و پیشرفت اوکراین در مسیر اروپا را بررسی می‌کنیم.

چندی پیش کلمان بون (Clément Beaune) نماینده وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپا گفته بود: تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد تا به نتیجه برسد.

در همین پیوند رویترز اعلام کرده است که کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) دیدگاه خود را درباره درخواست نامزدی اوکراین در این اتحادیه ابراز می‌کند. انتظار می رود سران اتحادیه اروپا یک هفته بعد در اجلاسی در این زمینه گفت‌وگو کنند.

حتی اگر این روند از سوی کشورهای عضو تصویب شود روند عضویت کامل اوکراین در این اتحادیه سال‌ها طول خواهد کشید و ممکن است توسط هر عضوی وتو شود.

به گفته سه نفر از دیپلمات های اروپایی، سناریوی احتمالی این است که کمیسیون اروپا که همچنین توصیه‌هایی را درباره مولداوی و گرجستان ارائه خواهد داد، به صورت مشروط درباره اعطای وضعیت عضویت به اوکراین چراغ سبز نشان دهد.

این دیپلمات‌ها گفتند: در آن صورت سران کشورها به احتمال زیاد فرمولی پیدا خواهند کرد که فعلا وضعیت نامزدی را به اوکراین اعطا نمی‌کند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: فلسفه این کار اکنون تغییر کرده است. هیچ کس به وضوح پاسخ منفی نمی‌دهد، اما کشورهایی که به نظر می‌رسد اشتیاقی در این زمینه ندارند، می‌خواهند تا آنجا که ممکن است این امر به تعویق بیفتند.

در همین ارتباط رئیس جمهوری اوکراین در کنفرانسی در دانمارک گفت: اظهاراتی درباره این که اوکراین بخشی از خانواده اروپایی است باید با اقداماتی پیگیری شود.

اولگا استفانیشینا معاون نخست وزیر اوکراین در امور همبستگی اروپا نیز پس از نشست اخیر کمیسیون اروپا در توییتر نوشت: موضع ما روشن است. اوکراین به تعهد قانونی و نه یک وعده سیاسی نیاز دارد. تردیدها برای کشور من بسیار گران تمام می‌شود.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ماه گذشته پیشنهاد ایجاد یک «جامعه سیاسی اروپایی» را داد که ساختار جدیدی ایجاد و امکان همکاری نزدیک‌تر با کشورهایی را ایجاد می‌کند که به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

این طرح اوکراین و برخی از کشورهای شرقی و حوزه بالتیک را عصبانی کرده است و آنها آن را تلاش برای به تعویق انداختن فرایند الحاق به اتحادیه قلمداد می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha