۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۴:۱۴
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84785250
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

تجمع اهالی حلب سوریه در اعتراض به اشغالگری ترکیه

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۴:۱۴
کد خبر: 84785250
تجمع اهالی حلب سوریه در اعتراض به اشغالگری ترکیه

تهران- ایرنا- منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، اهالی حومه شمالی استان حلب سوریه علیه اشغالگری ترکیه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، معترضان در شهرک تل رفعت و روستاهای مجاور در حومه شمالی حلب تجاوز ترکیه به خاک سوریه را محکوم کردند.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی با سردادن شعارهایی علیه اشغالگری ترکیه بر تمامیت ارضی سوریه و اتحاد میان مردم این کشور تأکید کردند.

معترضان که پرچم‌های سوریه را در دست داشتند اعلام کردند که در کنار ارتش این کشور برای حفظ شرف و آزادی خاک میهنشان از اشغال نیروهای خارجی خواهند ایستاد و از کشورشان دفاع خواهند کرد.

شرکت کنندگان در این تجمع همچنین به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اعتراض و آن را محکوم کردند.

رجب طیب اردوغان هفته گذشته اعلام کرد که این کشور به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد.

در چند روز گذشته نیز برخی گزارش‌ها درباره عملیات و حملات توپخانه‌ای نظامیان ترکیه و عناصر مسلح مورد حمایت آنکارا به مناطقی در شمال سوریه و کشته و زخمی شدن چندین نفر در جریان آن منتشر شده است.

روزنامه حریت پیشتر در گزارشی نوشته بود: «در حالی که انتظار می‌رود عملیات نظامی ترکیه این هفته در شمال سوریه آغاز شود، فعالیت‌ها در این منطقه افزایش یافته است و طی روزهای اخیر شاهد استقرار یگان‌های نظامی ترکیه در حومه تل رفعت و منبج بوده‌ایم.»

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

این درحالی است که دولت سوریه حملات و تهدیدهای جدید ترکیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت دمشق دانسته و تاکید کرده است: «حملات و تهدیدهای ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با توافق نامه‌ها و خروجی‌های روند آستانه است».

در همین ارتباط، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه به خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گفت که «دمشق اظهارات مداخله جویانه وحملات تجاوزکارانه ترکیه در ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن در شمال سوریه و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه را محکوم می‌کند و این موضوع را مغایر با قوانین بین المللی می‌داند».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha