۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۳۳
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84786418
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تداوم روند خشکسالی در چهارمحال و بختیاری

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۳۳
کد خبر: 84786418
تداوم روند خشکسالی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- بیش از یک دهه است که خشکسالی گریبان چهارمحال و بختیاری را گرفته و زنگ خطر کم‌آبی و بی‌آبی در این استان به صدا درآمده و سرشاخه‌های کارون و زاینده‌رود نیز درگیر این موضوع شده اند.

اکنون زوایای کم‌آبی، بی‌آبی و در نهایت خشکسالی ، این روزها بیش از همیشه نمایان شده است به گونه‌ای آب شرب تعدادی از روستاهای استان با تانکر تامین می‌شود.

چهارمحال و بختیاری زمانی تامین‌کننده آبی فلات مرکزی ایران و فلات جنوبی و جلگه‌ای بود اما به دلیل تغییر اقلیم و کاهش بارش ها، اکنون خود دچار خشکسالی شده است. 

کاهش آبدهی چشمه‌ها 

یک کارشناس مسائل آب با اشاره به تبعات تغییر اقلیم و خشکسالی بر منابع آب چهارمحال و بختیاری، گفت: بهار خشک امسال آبدهی چشمه‌های استان را کاهش داده است و در تابستان احتمال خشک شدن برخی از چشمه‌ها وجود دارد.

سید هاشم فاطمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:علاوه‌بر کاهش آبدهی چشمه‌ها، وضعیت آبخوان‌های استان نیز وخیم است و پیش‌بینی می‌شود در تابستان تعدادی از روستاها و شهرهای استان با تنش آبی روبرو شود.

وی به وضعیت دشت‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: این استان دارای ۱۰ دشت اصلی است که از این تعداد چهار دشت شهرکرد، بروجن- فرادنبه، سفیددشت و خانمیرزا ممنوعه بحرانی و دشت‌های شلمزار،کیار، گندمان- بلداجی، جونقان- فارسان، مالخلیفه و لردگان ممنوعه شده است.

این کارشناس مسائل آب، افت سطح ایستابی و کسری مخزن را علت اصلی ممنوعه اعلام کردن دشت‌ها عنوان کرد و افزود: چنانچه دشت ممنوعه با پدیده فرونشست روبرو شود آن دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده و برداشت آب در  آن  با محدودیت روبرو می‌شود.

فاطمی افزود: در ۲ دهه گذشته متوسط اُفت سطح ایستابی دشت‌ها در استان بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متر بود اما در سال‌های اخیر به بیش از یک متر در سال افزایش یافته و در ۲ سال آبی اخیر میزان افت سطح ایستابی تشدید است.

وی تصریح کرد: بر این اساس طی ۲ سال گذشته افت سطح ایستابی در دشت شهرکرد ۲۵۳ سانتی‌متر، در دشت شلمزار ۳۹۱ سانتی‌متر، در دشت کیار ۳۵۳ سانتی‌متر، در دشت جونقان - فارسان ۴۶۳ سانتی‌متر، در دشت سفیددشت ۲۸۹ سانتی‌متر و در دشت خانمیرزا ۴۰۰ سانتی‌متر گزارش شده است که این موضوع حکایت از آن دارد که وضعیت منابع آبی این استان نسبت به استانهای دیگر در وضعیت بحرانی‌تری قرار دارد.

این کارشناس مسائل آب با بیان اینکه دشت خانمیرزا بیشترین فرونشست را در بین دشت‌های استان به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در این دشت یک متر فرونشست مشاهده شده است که در نوع خود یک بحران است اما از آنجا که ضخامت آبخوان‌های استان بین ۵۵ تا ۶۰ متر است از همین رو پدیده فرونشست به وضوح فرونشستی که همانند دشت کبودرآهنگ همدان رخ داده، نیست اما ضرر و زیان آن به همان اندازه مخرب است.

فاطمی خاطرنشان کرد: فرونشست در دشت شهرکرد نیز ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر مشاهده شده است که با تشدید بحران خشکسالی احتمال افزایش آن بسیار است.

وی حوضه بهشت‌آباد را بحرانی‌ترین حوضه آبی استان دانست و گفت: در این حوضه سه دشت ممنوعه بحرانی شهرکرد، بروجن- فرادنبه و سفیددشت و سه دشت ممنوعه شلمزار، کیار و جونقان- فارسان قرار دارد که نیمی از جمعیت، ۹۰ درصد صنعت و ۶۰ درصد کشاورزی استان در این منطقه قرار دارد و تداوم روند کنونی به شدت در این منطقه بحران‌زا می‌شود.

فاطمی، وابستگی استان به منابع آب زیرزمینی را بیش از ۷۰ درصد اعلام کرد و افزود: ۹۸ درصد از آب صنعت، ۸۰ درصد از آب شرب و ۶۵ درصد از آب کشاورزی استان به منابع آب زیرزمینی وابسته است.

به گزارش ایرنا بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، چهارمحال و بختیاری در فروردین امسال کم‌بارش ترین استان کشور اعلام شد.

این استان از سال ۸۶ تاکنون با پدیده خشکسالی روبرو است و این پدیده تاثیر منفی بر منابع آب و محیط‌زیست این استان گذاشته و اقتصاد این استان در بخش صنعت و کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، همچنین استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آبرفت شهر بن با فقر آبی مواجه شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: آبرفت شهر بن با فقر آبی مواجه شده است که برای مهار تنش آبی نیاز به همراهی مردم در مدیریت مصرف آب نیاز است.

به گزارش ایرنا، احمدرضا محمدی در جمع مردم شهر بن اظهار داشت: اگرچه مدیران شرکت آب و فاضلاب و مسوولان شهرستان تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ایجاد تنش آبی اندیشیده‌اند اما کمک مردم در مدیریت مصرف آب نقش اساسی را ایفا می‌کند.

وی همچنین به روند اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب بن نیز اشاره کرد و گفت: نصب تجهیزات در این تصفیه خانه شروع شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: خدمت بی‌منت به مردم استان از افتخارات ماست و مفتخریم که لقب سقایی مردم را بر عهده داریم و تاکنون توانسته‌ایم با کمک و همراهی مسوولان خدمات خوبی را در راستای تامین آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب در استان ارائه دهیم.

محمدی با اشاره به بهار خشک سالجاری و تشدید تبعات خشکسالی و تغییر اقلیم در استان، خطارنشان کرد: با توجه به قرار گیری در فصل گرما و افزایش مصرف آب برای جلوگیری از هرگونه تنش آبی باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

وی، ۸۰ درصد از منابع تامین آب شرب استان را از منابع آب زیرزمینی دانست و گفت: بیشترین نیاز آبی استان در بخش شرب از چاه‌ها تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است که سرچشمه رودهای کارون ، زاینده رود و بخش کوچکی از دز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha