کشاورزی دانش بنیان تضمین کننده امنیت غذایی پایدار است

گنبدکاووس- ایرنا- مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به شعار امسال"تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" گفت: برای تحقق این راهبرد استراتژیک و تضمین امنیت غذایی پایدار باید از شیوه تولید سنتی به کشاورزی دانش بنیان حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام علی اکبر سایری روز دوشنبه در مراسم معارفه مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایر استان گلستان افزود: باتوجه به کوچک شدن اراضی زراعی به دلائل مختلف از جمله توسعه جوامع شهری و روستایی، احداث نواحی و شهرک‌های صنعتی و ویلاسازی‌ها و تغییر شرایط اقلیمی و خشکسالی‌ها و برای تامین امنیت غذایی مورد نیاز جمعیت باید با کشاورزی دانش بنیان و تولید بذر مناسب برای اراضی دیم و آبی، میزان تولید فعلی در واحد سطح را افزایش داد.

وی اظهارداشت: امروز کشور ما به سبب جنگ اقتصادی که دشمنان علیه ملت ما راه انداختند چاره‌ای جز عمل به منویات مقام معظم رهبری و راهبرد معظم له یعنی تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با تکیه بر روحیه جهادی و انقلابی ندارد زیرا معتقدیم تولید دانش بنیان، ستون فقرات اقتصاد و تضمین کننده امنیت غذایی پایدار کشور است.

حجت الاسلام سایری اضافه کرد: بحمدالله روحیه جهادی و انقلابی در مجموعه نیروهای وزارت جهادکشاورزی و بهره‌برداران این بخش مولّد وجود دارد و کارنامه این نهاد از زمان تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام راحل بویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس، خدمات رسانی به روستاها و مناطق محروم و کمک به حادثه دیدگان در حوادث غیرمترقبه سیل و زلزله بسیار درخشان است.

وی  با ضروری دانستن راه‌اندازی نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایر گلستان به منظور توسعه فعالیت‌های فرهنگی در جامعه عشایری استان گفت: با پیگیری‌های چند ساله سرانجام این امر محقق شد و حجت الاسلام"سیدخلیل صفی الحسینی" به عنوان نخستین مسوول این حوزه انتخاب و معرفی شد.

امام جمعه گنبدکاووس در این مراسم با اشاره به جمله بنیانگذار جمهوری اسلامی که فرمودند "عشایر دخایر انقلاب هستند"، گفت: این عبارت یک شعار نیست بلکه باید به معنای واقعی کلمه از این قشر زحمتکش و مولّد در تامین امنیت غذایی و مرزی کشور تجلیل کرد و همه مدیران بایستی درحد توان و امکانات برای رفع مسائل و مشکلات عشایر در حوزه‌های مختلف رفاهی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی گام برداشت.

حجت الاسلام محمود ترابی افزود: نهاد روحانیت در ادارات و نهادها نیاز به تقویت دارد و اینکه پس از چند دهه از پیروزی انقلاب اداره کل امور عشایر گلستان صاحب حوزه نمایندگی ولی فقیه شد، جای خوشحالی و تشکر از مسوولان پیگیر کننده دارد زیرا جامعه عشایری هم مانند دیگر جوامع شهری و روستایی نیاز به تشریح و تبیین مباحث دینی، شرعی و فرهنگی دارند.

کشاورزی دانش بنیان تضمین کننده امنیت غذایی پایدار است

مدیرکل امور عشایر گلستان در این مراسم با تبریک هفته جهادکشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) و دهه کرامت (۱۱ تا ۲۱ خرداد) گفت: راه‌اندازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل در راستای چارت سازمانی و از نیازهای جامعه عشایری است.

رضا علیپوری افزود: جامعه عشایری کشور و گلستان مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف از جمله مسائل فرهنگی دارد که امیدواریم با آغاز رسمی فعالیت حوزه نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل و حضور در بین جامعه عشایری استان این مشکلات به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: به سبب گستردگی و پراکندگی جامعه عشایری گلستان در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، کلاله و مراوه‌تپه واقع در شرق استان، از ۶ سال پیش برخی علما از حوزه علمیه قم در ماه مبارک رمضان و ماه محرم در جوامع عشایری استان حضور می‌یابند که امیدواریم با ایجاد حوزه نمایندگی ولی فقیه فعالیت‌های فرهنگی و دینی در بین افراد این جامعه زحمتکش بیشتر شود.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایری گلستان در این مراسم گفت: برنامه ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت برای انجام بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و دینی در جامعه عشایری استان با تلاش و همراهی کارکنان این اداره کل تدوین و اجرایی خواهد شد.

حجت الاسلام سیدخلیل صفی الحسینی افزود: توسعه و ترویج فرهنگ ناب محمدی‌(ص) در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت مردمی آیت الله رییسی و برپایه مدیریت جهادی و انقلابی، تلاش برای تحقق اهداف و سیاست‌های ابلاغی سازمانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، پیگیری تحقق بیانیه مقام معظم رهبری مشهور به گام دوم انقلاب و شکل گیری تمدن نوین اسلامی و نیز جهاد تبیین از جمله برنامه‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایر گلستان است.

وی، اهتمام به برگزاری و پاسداشت مراسم‌های ملی، مذهبی و مناسبت‌ها با همراهی و مشارکت جامعه عشایری گلستان، تقویت وحدت و همبستگی بین جوامع عشایری، ارتقای فرهنگی کارکنان و خانواده اداره کل عشایری استان و همراهی و تعامل با سایر ادارات و نهادها به منظور خدمات رسانی بهتر و بیشتر به عشایر را از دیگر برنامه‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل برشمرد.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری گلستان چهار هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که هزار و ۸۷۹ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۳۲۱ خانوار از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.

عشایر گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۰ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله در شرق این استان مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha