۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۱۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84787397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس پنتاگون دیدار با همتای چینی را مهم ارزیابی کرد

تهران – ایرنا – «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه دیدارش با وزیر دفاع چین را گامی مهم در جهت تلاش ها برای توسعه خطوط ارتباطی بین ارتش های دو کشور دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آستین و «وی فنگهه» وزیر دفاع چین روز جمعه در حاشیه اجلاس امنیتی «شانگری لا» در سنگاپور به مدت تقریبا یک ساعت دیدار و گفت و گو کردند و هر دو بر دیدگاه های مخالف خود در مورد حق تایوان برای حاکمیت بر خود تاکید ورزیدند.

با وجود تنش ها بین آمریکا و چین، مقام های نظامی ایالات متحده از مدت ها قبل در تلاش بوده اند خطوط ارتباطی با همتایان چینی شان برقرار کنند تا شعله تنش ها را کاهش دهد یا با هر حادثه ای مقابله کند.

در همین حال، آستین در جریان سفر به تایلند به خبرنگاران گفت: این گامی مهم در تلاش های ما برای توسعه خطوط ارتباطی باز با رهبری ارتش آزادیبخش خلق بود و فرصتی حائز اهمیت به منظور مطرح کردن نگرانی های م در مورد پتانسیل بی ثباتی در تنگه تایوان به شمار می رفت.

آمریکا مهمترین حامی بین المللی تایوان و تامین کننده اسلحه به این جزیره است، امری که به تنش بین واشنگتن و پکن دامن می زند.

چین طی دو سال گذشته، فعالیت نظامی در نزدیکی جزیره تایوان را افزایش داده و نسبت به آنچه تبانی بین تایپه و واشنگتن می نامد، پاسخ گفته است.

پکن از زمان روی کار آمدن "تسای اینگ ون" به عنوان رئیس جمهور در تایپه در اردیبهشت ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ روابط رسمی خود را با مقام های تایوانی قطع کرده است. چینی ها تسای را که در سال ۲۰۲۰ مجدداً انتخاب شد، یک جدایی طلب می دانند که به دنبال استقلال رسمی و اعلام تایوان به عنوان یک کشور مستقل است. او هزینه های دفاعی تایوان را افزایش داده و به دنبال روابط نزدیک تر با آمریکا است.

به باور کارشناسان روابط بین المللی، یکی از مهمترین دلایل اختلاف میان چین و آمریکا پس از بروز جنگ تجاری میان دو طرف، مساله تایوان است.

کارشناسان سیاسی معتقدند، بحث بر سر امکان تقابل آمریکا و چین و توان دفاعی ارتش ایالات متحده در حالی بالا گرفته که چندین مقام آمریکایی و از جمله شخص دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در پی بروز جنگ در اوکراین حمله چین به تایوان را بسیار محتمل دانسته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha