۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 2111
کد خبر: 84787470
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح کشت قراردادی گندم ریل‌گذاری برای ورود بخش خصوصی است

سنندج - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان گفت: دولت با اجرای طرح کشت قراردادی گندم، زمینه را برای ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی به نحوی ریل گذاری کرده است.

به گزارش ایرنا، جمال صالحی روز چهارشنبه در جلسه کمیته آرد و نان که در سالن شهدای گمنام فرمانداری بیجار تشکیل شد اظهار داشت: سال گذشته کشت قراردادی گندم به صورت پایلوت در هفت استان کشور شامل استان‌های بوشهر، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، گلستان و هرمزگان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در حال اجرا است.

وی افزود: کشت دیمی گندم، تولید یک محصول ارگانیک و کم خرج است، ۵۹۴ هزار هکتار در استان کردستان زیر کشت گندم است که از این میزان، ۲۶ درصد سطح زیر کشت در بیجار وجود دارد و رتبه اول تولید گندم به این شهرستان تعلق دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان گفت: مبنای خرید گندم از کشاورزان بر اساس سابقه گذشته است، در خرید گندم هم حدود ۱۷ درصد افت کیفیت گندم قابل خرید است که به معنای این است که تلاش می شود، کمترین برگشتی در گندم کردستان محقق شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم امسال ۱۰۵ هزار ریال است گفت: در طرح تشویقی دولت هم ۱۰ هزار ریال بابت هر کیلو تحویلی گندم به قیمت خرید افزوده می شود که بنابراین قییمت خرید امسال ۱۱۵ هزار ریال است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان اظهار داشت: کشاورزان کردستانی در هنگام برداشت گندم باید کمباین ها ابتدا ضد عفونی و آف زدایی شود و  سپس کالیبره باشند که کمترین خسارت به کیفیت و کمیت گندم وارد شود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت به موقع وجه خرید گندم، دست دلالان و افراد سود جو را قطع می کند تاکید کرد: با توجه به اینکه استان کردستان جز آخرین استان های برداشت و تحویل گندم است، اگر بیش از یک هفته یا ۱۰ روز از تاخیر پرداخت هزینه خرید، بصورت جریمه روز شمار به کشاورزان پرداخت می شود.

صالحی یادآور شد: کشاورزان امسال باید با ارائه مدارک در سامانه پهنه وری عضو و شماره حساب ۱۰ رقمی بانک کشاورزی را باید همراه خود داشته باشند و در ضمن انبار گندم اگر در سامانه تجارت ثبت نشده باشد و عامل انبار کشاورز نباشد، قاچاق است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha