ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق درباره استعفای نمایندگان صدر اعلام موضع می کند

بغداد- ایرنا- ائتلاف چارچوب هماهنگی (احزاب شیعه به استثنای جریان صدر) تا ساعاتی دیگر در خصوص استعفای جمعی نمایندگان فراکسیون صدر از پارلمان اعلام موضع می کند.

به گزارش ایرنا، «احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف چارچوب هماهنگی در کنفرانسی خبری با بیان این مطلب گفت که از نگاه ائتلاف چارچوب هماهنگی، استعفای جریان صدر، بخشی از رویکرد حل بحران در کشور توسط «مقتدا صدر» است.

به گفته وی، رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی تا ساعاتی دیگر در خصوص تدبیر لازم در قبال این استعفاها موضع گیری می کنند.

در همین راستا «غیاث السورجی» یکی از اعضای برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق (متحد سیاسی ائتلاف چارچوب هماهنگی) استعفای نمایندگان صدر را به نفع ائتلاف چارچوب هماهنگی دانست.

وی گفته است که ائتلاف چارچوب هماهنگی دارای جبهه قوی و منسجمی با همکاری حزب اتحادیه میهنی کردستان و ائتلاف «عزم» است و بعد از استعفای نمایندگان صدر، تعداد نمایندگان این جبهه سیاسی به نحو چشمگیری، بیشتر می شود.

وی ادامه داد که نیروهای سیاسی زیر چتر ائتلاف چارچوب هماهنگی می توانند طی چند روز، مساله انتخاب نامزد ریاست جمهوری و نخست وزیری را حل و فصل کنند.    

السورجی پیش بینی کرد تفاهمات جدیدی بین ائتلاف چارچوب هماهنگی با دیگر جریان های سیاسی باقی مانده در ائتلاف سه جانبه محقق شود.

ائتلاف سه جانبه بعد از انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ از سه تشکل جریان صدر، حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) و ائتلاف «السیاده» (الحلبوسی و خمیس الخنجر) شکل گرفت.

ائتلاف سه جانبه و ائتلاف چارچوب هماهنگی دو فراکسیون بزرگ پارلمان و دو جبهه سیاسی مهم در عراق به شمار می رفتند که اختلافات بین آنها، یکی از علل بن بست سیاسی در کشور ارزیابی شده است. 

«مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق امروز بعد از اعلام استعفای نمایندگان جریان صدر گفت که به این گزینه مقتدا صدر، احترام می گذارد.

«محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و رهبر ائتلاف السیاده نیز که در اردن به سر می برد در کنفرانسی خبری گفت که بعد از استعفای صدری ها از پارلمان، روند سیاسی کشور، رویکردی دیگری خواهد داشت و انتظار می رود بن بست سیاسی پایان یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha