۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۳۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84787602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 کمیته تحقیق ۶ ژانویه: ترامپ می دانست در انتخابات شکست خورده است

نیویورک – ایرنا- لیز چنی معاون رئیس کمیته تحقیق و بررسی شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا می دانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شکست خورده است اما به "دروغ بزرگ" خود ادامه داد.

 لیز چنی عضو کمیته تحقیق و بررسی شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ که روز دوشنبه به وقت محلی در دومین نشست این کمیته سخن می گفت، افزود: مشاوران ستاد انتخاباتی ترامپ از او خواستند منتظر شمارش آرا باشد و زودهنگام اعلام پیروزی نکند.

این عضو جمهوریخواه کمیته تحقیق و بررسی شورش ششم ژانویه اضافه کرد: رئیس‌جمهوری حتی قبل از انتخابات متوجه شد که تعداد بیشتری از رای‌دهندگان بایدن از طریق پست رای داده‌اند، زیرا ترامپ توصیه‌های کارشناسان ستاد انتخاباتی خود را نادیده گرفته و به حامیان خود گفته بود که فقط حضوری رای دهند.

وی ادامه داد: در حالی که کارکنان مایک پنس معاون ترامپ از برنامه رئیس جمهوری سابق آمریکا برای ۶ ژانویه آگاهی یافتند، با مشاوران ستاد انتخاباتی تماس گرفتند تا در مورد تقلب در انتخابات و سایر ادعاهای انتخاباتی ترامپ توضیحاتی دریافت کنند.

لیز چنی ادامه داد ترامپ به توصیه کارشناسان ستاد انتخاباتی خود در شب انتخابات توجه نکرد و در عوض به توصیه های رودی جولیانی که به خاطر مستی هوشیار نبود، گوش فرا داد.

بیل استپین رییس ستاد انتخابات ترامپ با اشاره به وقایع شب انتخابات ۲۰۲۰  در آمریکا گفت که رودی جولیانی به دنبال صحبت با رییس جمهور سابق بود و ترامپ با توصیه های ارائه شده به وی مبنی بر خودداری از اعلام پیروزی در اولین شب انتخابات مخالفت کرد.

جیسون میلر، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، به بازرسان کمیته ۶ ژانویه گفت که "جولیانی قطعا مست بود" و به ترامپ برای اعلام پیروزی  فشار می آورد.

وی افزود: جولیانی علنا اعلام می کرد که ما در انتخابات پیروز شدیم و هرکس با او مخالفت می کرد ضعیف جلوه داده می شد.

اعضای کمیته کنگره آمریکا برای بررسی رخدادهای شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ اطلاع داده اند که شواهد و مدارک کافی را برای آغاز تحقیق وزارت دادگستری در باره محکوم کردن دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین به اتهام ارتکاب جرائم کیفری به منظور تغییر دادن شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ در اختیار دارند.

آدام شیف نماینده دموکرات گفته که تمایل دارد که شاهد بررسی وزارت دادگستری در باره اتهامات معتبر مبنی بر ارتکاب فعالیت های کیفری از سوی ترامپ باشد.

جمی راسکین عضو دیگر کنگره نیز گفت که با اینکه تمایلی به متهم کردن مریک گارلند دادستان کل ندارد، اما این هیئت جرایم بالقوه او را مشخص کرده است.

الینا لوریا سومین عضو دمکرات این هیئت به ان بی سی گفت که باقی مانده این نشست ها شامل تمرکز بر اهمال ترامپ در اجرای وظایفش خواهد بود. زیرا میان  زمان آغاز شورش در کپیتول تا هنگام درخواست ترامپ از هوادارانش برای پایان این حمله، ۱۸۷ دقیقه فاصله وجود داشته است.

آدام کینزینگر یکی از ۲ عضو جمهوری خواه این هیئت گفته است که اگر ترامپ بر این باور است که در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شده، از توانایی ذهنی و عقلی برای بر عهده گرفتن این مقام برخوردار نیست.

ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha