۷۰ درصد اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سامانه پاکنا ثبت شده است

تهران - ایرنا - نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات، تا تاریخ  ۲۸/  ۰۲/ ۱۴۰۱، از تعداد کل ۴۷۳۱ دستگاه، تعداد ۳۳۱۹ دستگاه، معادل ۷۰% کل، اقدام به ثبت اطلاعات خود در این سامانه نموده‌اند و ۱۴۱۲ دستگاه معادل ۳۰% کل، اقدامی در این‌خصوص انجام نداده اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۴ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص  آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها در سامانه‌های «پاکنا» و «ثبت حقوق و مزایا»،  را بدین شرح قرائت کرد:

مقدمه

ضرورت ساماندهی نظام اداری و مالی دستگاه های دولتی و ایجاد شفافیت و نظارت دقیق بر وضعیت استخدام و میزان حقوق و مزایای کارکنان دولت، از مهم‌ترین مسائلی است که در سال‌های اخیر مورد توجه نهادهای نظارتی، عموم ملت و اصحاب رسانه قرار گرفته است. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه‌های سنواتی، به دنبال تحقق اهداف ذیل بوده است:

ایجاد انضباط مالی و تشکیلاتی و ساماندهی نیروی انسانی؛

ایجاد شفافیت و نظارت بر پرداخت‌ها از طریق نظارت نهادهای نظارتی و عموم مردم؛

تحقق عدالت در پرداخت‌ها؛

همسو و کارآمدسازی قوانین متعدد مربوط به نظام مالی و اداری

 فقدان اطلاعات مورد نیاز کارکنان به صورت یکپارچه، وجود اطلاعات متعارض و تولید و نگهداری اطلاعات تکراری در بخش‌های مختلف نظام اداری کشور، توسط نرم افزارهای پراکنده و مدیریت نشده و عدم ارتباط آنها با سایر سامانه های اداری و مالی، همچنین لزوم ساماندهی و نظارت بر وضعیت حقوق و مزایای پرداختی توسط دستگاههای مختلف به کارکنان، ضرورت ایجاد یک سامانه به‌روز و منسجم از اطلاعات اداری و مالی برای کلیه دستگاههای دولتی را اجتناب ناپذیر ‌نموده است.

در این راستا سازمان اداری و استخدامی کشور، به عنوان متولی اصلیِ ساماندهی نیروی انسانی در بدنه دولت، با بهره‌گیری از سیستمی یکپارچه تحت عنوان «ابَرسامانه کارمند ایران»، مشتمل بر چندین زیرسامانه از جمله سامانه «ثبت حقوق و مزایا» و سامانه «پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا)» در جهت تحقق اهداف فوق، اقداماتی را انجام داده است.

ولی علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در جهت راه اندازی و استفاده مطلوب از سامانه‌های مذکور پس از گذشت قریب به شش سال، تا کنون تکالیف قانونی این حوزه به طور کامل انجام نشده و اجرایی شدن آنها با چالش‌هایی همراه بوده است.

این گزارش، ضمن مرور قوانین مرتبط با موضوع، به بررسی آخرین وضعیت دو سامانه پرداخته است.

مرور قوانین مربوطه

قانونگذار در ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه، با تکلیف به دولت برای طراحی و راه‌اندازی سامانه «ثبت حقوق و مزایا» در سال اول برنامه و همچنین تعیین دایره شمول دستگاه‌ها و نهایتاً تعیین موارد حقوقی مورد نظر برای ثبت اطلاعات، بستر اولیه این اقدام را فراهم نمود. درگام بعدی، در بند (الف) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹، با هدف ساماندهی نیروی انسانی، دستگاه‌های مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه ششم را ملزم به ثبت اطلاعات فردی و استخدامی کارکنان خود در «سامانه کارمند ایران» نمود و در قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز به طور مشخص، تکالیفی را جهت استفاده ازسامانه «پاکنا» در نظر گرفت، که این موارد بشرح زیر میباشند:

۱- الزام به ارائه اطلاعات مربوط به سامانه «ثبت حقوق و مزایا» توسط کلیه اشخاص حقوقی مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه به دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور و تعیین مجازاتِ انفصال از خدمات عمومی برای مستنکفین آن (مستند به تبصره (۱) ماده (۲۹) همان ماده)

۲- کنترل موارد مندرج در ماده (۲۹) و اعلام تخلفات صورت‌گرفته به مراجع ذی‌صلاح توسط حسابرسان و بازرسان قانونی از جمله سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی کشور (مستند به تبصره (۲) همان ماده)

۳- تعیین سقف ۲۰% برای میزان اختلاف حقوق و مزایای دریافتی مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه در مشاغل مشابه و شرایط مشابه (مستند به تبصره (۳) همان ماده)

۴- تخصیص و پرداخت اعتبار حقوق کارکنان دستگاه‌ها، صرفاً بر اساس اطلاعات سامانه پاکنا (مستند به جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال‌ ۱۳۹۹، جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال۱۴۰۰ و جزء (۱) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۱)

۵- هرگونه تخصیص و پرداخت اعتبار به کارکنان دستگاههای اجرائی، به ثبت کامل اطلاعات در سامانه‌ پاکنا منوط شود (مستند به جزء (۳) بند (الف) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال‌ ۱۳۹۹ و جزء (۲-۱)  بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال‌ ۱۴۰۰)

۶- تعیین ذی حساب و بالاترین مقام اجرائی به عنوان مسؤول اجرای ثبت اطلاعات در سامانه پاکنا و تعیین مجازات‌های تعزیری در صورت استنکاف از اجرا (مستند به جزء (۲-۲) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال‌ ۱۴۰۰ و جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۱)

۷- فراهم کردن امکان استفاده دیوان محاسبات کشور از همه اطلاعات مندرج در دو سامانه مذکور توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور (مستند به جزء (۴) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور)

۸- انتشار گزارش‌های فصلی از اطلاعات مندرج در هر دو سامانه شامل تعداد کارکنان هر یک از دستگاه‌ها به تفکیک نوع قرارداد استخدامی، میزان کل مبلغ پرداختی دستگاهها بابت حقوق و مزایای کارکنان و نهایتاً، میزان کل مبلغ مالیات پرداختی توسط دستگاهها بابت مالیات بر حقوق و مزایای کارکنان به صورت عمومی توسط دیوان محاسبات کشور (مستند به جزء (۵) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور)

۹- ارائه گزارش‌های فصلی از روند اجرای جزء (۱) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با موضوع «تخصیص حقوق و مزایا کارکنان صرفاً بر اساس اطلاعات سامانه کارمند ایران» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی جهت همگام شدن و رفع تبعیض و شمول همه دستگاهها برای اجرای موارد مذکور، در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، طی حکمی حقوق نمایندگان و مدیران مجلس را نیز مشمول این قانون قرار داد تا برای نظارت عموم مردم به طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهد.

ب) آخرین وضعیت ثبت اطلاعات در سامانه‌ها

کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات، جهت اطلاع از کم و کیف اجرای قوانین فوق الذکر و پایش میزان پیشرفت، آسیب شناسی و برطرف نمودن موانع احتمالی، نسبت به ایجاد کمیته ویژه ای جهت پیگیری موضوع اقدام نموده و پس از برگزاری جلسات نظارتی و اخذ گزارش از سازمان اداری و استخدامی کشور و تحلیلهای کارشناسی دیوان محاسبات و مرکز پژوهشهای مجلس، آخرین وضعیت ثبت اطلاعات در سامانه ذکر شده را بشرح ذیل به اطلاع میرساند:

۱-  سامانه پاکنا

بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، تا تاریخ  ۲۸/  ۰۲/ ۱۴۰۱، از تعداد کل ۴۷۳۱ دستگاه، تعداد ۳۳۱۹ دستگاه، معادل ۷۰% کل، اقدام به ثبت اطلاعات خود در این سامانه نموده‌اند و ۱۴۱۲ دستگاه معادل ۳۰% کل، اقدامی در این‌خصوص انجام نداده اند.

تا تاریخ مذکور اطلاعات مربوط به ۲,۱۶۴,۵۶۶ نفر از کارکنان اعم رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین، کارگری و ... در این سامانه وارد شده است.

بررسی عملکرد وزارتخانه ها نشان می‌دهد، وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصاد و دارایی با ۶۳%، وزارت ورزش و جوانان با ۶۷% و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۷۱% ثبت اطلاعات، کمترین عملکرد را داشته اند و وزارتخانه‌های دادگستری و کشور هر کدام با ۱۰۰% ثبت اطلاعات، بیشترین عملکرد را داشته‌اند.

لازم بذکر است؛ وزارت امور خارجه به دلیل برخی ملاحظات، در این راستا اقدامی ننموده است.

از میان ۱۳۶۸ شهرداری و دستگاه ها و شرکتهای وابسته به آنها، ۵۶۶ مورد یعنی معادل ۴۱% کل آنها، اقدام به ثبت اطلاعات کارکنان خود در سامانه پاکنا نموده‌اند.

در قوه قضاییه، تنها پژوهشکده قوه قضاییه فاقد عملکرد میباشد و سایر دستگاههای این قوه، اطلاعات خود را وارد کرده اند.

در قوه مقننه، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اطلاعاتی در سامانه پاکنا وارد نکرده‌اند در این رابطه مسئولین مربوطه، موظفند در اولین فرصت ممکن جهت وارد نمودن اطلاعات کارکنان خود اقدام نمایند.

۲- سامانه ثبت حقوق و مزایا

بر اساس گزارش‌دیوان محاسبات کشور تا تاریخ  ۲۱/  ۰۲/ ۱۴۰۱، از تعداد کل ۴۷۳۱ دستگاه، تعداد ۲۲۳۱ دستگاه، معادل ۴۷% کل، نسبت به ثبت حداقل یک لیست حقوق و مزایای کارکنان خود در سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام نموده‌اند و تعداد ۲۵۰۰ دستگاه، معادل ۵۳% هیچ اقدامی در این راستا بعمل نیاوردند.

از میان ۲۸۹۲ دستگاهِ قوه مجریه، ۱۷۸۷ دستگاه، معادل ۶۲% کل دستگاه‌های قوه مجریه، نسبت به ثبت حداقل یک لیست حقوق و مزایا در این سامانه اقدام کرده‌اند.

به طور کلی، در قوه مجریه، سازمان‌های وابسته و تابعۀ وزارتخانه‌ها نسبت به ستاد آن وزارتخانه‌ عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند. وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۴۴%، آموزش و پرورش با %۶۴، امور اقتصادی و دارایی با ۶۸% و راه و شهرسازی و ورزش و جوانان با ۶۹% ضعیف‌ترین عملکرد و وزارتخانه‌های دادگستری با ۱۰۰%، نیرو و امور خارجه با ۹۸% عملکرد بهتری داشته‌اند.

از میان ۱۳۶۸ دستگاه شهرداری ها تنها ۷% از آنها نسبت به ورود اطلاعات در این سامانه اقدام کرده‌اند.

 در قوه مقننه، مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دارای عملکرد کامل و بخش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ۵۸% اطلاعات خود را ثبت نموده است.

در قوه قضاییه نیز تمامی دستگاه‌های زیرمجموعه دارای عملکرد هستند. در این قوه، پژوهشکده قوه قضاییه با میانگین %۳۳ ثبت اطلاعات و سازمان قضایی نیروهای مسلح با میانگین ۵۰% ثبت اطلاعات ضعیف‌ترین عملکرد را دارند.

ج) جمع‌بندی

در حال حاضر، زمینه لازم برای ورود اطلاعات توسط دستگاه ها در این دو سامانه ایجاد شده است، ولی علی رغم تاکیدات قانونگذار و اخطار سازمان اداری و استخدامی کشور (مندرج در بخشنامه شماره ۴۹۰۲۶ مورخ  ۱۱/  ۰۹/ ۱۴۰۰) مبنی بر عدم پرداخت حقوق و مزایای بالاترین مقام دستگاه و تمامی مدیران مربوطه در صورت عدم اقدام، تعدادی از دستگاه‌ها نسبت به اجرای کامل احکام قانونی بی‌توجه بوده‌اند که در این رابطه پیگیریهای نظارتی از طرف مجلس و دیوان محاسبات کشور  به عمل آمده است.

همچنین درخصوص امکان بهره برداری و استفاده از اطلاعات وارد شده در این دو سامانه و پردازش آنها نیز، بایستی متذکر شد که اهداف قانونگذار به درستی محقق نشده است، در این رابطه، توجه به نکات ذیل ضروری است:

اطلاعات ثبت شده در هر یک از دو سامانه بر اساس خوداظهاری دستگاه‌ها بوده و به علت عدم

پیش بینی فرآیندهای کنترلی، قابلیت انطباق با احکامی قانونی را ندارد؛ به عبارت دیگر، ثبت اطلاعات در سامانه‌های مذکور به منزله صحت اطلاعات ثبت شده نیست.

همچنین هر یک از این دو سامانه در احصاء کل دستگاه‌ها، تعیین ماهیت حقوقی هریک از آن‌ها، نحوه سطح‌بندی دستگاه‌ها و ساختار گزارش‌دهی، با یکدیگر تفاوتها و تناقضاتی دارند که دیوان محاسبات را از اجرای کامل تکلیف مقرر شده در جزء (۵) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ باز می‌دارد.

 لذا یکپارچه‌سازی این دو سامانه ‌با یکدیگر و همچنین ارتباط آن با سامانه‌های جامع بودجه و خزانه‌داری الکترونیکی، باعث افزایش دقت و اعتبار داده‌ها می‌شود. بدین منظور «شورای اجرایی فناوری اطلاعات» می‌تواند مرجع مناسبی برای رفع این نقیصه باشد.

۲- عدم اجرای برخی قوانین توسط متولیان مربوط به این موضوع، قابل توجه است که این موارد به شرح ذیل میباشد:

۱-۲) عدم اجرای جزء (۱-۲) بند «الف» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه‌داری کل، مبنی بر منوط بودن پرداخت‌ها به دستگاه‌ها، پس از ثبت اطلاعات در سامانه

۲-۲) عدم رعایت مفاد تبصره (۲) ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه، با موضوع کنترل موارد مندرج در ماده (۲۹) قانون برنامه و درج تخلفات صورت‌گرفته در گزارش‌ها و ارائه اطلاع آن به مراجع ذی‌صلاح توسط سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی

۳-۲) استنکاف ذی‌حساب، مدیر مالی و بالاترین مقام مجاز برخی از دستگاه های اجرایی در اجرای مفاد بخشنامه شماره ۶۶۱۱۱ مورخ  ۱۸/  ۰۲/ ۱۳۹۷ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، با موضوع حسن اجرا و مراقبت از صحت و دقت ورود اطلاعات کلیه اقلام حقوق و مزایای پرداختی

در خاتمه تاکید میگردد که این کمیسیون، ضمن پیگیری و پایش منظم وضعیت سامانه های مذکور و اخذ آخرین گزارشات از سازمان اداری و استخدامی کشور و انجام تحلیلهای کارشناسی توسط دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارش‌های نظارتی خود را به صورت ادواری، جهت استحضار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد نمود.

حاجی بابایی: تمامی بازنشستگان و کارمندان به دنبال عدالت در پرداخت‌ها هستند

در ادامه حمیدرضا حاجی بابائی در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه ها در سامانه های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا، گفت: متاسفانه در بحث حقوق و دستمزد پیش از این عبور از قانون و ناهماهنگی ها آنقدر اوج پیدا کرد که حاشیه ها بر متن غلبه کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: به دلیل نبود آمار و ارقام درست و شفاف در خصوص میزان افزایش حقوق ها، دریافتی ها و ... و اینکه در یک وزارتخانه چند نفر حقوق دریافت می کنند و یا اینکه میزان دریافتی کارکنان در وزارتخانه های مختلف چگونه است، مجلس قانونی را مصوب کرد.

وی تاکید کرد: بسیاری از انتقادات و اعتراضات مردم به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد دریافتی ها است، تمامی بازنشستگان و دیگر کارمندان به دنبال عدالت هستند و تا زمانی که اعداد و ارقام دریافتی ها را نداشته باشیم موضوع شفاف نخواهد شد.

حاجی بابایی اظهار کرد: مجلس در ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه اعلام کرد، سامانه ای باید راه اندازی و میزان دریافتی تمام افرادی که در کشور از دولت حقوق دریافت می کنند در آن سامانه ثبت شود اما اقدامی در خصوص این موضوع صورت نگرفت. اخیرا دولت این کار را آغاز کرده که جای قدردانی دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: امروز هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که در بحث حقوق و دستمزد و یا نوع استخدام ها و به کارگیری ها اطلاعات کاملی وجود دارد، براین اساس چگونه می خواهیم عدالت را به صورت کامل برقرار کنیم.

وی ادامه داد: ما تمام قوانین لازم را در برنامه ششم توسعه، قوانین بودجه سال های ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشخص کرده و بحث ثبت اطلاعات حقوق و دستمزد را تعیین تکلیف کرده ایم.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خطاب به دولت تاکید کرد: تا زمانی که یک سازمان و وزارتخانه ای بحث ثبت میزان دریافتی ها و حقوق ها را در سامانه انجام نداده و لیست خود را معرفی نکرده به آن ها اعتبار ندهید برای اینکه باید این وزارتخانه ها به قانون عمل کنند.

حاجی بابایی تاکید کرد: متاسفانه براساس گزارش قرائت شده برخی وزارتخانه های بسیار مهم اطلاعات خود را در سامانه حقوق و دستمزد و پاکنا ثبت نکرده اند در صورتی که ما اعلام کرده ایم اگر کسی استنکاف کرد باید منفصل از خدمت شود و پرداختی به وی انجام نشود، شما یک ماه به این افراد حقوقی پرداخت نکنید تا بدانیم چه کسانی قانون را رعایت می کنند.

وی اظهار کرد: ما ذیحساب ها را مسئول کرده‌ایم تا به افرادی که در سامانه ثبت حقوق و دستمزد و پاکنا اطلاعات خود را ثبت نمی‌کنند هیچ گونه پرداختی نداشته باشند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: قرار بود هر ۳ ماه یکبار گزارشی در خصوص میزان ثبت اطلاعات حقوق و دستمزدها در سامانه به مجلس، دولت، کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان بازرسی ارائه شود که تاکنون هیچ گزارشی ارائه نشده است.

حاجی بابایی اظهار کرد: هر شخصی حتی یک ریال از دولت دریافت می کند باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کند و در این خصوص هیچ استثنائی در کشور وجود ندارد و مردم باید شفاف بتوانند اطلاعات را مشاهده کنند و از دولت می خواهیم با قدرت این قانون را رعایت کنند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خطاب به رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، گفت: قانون در بحث ثبت حقوق و دستمزد کاملا شفاف است و باید همه اطلاعات خود را در سامانه ها تکمیل کنند و اگر غیر از این هرچیزی شفاف نباشد جرم محسوب خواهد شد.

همچنین بهروز محبی نجم آبادی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۴ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه ها در سامانه های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا، گفت: اینکه قانونی مصوب شود و در حوزه اجرا دچار مشکل شده و ضمانت محکمی برای اجرا نداشته باشد مایه تاسف است.

وی ادامه داد: ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، تبصره ۱۲ و تبصره ۲۰ قانون بودجه تصریح بر شفافیت حقوق و مزایا دارد و کد شناسه براساس کدملی افراد است، همچنین ثبت اطلاعات کارکنان در سامانه پاکنا و سامانه ثبت حقوق و مزایا باید صورت می گرفت اما از ۴۷۳۱ دستگاه تنها ۳۳۱۹ دستگاه اقدام به ثبت اطلاعات کردند و تعداد ۲۲۳۱ ثبت حقوق دارند و تعداد ۲۵۰۰ دستگاه توجهی به این موضوع نکردند که با این وضعیت چگونه می توانند سیاست های رفع تبعیض را پیگیری کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور نمونه چرا وزارت میراث فرهنگی باید ۴۴ درصد عملکرد داشته باشد، چرا شهرداری ها باید ۷ درصد عملکرد داشته باشند در حالی که عدم اقدام رئیس دستگاه در ثبت اطلاعات حقوق و دستمزد پیش بینی شده است، چرا این موارد مورد توجه قرار نگرفته است. ما در مرحله ثبت کلی انحراف داریم لذا مجلس باید با ابزارهای نظارتی به این مسئله ورود کند و با اهتمام ویژه این مسائل را پیگیری کند.

مجتبی رضاخواه نیز در خصوص گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه ها در سامانه های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا، گفت: سامانه پاکنا برای ورود میزان حقوق و دستمزد کارکنان دولت طراحی شد اما در چند ماه اخیر به دلیل تصمیمات اشتباه تمام سامانه بهم ریخته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تصریح کرد: صحبتی با مدیرعامل یکی از شرکت‌های صنعتی داشتم که می‌گفت به دلیل ناهماهنگی در میزان افزایش حقوق‌ها، برخی حقوق‌ها بسیار زیاد افزایش پیدا کرده است به طوری که حقوق نگهبان یک شرکت ۴۰ میلیون تومان شده است. اگر قرار به اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای بود پس چرا سامانه پاکنا طراحی شد.

وی افزود:‌ این چه نوع تصمیم‌گیری است که برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی سقف تعیین می‌شود اما به یک باره حقوق یک نگهبان به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد. این وضعیت باعث مهاجرت اعضای هیئت علمی می‌شود. چه کسی پاسخگوی ناهماهنگی‌ها است. چرا جزیره‌ای عمل می‌شود؟

محسن زنگنه در خصوص گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها در سامانه‌های ثبت حقوق و مزایا و پاکنا، گفت: چند سالی است که این رویه در بحث حقوق و دستمزد دنبال شده که کسانی که حقوق بالاتری دارند محکوم به افزایش اندک حقوق‌شان بوده یا حتی حقوق‌شان زیاد نمی‌شود. از طرف دیگر تمامی تلاش بر این است که حقوق‌های پایین افزایش بیشتری داشته باشد. این مبنای غلطی  در حوزه عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه ادامه داد: اعتراض خیلی از بازنشستگان هم بر همین مبنا، درست است. قطعا پرداخت حقوق دو میلیونی و یا ۱۰ میلیونی بر اساس شاخص‌هایی بوده که قانون فرد را طبق آن محق دریافت حقوق کرده است. البته این موضوع جدا از بحث رانت است.

وی افزود: افراد براساس توانمندی‌هایشان حقوق دریافت می‌کنند. حال اینکه بخواهیم یک مرتبه به اسم عدالت ۶۰ درصد حقوق‌های حداقلی را زیاد کنیم و بعد جلوی افزایش حقوق‌های بالاتر را بگیریم درست نیست و باعث می‌شود که افرادی که باانگیزه کار می‌کنند، انگیزه‌شان را از دست بدهند. پس نباید این تلقی به وجود آید که سامانه پاکنا راه‌اندازی شده تا از بالا رفتن حقوق قشر خاصی جلوگیری شود.

حسن لطفی نیز در خصوص این گزارش گفت: چند سال است که ما فریاد می‌زنیم بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری شده و تنها ۲۰ درصد آن صرف هزینه‌های عمرانی می‌شود و لازم است اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد. تا زمانی که بخش عمده‌ای از بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود ما چگونه به سمت توسعه کشور حرکت کنیم.

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس افزود: قانون اداری و استخدامی کشور در سال ۱۲۸۶ شکل گرفت و پس از فراز و فرودهای فراوان در سال ۱۳۸۶ این قانون کنار رفت و قانون مدیریت خدمات کشوری تنظیم شد. از سال ۱۳۸۸ که قانون خدمات مدیریت کشوری اجرایی شد ۲۳ دستگاه اجرایی به بهانه‌های مختلف از اجرای قانون سرباز زده و از همین جا حقوق‌های نجومی آغاز شد.

وی ادامه داد: بنده از مجلس شورای اسلامی آغاز می‌کنم چرا باید پرداخت حقوق‌ بخش‌های مختلف مجلس نیز از قانون‌های مختلف پیروی کند. نمایندگان مجلس براساس قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می‌کنند و کارکنان مجلس شورای اسلامی براساس قانون نظام هماهنگ و دیوان محاسبات نیز براساس قانون دیگری حقوق دریافت می‌کنند. علل تعدد این قوانین چیست؟ آیا اصلا ما آمار دقیقی از کارکنان دولت داریم؟

حبیب الله دهمرده نیز در خصوص گزارش مذکور، گفت: هدف از ایجاد این سامانه‌ها، یک نظم و انضباط در پرداخت حقوق‌ها بود، اما اکنون این سوال مطرح است چرا وزارتخانه‌ها نسبت به ثبت اطلاعات کارکنان خود اقدام نکرده‌اند؟ مگر وزارتخانه‌ها تابع دولت نیستند؟ متاسفانه هماهنگی در پرداخت‌ها وجود ندارد.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و هامون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عصاره ملت و نخبگان جامعه به یک جایی می‌رسند که به دلیل تبعیض پا به فرار از کشور می‌گذارند، ما در استان‌های مختلف سرمایه صرف می‌کنیم و استعداد پرورش می‌دهیم اما در یک مقطع زمانی به دلیل تبعیض، جوانان ما پا به فرار می‌گذارند و به کشورهایی نظیر آلمان، ترکیه و استرالیا می‌روند خوشا به حال این کشورها.

وی افزود: آیا در پرداخت حقوق بازنشستگان عدالت رعایت شده است؟ اصل تشکیل سامانه برای ثبت اطلاعات کار درستی بود اما اجرای آن نیز باید دقیق باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha