شرکت ۸۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی در دومین سمپوزیوم بین‌المللی کریسپر

تهران- ایرنا- بیش از ۸۰۰ پژوهشگر داخلی و شماری محقق خارجی از پاکستان، آمریکا، فرانسه و کانادا در چهارمین سمپوزیوم ملی و دومین سمپوزیوم بین المللی کریسپر (ویرایش ژن) (۳۰ و ۳۱ خرداد) حضور می‌یابند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، چهارمین سمپوزیوم ملی و دومین سمپوزیوم بین المللی کریسپر (ویرایش ژن) با محوریت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد توسعه زیست فناوری، ستاد توسعه سلول های بنیادی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه آزاد اسلامی روزهای ۳۰ و ۳۱  خرداد برگزار می شود.

این سمپوزیوم به توسعه فناوری‌ها، انتقال و اشتراک تجربه‌ها و دستاوردهای این حوزه با حضور پژوهشگران، محققان، دانشجویان و دست‌اندرکاران حوزه های مختلف علوم زیستی و کشاورزی و سایر مجموعه‌های علوم پزشکی، فنی و صنعتی مرتبط می‌پردازد.

شرکت ۸۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی در دومین سمپوزیوم بین‌المللی کریسپر

در این سمپوزیوم علاوه برسخنرانانی از آمریکا، فرانسه، پاکستان و کانادا ۱۰ محقق داخلی به عنوان‌ سخنرانان اصلی سمپوزیوم به بررسی جدیدترین دستاوردهای حوزه ویرایش ژن (کریسپر) می پردازند.

به گزارش ایرنا، دانشمندان پیشتر توسط ویروس یا وکتور (ساختار ژنی) را وارد سلول می کردند. این کار چون کنترل‌شده نبود نمی دانستند ویروس کجای دی ان ای سوار می شود و ممکن بود تاثیر مدنظر محقق را نداشته باشد. اما روش ویرایش ژنی کریسپر مانند قیچی عمل می‌کند، دقیقا وارد ژنوم می‌شود و ژن مربوط را روی دی‌ان‌ای (DNA) فعال یا غیرفعال یا بیان آن را کم یا زیاد می‌کند.

فناوری کریسپر در انسان در مرحله یک، دو و سه بالینی است، به زودی نهایی می شود و در صورت دریافت تاییدیه اف دی ای بسیاری از بیماری ها؛ از جمله تالاسمی، هموفیلی، بیماری خونی، سرطانی و چند بیماری چشمی را می توان درمان کرد. همچنین درمان بیماری مالاریا با عقیم سازی پشه هایِ عامل آن، تا ۱۰۰ درصد ممکن است.

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری مهم‌ترین مرکز تحقیقاتی زیر نظر وزارت علوم و فعال در زمینه مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به عنوان یک موسسه پژوهشی و برای انجام تحقیقات علمی‌صنعتی و به‌ویژه کاربردی، بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در سال ۶۶ تاسیس شد تا جهت نیل به اهدافی همچون تحقیقات در زمینه های مختلف علوم زیستی، پزشکی،‌ کشاورزی، دارویی و زیست‌فناوری گام بردارد و آموزش و تربیت متخصصان و محققان دانشگاه های کشور را به عهده گیرد.

این پژوهشگاه از سه پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی، زیست فناوری پزشکی و زیست فناوری صنعت و محیط زیست تشکیل شده است که هر کدام از این پژوهشکده ها نیز دارای سه گروه پژوهشی هستند. گروه ها نیز اولویت های خاص خود را بر مبنای تخصص، امکانات و نیازهای جامعه تعریف می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha