فعالیت ۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

تهران- ایرنا- رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: ۶۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان تا کنون از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاییدیه فعالیت گرفتند که ۴ درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «رضا اسدی فرد» در حاشیه دومین روز از نشست استانی دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارتخانه افزود: از سال ۱۳۹۲ سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایجاد شده و ما در این مرکز پس از ارزیابی‌ها باید تشخیص دهیم کدام شرکت دانش‌بنیان است.

 رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ظرف حدود ۹ سال اخیر ۲۲ هزار شرکت متقاضی، ارزیابی و ۶۸۰۰ شرکت را به‌عنوان دانش‌بنیان شناسایی و تایید کرده‌ایم و مدت این تاییدیه‌ها برای شرکت‌های نوع ۱ دو ساله، برای نوع ۲ سه ساله و برای نوع ۳ دو ساله است.

وی با بیان این که ۱۰۰ نوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، گفت: پرداخت تسهیلات، بیمه تامین اجتماعی و استقرار در شرکت‌های صنعتی از جمله این حمایت‌ها هستند.

اسدی فرد درباره میزان تسهیلات پرداختی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده که حدود ۴ درصد آن مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: بخشی از این تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و با معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به بانک‌های کشور صورت گرفته است.

رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری پیش‌بینی شده است.

وی  یکی از دلایل استقبال کم شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی را طولانی بودن فرآیند به نتیجه رسیدن ایده‌ها و فناوری‌های نو نسبت به سایر حوزه‌ها عنوان کرد.

اسدی فرد اظهار داشت: به نتیجه رسیدن ایده‌ها و یا فناوری‌های نو برای مثال در بخش IT ممکن است حدود ۶ ماه اما در حوزه کشاورزی ۴ تا ۵ سال به طول می‌انجامد، زیرا در این حوزه تست‌های مختلفی در دوره‌های زمانی انجام می‌شود و این در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهند نتیجه کارشان را سریع ببینند.

رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کاهش بوروکراسی و افزایش تسهیلگری در حوزه کشاورزی را برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش ضریب دانش در این بخش ضروری خواند.

اسدی فرد گفت: در زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی، فناورانه‌های خوبی وجود دارد و باید با تسهیلگری بتوانند شرکت ایجاد کنند و ایده‌های‌شان را تجاری سازند.

وی در مورد نقش صندوق‌های کشاورزی نیز اذعان داشت: صندوق‌های کشاورزی در راستای انتقال محصولات فناورانه می‌توانند با تامین مالی برای خرید این محصولات به کشاورزان کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha