پایش منابع آب های زیرزمینی در سطح ۵۴ دشت هرمزگان صورت می‌گیرد

بندرعباس- ایرنا- مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: پایش مکانی و زمانی منابع آب زیرزمینی و سطحی استان از طریق ۶۶۱ حلقه چاه مشاهده‌ای محفوره  و ۱۵۰ ایستگاه آب و هواشناسی در سطح ۵۴ دشت صورت می‌گیرد.

محمد رضا ایدون روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در راستای ارتقای کمی و کیفی آمار ایستگاه‌های سنجش منابع آب‌سطحی تاکنون ۸۶ ایستگاه در هرمزگان به تجهیزات الکترونیکی ثبت و انتقال اطلاعات تجهیز شده­ اند و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز شبکه‌های اندازه‌گیری به مرور کامل شده و به تکنولوژی نوین و دقیق مجهز می شوند.

وی با اشاره به ضرورت انجام مطالعات پایه منابع آب یادآورشد: نخستین ایستگاه آب و هواشناسی در بخش آب‌های سطحی هرمزگان در ایستگاه برنطین رودان در حوضه آبریز سد استقلال میناب و نخستین ایستگاه هیدرومتری (آب سنجی) نیز در سال ۱۳۴۱ در محل همین ایستگاه احداث شده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای هرمزگان ادامه داد: براساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده تغییرات سطح آب زیرزمینی در دوره درازمدت اندازه گیری منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ به میزان متوسط ۳۲ صدم متر در سال است و بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در دوره اندازه‌گیری درازمدت به ترتیب در دشت‌های «کردی شیرازی»، «فارغان»، «چاه‌ماخور» و «سرزه‌خاروک» گزارش شده‌ است.

وی ابزارداشت: متوسط بارندگی سالانه استان هرمزگان در دوره دراز مدت ۵۴ ساله براساس ایستگاه‌های شاخص شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ۱۸۳.۵۶ میلی متر است به طوری که در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ متاثر از بارش‌های دیماه سال گذشته این مقدار برابر ۲۰۱.۴ میلی متر است که نسبت به سال آبی گذشته و دوره درازمدت به ترتیب ۵۳۰ و ۲۱  درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ایدون هشدار داد: با وجود افزایش میزان بارندگی ها در سال آبی گذشته لازم است که مسوولان و مردم نسبت به صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع محدود آب استان تدابیر و توجه کنند تا در زمینه تامین آب با مشکلی مواجه نشویم.

استان هرمزگان با وسعتی افزون بر ۷۰ هزار کیلومترمربع  دارای ۷۴ دشت است که از این تعداد ۵۶ دشت از نظر توسعه بهره برداری ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی هستند و ۱۸دشت که بیشتر شامل جزیره های استان بوده یا به دلیل نبود وجود آبخوان، به عنوان دشت آزاد محسوب می‌گردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha