۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84789297
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشریه آمریکایی: سیاست های دولت، کشاورزان را فلج کرده است

تهران-ایرنا- نشریه «آمریکن کانسروتیو» نوشت: سیاست های غلط دولت آمریکا با افزایش بهای سوخت و کودهای شیمیایی و تاثیر آن بر کسب و کار، کشاورزان خُرده پا در این کشور را فلج کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی در مطلبی به قلم «کوین استاکلین» نوشت: وضعیت کنونی خانواده های کشاورزان بازتاب وضعیت انرژی در کشور ماست: سازوکاری با تولید کاملا کارامد و فراوانی که تحت تاثیر سیاست های غلط دولت به بحران و کمبود سوق داده شده است.

کشاورزان در سازگاری و مدیریت نوسانات قیمتی و آب و هوا ماهر هستند، اما آنها می گویند هزینه بالای تورم ناشی از سوخت بنزین و کودهای شیمیایی تاثیری بسیار جدی داشته است. این افزایش قیمت ها نه تنها به افزایش بهای کالاها در فروشگاه های مواد غذایی منجر می شود بلکه می تواند تبعاتی نیز در سال های پیش رو داشته باشد.

این گزارش افزود: بحرانی که کشاورزان آمریکایی امروز با آن مواجه هستند در وهله نخست ناشی از بحران تولید سوخت فسیلی است. دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مخالف سوخت های فسیلی است و کاهش تولید نفت آمریکا بواسطه کمبود های این محصول در خارج تشدید شده است.

روسیه سومین تولید کننده بزرگ نفت جهان بعد از آمریکا و عربستان سعودی است. این کشور همچنین بزرگترین تولید کننده کودهای شیمیایی به عنوان مشتقات نفت است. هر چند آمریکایی ها تولید کودشیمیایی ندارند این کشور سومین واردکننده بزرگ این محصول است. بنابراین کشاورزان آمریکایی در معرض قیمت های بالای جهانی همزمان با کاهش شدید کودهای شیمیایی در عرصه جهانی قرار دارند.

تحریم های غرب به دنبال حمله روسیه به اوکراین، منبع اصلی تامین کود شیمیایی را حذف کرد. چین نیز که صادر کننده اصلی کودشیمیایی است در اکتبر (مهر) گذشته صادرات را متوقف کرد. ساخت کارخانه های جدید تولید کودشیمیایی به طور معمول پنج سال طول می کشد اما اختلال در زنجییره عرضه و افزایش مقررات دولتی این روند را کُند می کند و این در حالیست که کارخانه ها هم برای تولید نیاز به سوخت دارند.

به رغم بحران تورم، دولت بایدن به اجرای دستورکار انرژی سبز ادامه می دهد و مانع تولید سوخت فسیلی می شود تا به تولید انرژی بادی و خورشیدی کمک شود.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی، افزایش قیمت نفت برای انتقال به انرژی بادی و خورشیدی و «تولید انرژی پاک در داخل کشور» ضروری دانسته است.

سامانتا پاور، رئیس آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا گفته که مشکل قیمت کود را می‌توان با «راه‌ های  طبیعی مانند کود و کمپوست (کود گیاهی)» حل کرد و این روند ممکن است انتقال‌ (از کود به کمپوست) را که به هر حال به نفع کشاورزان است، تسریع بخشد. هرگز اجازه ندهید بحرانی ضایع شود.

به رغم رویای آینده ای که در آن استفاده از کربن به صفر می رسد، سوخت های فسیلی امروز جزو اساسی و اصلی تولید مواد غذایی هستند. کشاورزان از حجم گسترده ای از سوخت دیزلی و کودهای شیمیایی استفاده می کنند و سیاست هایی که باعث کمبود چنین موادی می شود توانایی آمریکایی ها را برای تولید غذا برای خود تضعیف می کند.

در حالی که تراکتورهای برقی در حال توسعه هستند هنوز در دسترس طیف گسترده ای از کشاورزان قرار ندارند و مقرون به صرفه نیز نیستند. در خصوص تولید برق و شبکه برق رسانی فشارها برای توقف استفاده از سوخت های فسیلی یک منبع ضروری برای تولید انرژی را کاهش داده است بدون این که انرژی های جایگزین مانند باد، انرژی خورشیدی بتواند این شکاف را پر کند.

در بحبوحه بحران کمبود غذا در اوج همه گیری کرونا بسیاری از آمریکایی های پیشرو اهمیتی برای این موضوع قائل نشدند و حتی از آمریکایی های ناپرورده به دلیل فراوانی ها انتقاد کردند. واشنگتن پست درگزارش نوشت: درباره کمبود در فروشگاه ها و زنجیره تامین غذا اعتراض نکنید.

نویسنده این مقاله حتی مصرف کنندگان آمریکایی را مسخره کرد و گفت آنها عادت به سختی ندارند.

برنی سندرز سناتور آمریکایی نیز گفت مشکلی با صفوف خرید مواد غذایی که اغلب در اتحادیه جماهیر شوروی سابق شاهد آن بوده ندارد.   ثروتمندان غذا را بدست می آورند و فقرا از گرسنگی می میرند.

در عین حال جن ساکی سخنگوی وقت کاخ سفید این بحران را کم اهمیت نشان داد.

در حالی که مردم از دولت به خاطر این که چنین بحرانی را پیش بینی نکرده بود سوال داشتند جن ساکی این بحران را به تمسخر گرفت و آن را تا حد بحران «تراژدی ناشی از تاخیر تردمیل» پایین آورد.

جکی بودین، کشاورز و دامدار تگزاسی به روزنامه کانسروتیو گفت او از جمله کسانی است که توان مالی برای کود دهی مزارع خود را ندارد.

وی با این حال گفت بر این باور است که زمین های کشاورزی آمریکا می تواند نیازهای غذایی را تامین کند و اگر کمبود غذا رخ دهد دولت مقصر است و موضوعی طبیعی نیست.

اورمن دیگر کشاورز آمریکایی نیز بر ضرورت استقلال غذایی در آمریکا تاکید کرده است و آن را یک مساله مربوط به امنیت ملی برشمرده است.

وی گفت اگر کشوری نتواند آذوقه خود را تامین کند نمی تواند از خود محافظت کند.

اورمن با اشاره به بحران کمبود شیرخشک در آمریکا که چالش هایی را برای دولت بایدن ایجاد کرد گفت خیلی ترسناک است که باید شیرخشک را آلمان تهیه کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha