افزایش فروش ۵۰ برابری دانش‌بنیان‌ها با استفاده از خدمات بازار صندوق نوآوری

تهران - ایرنا - مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از افزایش بیش از ۵۰ برابری میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان پس از استفاده از خدمات لیزینگ و سفارش ساخت این صندوق خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمد محمودیان با یادآوری سیاست‌های کلی کشور در راستای ترویج مصرف محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بر ضرورت بازارسازی برای این محصولات تاکید کرد.

وی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در راستای همین هدف ۲ نوع تسهیلات را تعریف کرده که آنها را با نام تسهیلات «لیزینگ» و سفارش ساخت (استصناع) می‌شناسیم. با این تسهیلات به طور مستقیم از خرید محصولات دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی درباره جزییات این تسهیلات تصریح کرد: خریدار شرکت دانش‌بنیان می‌تواند شخص حقوقی یا حقیقی باشد، یعنی شرط اعطا این نیست که ما فقط تسهیلات لیزینگ را به شرکت‌های خریدار محصول دانش‌بنیان یا سازمان‌ها ارایه کنیم.

محمودیان افزود: نرخ این تسهیلات در حداقل خود به ۱۰ درصد می‌رسد یعنی تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد اعطا می‌شود و خریداران محصول دانش‌بنیان متعهد به بازپرداخت آن می‌شوند.

وی درباره زمان تنفس و بازپرداخت این تسهیلات هم اعلام کرد که تا سقف ۳۶ ماه این تسهیلات بازپرداخت می‌شوند.  

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اظهار داشت: میزان تسهیلات بین ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت کارشناسی شده محصول است. اگر محصول یا خدمت دانش‌بنیان آماده باشد، خریدار می‌تواند آن را به صورت لیزینگی خریداری کند و محصول زودتر به فروش برسد اما اگر یک دوره ساخت نیاز دارد و محصول سفارشی‌ساز باشد، آن وقت تسهیلات استصناع مطرح می‌شود که پرداخت را در چند مرحله انجام می‌دهیم.

محمودیان ادامه داد: در واقع پرداخت لیزینگی به صورت یک جا است اما در خدمت استصناع دوره اجرا برای پرداخت خواهیم داشت.

وی، تعامل این صندوق با شبکه بانکی کشور را اقدام دیگری در راستای بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق نوآوری به عنوان راهبر نظام تأمین مالی دانش‌بنیان در کشور در راستای کاهش تصدی‌گری و همچنین افزایش سهولت دسترسی به منابع در اقصی نقاط ایران در این مدت با شبکه بانکی کشور وارد تعامل شده و در نتیجه همکاری‌های مؤثری در زمینه حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.  

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: برای حفظ تمرکز و کنترل رفتار شعب مختلف بانکی با مجموعه شرکت‌های دانش بنیان و مشتریان ایشان نیز دفاتر نوآوری بانک‌های همکار در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان مستقر هستند و کلیه مسائل مرتبط را پیگیری می‌کنند.  

محمودیان در ادامه صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر بازوان صندوق نوآوری برای تحقق پیشتازی محصولات دانش‌بنیان در بازار عنوان کرد و گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری نظر به توزیع قابل قبولی که در کلیه استان‌ها دارند، در این فرایند به همراهی صندوق آمده‌اند.

 به گفته وی در حوزه خدمات لیزینگ و استصناع از سال گذشته تلاش صندوق نوآوری  بر کاهش مدت زمان فرآیند اعطای تسهیلات بوده است به گونه‌ای که تا به امروز مدت زمان اعطای تسهیلات لیزینگ و استصناع به نصف رسیده و صندوق همچنان در پی این است زمان این فرایند را کوتاه‌تر کند.

افزایش فروش ۵۰ برابری دانش‌بنیان‌ها با استفاده از خدمات بازار صندوق نوآوری


وی همچنین بیان کرد: در بررسی‌ها دریافتیم که بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان که می‌توانند از این سرویس استفاده کنند، شرکت‌های حوزه ماشین‌سازی داخلی هستند. به دلیل اینکه مبالغ خرید ماشین‌آلات معمولا سنگین هستند اگر تسهیلات به خرید آنها تعلق گیرد، مشتریان رغبت بیشتری برای خرید پیدا می‌کنند. همچنین صنعت ماشین‌سازی با توجه به مولد بودن می‌تواند پیشران رونق تولید و حرکت صنایع دیگر نیز باشد.

این مسوول صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: بنابراین صندوق نوآوری و شکوفایی با بررسی این شرایط تصمیم گرفت در کنار شبکه کارگزاری ارزیابی، مشتریان حوزه ماشین‌سازی، کارگزار تخصصی خود را نیز داشته باشند.

محمودیان افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز برنامه‌ای به نام «توسعه صنعت ماشین‌سازی» تعریف شده است. ما در صندوق نوآوری با این برنامه ارتباط برقرار کردیم و آنها یک مجری برنامه داشتند؛ از مجری برنامه به عنوان کارگزار ارزیابی درخواست‌های حوزه ماشین‌آلات استفاده کردیم و از طرفی به آن برنامه گفتیم که برای سرویس لیزینگ ما بازاریابی کنید که خود این مسئله باعث توسعه خدمات ما شد.

براساس گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی، وی درباره تاثیر تسهیلات لیزینگ و استصناع بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز اظهار داشت: این خدمات از جمله خدماتی هستند که همواره توسعه‌ای بوده‌ است. طی سنوات گذشته نیز عملیاتی که روی این سرفصل تسهیلات انجام دادیم همیشه توأم با رشد بوده است و در سال ۱۴۰۱ هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این سرویس با رشد چند برابری مواجه شود. دلیل این برنامه‌ریزی هم این است که در راستای بازارسازی، رشد فروش را به واسطه تحریک تقاضا انجام دهیم.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: برای این کار ما سال گذشته در شبکه بانکی بالغ بر هزار میلیارد ریال پرداخت داشتیم. ۶ بانک فعال نیز در این حوزه با ما همکاری کردند و امسال هم دنبال این هستیم که تعداد بانک‌های فعال را اضافه کنیم ضمن اینکه افزایش سقف حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب خط اعتباری با صندوق‌های پژوهش و فناوری در دستور کار است.  

محمودیان تصریح کرد: در مجموع ما از نظر پرداخت تسهیلات در سال ۱۴۰۰ حدود چهار هزار و  ۴۰۰ میلیارد ریال قرارداد تسهیلات و پرداختی داشتیم که حدود یک چهارم مبالغ پرداخت‌شده از طریق شبکه بانکی صورت گرفته است.

به گفته وی، تعداد شرکت‌هایی که از این خدمات استفاده‌ کرده‌اند نیز رو به فزونی گذاشته است. ما در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از دو برابر سنوات قبل، تعداد شرکت‌های جدیدی را داشتیم که از طریق خدمات لیزینگ و استصناع محصول خود را فروختند. آمارها نشان می‌دهد که برخی شرکت‌های دانش‌بنیان پس از استفاده از این خدمات توانسته‌اند فروش خود را تا ۵۰ برابر افزایش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha