استاندار کرمان: اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت با بخشنامه پیش نمی‌رود

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با بیان اینکه در سیاست های افزایش جمعیت باید کار فرهنگی کرد گفت: اجرای سیاست های افزایش جمعیت و جوان سازی با صدور بخشنامه و دستورالعمل پیش نمی رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی فداکار روز چهارشنبه در دومین نشست مجمع سلامت استان کرمان با محوریت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: باید برای اجرا و به ثمر رسیدن سیاست های جوان سازی و بالا بردن نرخ جمعیت فرایند فرهنگی در جامعه و افراد ایجاد شود و کسانی که صاحبنظر هستند و در این حوزه فن دارند، ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر زمینه و محور خانواده در جامعه از بین برود، جوامع رو به زوال و نابودی خواهند رفت تاکید کرد: ابتدا باید از فرهنگ غلط بچه دار نشدن قبح زدایی کنیم و مردم باید قانع شوند پس از ازدواج زودتر فرزند آوری کنند.

استاندار کرمان با بیان اینکه جمعیت ابزار توسعه در هر جامعه ای است اظهار داشت:  هیچ اقتصاد دانی مخالف افزایش جمعیت نیست و جمعیت را یکی از ابزارهای توسعه می‌دانند.  

وی با اشاره به فشار فضای مجازی برای تضعیف خانواده تصریح کرد: شاید در برخی شهرها و مناطق نقش خانواده کمرنگ شده باشد، اما خانواده هنوز هم به عنوان یک محور مهم و مرجعیت اجتماعی در جامعه ما مطرح است و فرزندان ما تا حد زیادی تحت تاثیر خانواده‌ها قرار دارند.

فداکار ادامه داد: اگر خانواده به عنوان مرجع اجتماعی جامعه از دست برود دین و دنیای ما نیز از دست می رود و برای ارتقای تمامی شاخص‌های کشور باید این بنیان حفظ و تقویت شود.

وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در استان کرمان تقریبا با رشد متوسط کشوری یکسان است افزود: نرخ رشد جمعیت در شمال استان نگران کننده است ولی در جنوب کرمان وضعیت تقریبا قابل قبولی دارد.

استاندار کرمان اظهار داشت: معضل سقط جنین در استان کرمان باید به جدیت بررسی و پیگیری شود تا راهی برای درآمد نامشروع عده‌ای وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: باور غلط ارتباط مباحث اقتصادی با کاهش جمعیت، در جامعه جا افتاده و با همین دیدگاه غلط جلو افزایش جمعیت گرفته شده است، اما مباحث اقتصادی نباید به جمعیت گره زده شود.

استاندار کرمان بیان کرد: جمعیت جوان یک جمعیت با نشاط و با انگیزه است که نگاه به آینده دارد.

ترس از فرزند آوری بین جوانان شکسته شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست گفت: افزایش سن ازدواج خطر بزرگی برای فرزند آوری است که باید تلاش کنیم این سن را پایین بیاوریم.

مهدی احمدی‌نژاد با اشاره به ترس زوج‌ها از فرزند آوری تاکید کرد: باید این ترس با ایجاد اشتغال، حمایت از خانواده ها و تامین هزینه فرزندان شکسته شود.

وی تصریح کرد: با تهاجم فرهنگی شدیدی در بحث افزایش جمعیت روبه‌رو هستیم که نیاز به اجرای برنامه های کاهش سن ازدواج و سایر طرح ها تشویقی و حمایتی داریم.

یک میلیون نفر از بانوان کرمان غیرفعال هستند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز گفت: برای افزایش نرخ رشد جمعیت و جوان سازی جمعیت حدود ۲۵ سال وقت داریم که اگر از فرصت ها استفاده نکنیم و پنجره جمعیتی بسته شود در آینده با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد.

جعفر رودری افزود: عوامل مختلفی مانند اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر سیاست‌های جمعیتی اثر دارند که باید برای تحقق جوان‌سازی جمعیت بسته راهبردی عملیاتی تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۶۷.۱ درصد جمعیت استان کرمان در سن اشتغال هستند تاکید کرد: این یک فرصت خوب برای استان است و اگر طی ۲ دهه آینده از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی استفاده نکنیم، به یک تهدید تبدیل می‌شود.  

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهارداشت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از بانوان استان در سن کار قرار دارند که تقریبا ۱۶۳ هزار نفر آنان مشغول به کار هستند؛ یعنی حدود یک میلیون از جمعیت بانوان غیرفعال هستند.  

آمارهای دقیق از حوزه جمعیت ارائه شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز در ادامه با بیان اینکه خانواده در جامعه غربی در دوره های زمانی مختلف نزول پیدا کرده است گفت: زمانی که خانواده در غرب موضوعیت ندارد، چیزی به نام تمدن هم مطرح نیست و به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند که جامعه غرب در حال فروپاشی است.

رحمان جلالی افزود: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت را در راستای حرکت نظام جمهوری اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی باید دانست و باید ذیل این سیاست ها، برنامه های افزایش جمعیت عملیاتی تعریف شوند.

وی تاکید کرد: باید نقش دختری، همسری و مادری در جامعه جدی و ویژه دیده شود، متاسفانه در برخی سریال های خانگی مفهوم خانواده از بین رفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان تصریح کرد: باید آمارهای دقیقی در حوزه جمعیت و خانواده ارائه و بسته های حمایتی نیز برای خانواده و افزایش فرزندآوری تهیه و اعمال شوند.

وی ادامه داد: سیاست های جمعیتی مشخص است و فقط باید پروژه، اقدام، زمانبندی و متولی آنها مشخص شود؛ در زمینه های رصد، اقدام ترویجی، حمایتی و درمانی باید تقسیم کار صورت گیرد و نظارت برعهده علوم پزشکی کرمان باشد.

جلالی اظهار داشت: مسائل ناظر به جمعیت و حوزه خانواده در هر بوم متفاوت است و باید به صورت منطقه ای با بلوک دانشگاه علوم پزشکی کار شود که در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی استان ظرفیت خوبی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha