۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84789655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اکثر اروپایی‌ها نگران تبعات گسترده تر جنگ اوکراین هستند

تهران-ایرنا- نظرسنجی جدید در اتحادیه اروپا و انگلیس نشان داد به رغم حمایت بالا از مردم اوکراین، بیشتر شرکت کنندگان نگران تبعات گسترده تر جنگ در این کشور هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: وحدت اروپا بر سر جنگ در اوکراین در خطر است زیرا توجه عمومی به طور فزاینده ای از میدان جنگ به نگرانی های ناشی از هزینه زندگی تغییر یافته است.

نظرسنجی از ۱۰ کشور اروپایی این موضوع را تایید کرده و نشان داد اختلافات بین رای دهندگانی که خواستار پایان فوری جنگ هستند و کسانی که به دنبال تنبیه روسیه هستند عمیق تر شده است.

این نظرسنجی که در ۹ کشور اتحادیه اروپا شامل فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، پرتغال، رومانی، اسپانیا و سوئد و همچنین در انگلیس انجام شده است حاکی از آن است که مردم این کشورها همچنان در سطح بالایی از اوکراین حمایت می کنند اما مشغله آنها از موضوع حمایت به تاثیرات گسترده تر جنگ تغییر کرده است.

مارک لئونارد نویسنده مشترک گزارش شورای روابط خارجی اروپا درباره تغییرات گرایشات درباره حمله روسیه نوشت: اروپایی ها با حفظ وحدت خود تاکنون ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را شوکه کرده اند اما اکنون بیشترین نگرانی ها درباره ادامه جنگ بروز کرده است.

وی با این حال هشدار داد که توانایی دولت ها برای حفظ حمایت عمومی از سیاست های بالقوه مضر حائز اهمیت است. شکاف بین حامیان «صلح» و «عدالت» می تواند به اندازه اختلاف بین طلبکاران و بدهکاران در طول بحران یورو مخرب باشد.

این نظرسنجی نشان داد که با وجود حمایت قوی از پیشنهاد پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و سیاست غرب در قطع روابط با مسکو، بسیاری از رای دهندگان در اروپا خواستار پایان هر چه سریع تر جنگ هستند، حتی اگر این به معنای از دست رفتن اراضی اوکراین باشد.

تهیه کنندگان این نظرسنجی گفتند این دیدگاه بازتاب مواضع دولت ها نیست و به رهبران اروپا درباره مواضع ماکسیمالیستی (حداکثرخواهی) در خصوص جنگ هشدار دادند. آنها گفتند رهبران اروپایی باید علیه روسیه سختگیرانه عمل کنند اما در عین حال مراقب خطرات وخامت اوضاع باشند.

این نظرسنجی در بازه زمانی ۲۸ آوریل تا ۱۱ مه (۸ تا ۲۱ اردیبهشت) انجام شده و نشان داد ۷۳ درصد رای دهندگان در ۱۰ کشور اروپایی روسیه را در این جنگ مقصر می دانند. بیش از ۸۰ درصد در لهستان و سوئد، ۸۳ درصد در انگلیس و در فنلاند ۹۰ درصد روسیه را مقصر دانستند. اکثریت قوی در ایتالیا، ۵۶ درصد، در فرانسه ۲۶ درصد و در آلمان ۶۶ درصد همین نظر را داشتند و اکثریت روسیه را مسدود کننده اصلی صلح عنوان کردند.

همچنین حمایت از قطع روابط با روسیه در این کشورها قوی بود. اکثریت گفتند احساس می کنند که دولت ها باید روابط اقتصادی و فرهنگی با مسکو را قطع کنند که اکثریت به میزان ۷۱ درصد در لهستان این نظر را داشتند و همچنین خواستار قطع روابط دیپلماتیک شدند.

به همین ترتیب ۵۸ درصد از ۱۰کشور مورد نظر خواستار کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه شدند که بیشترین حمایت به میزان ۷۷ درصد در لهستان بود. این امر از افزایش حمایت از دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه بود.

با این حال حامیان صلح بر این باور هستند که اوکراین در نهایت بیش از روسیه در پایان جنگ متضرر خواهد شد. ۵۲ درصد در ایتالیا این نظر را داشتند.

رای دهندگان در آلمان، ایتالیا و فرانسه بیشتر نگران هزینه های زندگی و افزایش بهای انرژی بودند در حالی که رای دهندگان در سوئد، انگلیس و لهستان دغدغه تهدید جنگ هسته ای را داشتند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha