۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۴۵
کد خبرنگار: 906
کد خبر: 84789841
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار : ۱۰۰ روستای استان مرکزی با تنش جدی آب همراه است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی از تنش آبی در 100 روستای این استان خبر داد و گفت: برای کاهش صدمات ناشی از کم آبی، تلاش می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فرزاد مخلص الائمه» عصر چهارشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی در اراک افزود: تلاش زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی ذیربط بویژه آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب صورت گرفته که استان با حداقل تنش آبی روبرو شود.

وی بیان کرد: میزان بارش‌های این استان نسبت به سال گذشته و بلند مدت و ذخایر آبی وضعیت نامطلوب‌تری دارد، اما با تلاش‌های صورت گرفته، تنش آبی در حوزه آب شرب نسبت به قبل بهتر است.

استاندار مرکزی ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف بویژه در بخش کشاورزی امری بدیهی و ضروری است.

مخلص الائمه عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید در نشست بعدی این شورا، نتایج تدوین، ابلاغ و اجرای الگوی کشت را ارائه دهد.

وی اظهار داشت: جلوگیری از کشت سیفی و هندوانه باید توسط فرمانداران و بخشداران با هماهنگی جهاد کشاورزی، با جدیت دنبال شود.

استاندار مرکزی افزود: باید در  آبرسانی با تانکر به روستاها توسط فرمانداران و مسئولان ذیربط، نظارت ویژه شود.

مخلص الائمه گفت: تعیین تکلیف پساب شازند و مهاجران برای پتروشیمی و پالایشگاه و پیگیری از سوی معاونت عمرانی استانداری مرکزی امری ضروری است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی هم در این نشست گفت: متاسفانه در خرداد ماه بارندگی خوبی در استان رخ نداده و میزان بارندگی سال زراعی جاری ۲۰۰ میلیمتر است.

« عزت‌الله آمره» افزود: میزان بارندگی سال جاری امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش دارد و این رقم قابل توجه است و به طور قطع تاثیرات سویی را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: تنش های آبی استان مرکزی در روستاها آغاز شده اما در شهرها با اجرای طرح‌های آبرسانی تنش یا قطعی یا کمبود آب نخواهیم داشت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی ادامه داد: هدف بر این است که در برنامه سازگاری، هرساله در هر بخش صرفه جویی رخ دهد.

آمره اظهار داشت: در حال حاضر هیچ تنشی در سد ساوه وجود ندارد و تاکنون حدود ۱۴ میلیون مترمکعب از این سد توزیع شده و عدد مخزن به ۹۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که درسال گذشته، موجودی این سد ۱۷۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: ۵۷ میلیون مترمکعب در سد کمال صالح ذخیره است که ۵۸ درصد سد هنوز پر است  و سال گذشته ذخیره آب این سد ۶۹ میلیون مترمکعب بود و تا این لحظه مشکلی در سد کمال صالح هم وجود ندارد.

آمره گفت: از ابتدای سال تاکنون، حدود ۹ میلیون مترمکعب آب به اراک منتقل شده و نگرانی درباره قطعی یا جیره بندی آب در این شهر وجود ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: در اواخر تابستان پارسال، حدود ۱۵۵ روستا با مشکل کم آبی مواجه بود که پیش بینی شده امسال ۱۰۵ روستا با مشکل کمبود آب روبرو شود و  تلاش است این آمار به حداقل برسد.

«یوسف عرفانی نسب» افزود: مقرر شده پتروشیمی شازند در راستای ارتقا تصفیه خانه مهاجران و پالایشگاه برای تکمیل این تصفیه‌خانه مشارکت کند.

وی بیان کرد: ۵۶ درصد از طول شبکه توزیع آب استان مرکزی بالای ۲۰ سال عمر دارند و توجه به این مهم ضروری است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha