برخی مسئولان خوی مردمی را رها کردند/مردمی بودن و صیانت از حقوق مردم با یکدیگر عجین است 

تهران - ایرنا - معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: انحرافاتی در مردمی بودن اتفاق افتاده است که نه در شان نظام جمهوری اسلامی ایران و نه در شان رهبران و نه درخور قانون عدالت محور بوده و به تدریج برخی مسئولان از مردم جدا شدند و خوی مردمی را رها کردند.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، محمد دهقان روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه «کمیته صیانت از حقوق مردم » افزود: جمهوری اسلامی ایران مردمی‌ترین انقلاب، مردمی‌ترین پیشوایان و مردم محورترین قانون اساسی را دارد و از اصل اول قانونی اساسی نام مردم آورده شده و یک فصل از قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص یافته است و پایه های ایجاد یک حکومت مردمی با رهبران مردمی و قانون اساسی مردم محور شکل گرفته و در این ۴۳ سال گذشته تقریبا در هر سال یک انتخابات با حضور مردم برگزار شده و مسئولان با رأی مردم در مسند قدرت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: واقعیت تلخ این است که ما انحرافاتی در مردمی بودن پیدا کردیم در عین این که حکومت ما به لحاظ رهبران، حضور مردم در انتخابات و پای صندوق های رای آمدن بی بدیل است اما در عین حال انحرافاتی که نه در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران و نه در شأن رهبران و نه درخور قانون عدالت محور بوده به وجود آمده است و به تدریج برخی مسئولین از مردم جدا شدند و خوی مردمی را رها کردند.

دهقان اظهار داشت: زندگی‌های برخی مسئولان از زندگی های مردم فاصله گرفت و زندگی‌های اشرافی و شاهانه برای برخی مسئولان رسم و عادت شد و فکر کردند هر که اتاق‌های بزرگ‌تر و صندلی‌های پر زرق و برق و زندگی‌های مجلل داشته باشند، شأن بالاتر دارند.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: آنها فراموش کردند امام راحل طی ۱۰ سال حکومت مردمی در حسینیه جماران زندگی کرد و حتی اجازه نداد حسینیه کاهگلی، سفید شود و می‌خواست به دنیا بفهماند از همان جا می‌توان همچنان مردمی ماند و دنیا را تحت تاثیر قرار داد؛ امامی که مورد استقبال میلیونی و بدرقه میلیونی قرار گرفت و به دنیا ثابت کرد که مردمی بودن چگونه است و مقام معظم رهبری نیز به همین شکل عمل کردند.

وی گفت: برخی فکر کردند که ثروت اندوزی و سوءاستفاده از موقعیت برای برخی مسئولان رسم و عادت شد و این واقعیت تلخ است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران در صحبت کردن استاد هستیم اما واقعیت تلخ را باید پذیرفت که حجم مفاسد در کشور زیاد است و یک نمونه حادثه متروپل آبادان بود که البته سوال مردم این است که چرا دو سه سال قبل که کلیپی پخش و در مورد این حادثه هشدار داده شد، برخورد نشده است. آن زمان مسئولین ما کجا بودند. البته اکنون عده‌ای دستگیر شدند و شاید هنوز افراد اصلی دستگیر نشده اند.

دهقان خاطرنشان کرد: مردمی بودن و صیانت از حقوق مردم با یکدیگر عجین است، کسی نمی‌تواند ادعای صیانت از حقوق مردم داشته باشد اما مردمی نباشد. شفافیت، مبارزه با فساد، اعاده اموال نامشروع از جمله حقوق مردم است که در قانون اساسی تصریح شده و باید از آنها صیانت شود.

وی افزود: البته بخش بسیاری از مسئولان در طول ۴۳ سال مردمی ماندند و ساده و بی آلایش زندگی کردند و با وجود این همه مسیر وسوسه انگیز خود را حفظ کردند، همچنان سند افتخار جمهوری اسلامی ایران هستند و باید معرفی شوند زیرا تبلیغات منفی زیاد است.

دهقان اظهار داشت: با تغییر دولت بستر مردمی بودن دولت فراهم شد البته ادعا ندارم که دولت مردمی شد اما مدعی هستم رئیس جمهور دولت سیزدهم مردمی است و زندگی و رفتار وی مانند مردم است.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: رییس جمهور در سند تحول دولت مردمی خط و مشی خود را اعلام کرده است و این نخستین بار است طبق اصل ۱۳۴ قانون اساسی رییس جمهور با مشورت وزرا، سند تحول دولت را به تصویب رساندند و ابلاغ کردند که در این سند به آزادی های مشروع و حمایت از حقوق مردم تاکید شده است.

وی افزود: این سند لازم الاجرا است و اکنون معاون ویژه اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری به حسن اجرای آن و در خصوص نقص قانون اساسی نظارت دارد.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه کمیته صیانت از حقوق مردم با حضور دادستان کل کشور، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، جمعی از نخبگان و صاحبنظران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha